In het topic van Accelerate toont hij zijn nieuwe HA, met een erg kleine sheeting angle (flink ingefuckt, zeg maar).
Hij vaart met 20 graden AWA, dus 30 graden TWA (gegeven de boot- en de wind-snelheid).
Nu zegt de meetbrief van die boot dat de beste Upwind Angle bij de gegeven TWS (9,5 kts) zo ongeveer 40 graden is. Een TWA van 30 graden is dus eigenlijk de categorie 'knijpen'.
De vraag is of dat een snellere koers in de wind oplevert, de VMG.
Zo'n kleine AWA en TWA betekent dat het zeil de wind minder afbuigt, en er dus minder energie uit haalt.
Daardoor gaat de boot minder snel, en dat geeft kwadratisch meer drift. En dat is niet goed voor de VMG.
Het boek 'the art and science of sails' zegt er het volgende over:
Dat de modernere boten een kleinere sheeting angle hebben komt omdat ze zo hard varen. Goede rompvorm, veel zeil, goed roer, etc. Ze gaan erg hard tov de TWS.
Dit is de polar van een TP 52:
Eerste wat opvalt is dat de Upwind Angles niet anders zijn dan van 20 jaar of zelfs oudere ontwerpen: bij 10 TWS is dat 38 graden, zelfs iets ruimer dan voor de Accelerate.
En toch vaart de TP 52 met 5 graden sheeting angle.
Reden is zijn snelheid.
Bij de UA voor 10 kts staat een VMG van 6,75 kts.
Om die 6,75 kts VMG te halen bij die 38 graden TWA moet de TP 52 wel 8,6 kts varen door het water.
En dat zorgt voor een AWA van 19 graden. Dezelfde AWA als van de Accelerate.
Bij zo'n kleine AWA hoort ook een kleine Sheeting Angle, 5 graden bij een TP 52.
Er is dus een hoek van 14 graden tussen AWA en Sheeting Angle. Kennelijk een optimale hoek om zoveel mogelijk energie uit de wind te halen zonder te stallen/overtrekken.
ALs we naar de Accelerate kijken (polar) die veel langzamer is dan een TP 52 dan is er bij 10 TWS en de UA van 39 graden (geven samen een boat speed van 5,7 kts) een AWA van zo'n 27 graden.
8 graden ruimere AWA dan de TP 52.
Ik zou zeggen dat dan de Sheeting Angle ook zo'n 8 graden ruimer moet zijn dan bij de TP 52, en dus zo'n 13 graden. En dat klopt dan weer prima met de beschrijving in 'the art and science of sailing'.
Die zegt, boten van 20 jaar geleden (ontwerp) 9 of 10 graden sheeting angle.
De vraag is dus, is het nuttig om 20 AWA te varen met een infucker op een boot van niet het nieuwste model