@henkvd ik zou ook niet weten hoe je het anders moest meten, maar meten bij iets meer helling zou een nauwkeuriger en relevanter getal opgeleverd hebben. Zoals Bas ook zegt, meet je bij zo'n minimale helling alleen de aanvangsstabiliteit.
boarderbas schreef :
je was gewaarschuwd dat het ongunstig kón uitpakken
Inderdaad,
kón. Maar niet door de ratingofficer, en ook niet gekwantificeerd: niemand kon zeggen hoe veel je boot af moest wijken van het gemiddelde om quitte te kunnen spelen. Bij 1 graad helling schat ik de invloed van m'n dekbedekking, een kleine twee meter boven CoB, al tegen de 1kg/m. Da's toch al ruim 1%. Dus je "zie je wel" reaktie was niet helemaal terecht, that's all.
En dan is er maar 1 manier om daar achter te komen... of het zin heeft of niet. Nou, in mijn geval dus niet.
boarderbas schreef :
Je bent dus je pretrating kwijt. Daar lijk je van te balen?
Kloppende cijfers zijn altijd beter. Maar als vrijwel ieder ander wél met een zgn. "pretrating" vaart is dat geen gelijk speelveld, nee. Vraag me wel af of dat met ouderdom te maken heeft, maar eerlijk is eerlijk: tot m'n verbazing is de Spirit 36 al even oud. Time flies.
Overigens staan beide andere Scanmar 33's, zonder stabiliteitmeting, in de boeken voor 81,9kg/m; bijna 5% minder. Waarom weet ik niet, maar dat is dus nog
onder mijn default. Zelfde gewicht, zelfde offsetfile.
Ook interessant: Spirit NED9096 met dezelfde offset file, heeft blijkbaar een aanvangsstabiliteit van slechts 123kg/m tegen (zijn) default van 133. Dus fors lager dan NED6890, met dezelfde offset file en diepgang. Deze eigenaar is dus wél blij met z'n stabiliteitmeting, ondanks de leeftijd van zijn schip (ouder dan het mijne)