Een programmatje gemaakt om de SPDlog per rak te analyseren.
Resultaat:
boei naar TWS * 10 TWA SOGperf Wpperf HEEL delta COG BTW Slinger
WV12 102 163 99 96 -5 132 126 8
VFA 126 113 91 88 -10 69 71 4
WV19 103 80 96 94 3 232 234 3
SPORTB 101 104 88 87 -9 34 34 3
KR-A 84 89 95 93 1 184 182 4
SPORTA 123 90 92 91 1 343 347 5
SPORTD 96 95 96 94 -2 158 158 2
KG 69 85 99 98 3 152 151 4
SPORTD 71 101 85 85 -3 332 335 7
EZ-C 82 121 89 88 -5 119 122 3
EZ-D 114 102 95 93 -2 128 128 4
EZ-C 166 95 96 92 -1 307 310 5
KG 182 72 90 87 1 277 277 4
EZ-C 142 119 91 89 -8 98 96 4
SPORTD 171 95 95 89 -1 293 300 9
ELA 196 121 93 90 -7 93 93 4
SB8 203 91 94 93 -3 320 321 6
ELB 158 106 97 92 -5 120 117 6
SB8 186 76 98 92 -4 300 301 5
WV12 160 79 100 95 -4 295 295 4
SB8 157 101 97 92 1 118 116 5
WV19 160 74 86 85 -2 285 291 9
KR-A 92 87 98 90 -2 137 129 9
LC11 116 106 93 92 -5 107 106 4
WV19 91 65 83 83 0 302 305 5
FINISH 100 48 81 68 1 192 195 28
Wellicht alleen interessant voor de Capolavorobemanning, maar wie weet....
De meeste kolommen spreken voor zich.
Heel delta is teveel/te weinig helling (- voor te weinig) . Meestal te weinig: geen spi erop.
Slinger is het absolute verschil tussen COG en BTW, elke seconde genomen, en dan gemiddeld over het rak.
(FINISH is kruisrak, dus die 28 is niet nuttig)
de SOGperf wordt niet beinvloed door slinger.
De WPperf wel, er is een negatieve correlatie: meer slinger, minder WPperf.
Slinger wordt ook groter bij meer wind, positive correlatie.
Tenslotte een plaatje van beide performance-maten: SOG en naar WP, per rak.
Het verschil neemt duidelijk toe als de wind toeneemt (vanaf de pijl).
Slingeren door golven helpt duidelijk niet; steeds weer ben je net even uit de groove.
Maar of 24 uur hard sturen (elke slinger tegengaan) te doen is is ook maar de vraag....