Sjoerd02 schreef :
boarderbas schreef :
Het is iets wat je moet kopen.
Er is in de zeilsport el meer wat je moet kopen! Daar kan je aardig op leeglopen.
Ik ben bij lezingen van Eric van Vuren geweest over meetbrief optimalisatie. Dat was niet alleen meetbrief kopen maar ook de bijbehorende zeilen.
Dit houdt op voor een grote groep zeilers en is ook te zien aan de terugval van de ORC en de opkomst van SW, oa in de kwarttonner.
Ik ben het 100% met booty eens en snap ashwin dat ie niet naar ORC overstapt.
Neem je verlies, zorg dat in 2025 wordt verbetert of pas je er op aan!
(Kon het niet zo snel vinden, wat kost een 2e meetbrief?)
Dat is natuurlijk kolder. "Het was toch al duur wat maakt het uit". Als jij een beetje opgelet hebt dan weet je dat de prijselastischiteit van een meetbriefoptimalisatie erg steil is. En hoe beter ORC word, hoe steiler. Het is namelijk niet de bedoeling dat je met meer investeren beter kan worden.
Nu moet je realistich zijn; dat zal nooit 100% lukken. En er zijn altijd mensen met een oneindige portemonnee.
ORC is erg goed. Ook een topper kan met een goed setje dacron zeilen gewoon winnen en dat gebeurt ook geregeld. Zeker op het niveau waar wij het hier over hebben.
Zoals jij dan vast wel weet is de ORC zó geschreven dat "medium displacement cruiser/racers" in de sweet spot liggen. Zo voorkom je een "spending war" en houdt je het voor iedereen relatief betaalbaar.
Want laten we wel wezen; gaan hockeyen is duurder dan gaan wedstrijdzeilen. Wij hebben voor 150 piek een meetbrief en een licentie. Daar koop je geen hockeystick, bitje en scheenbeschermers van. Je hoeft bij een wielerwedstrijd niet aan te komen met je batavus met bontje op het zadel. Dat kan bij handicapzeilen dus wél. En dat is een geweldig iets om te koesteren.
In de 24 uurs kan iedereen, zonder speciale uitrusting, winnen.
Nu snap je misschien hoe fundamenteel fout het zou zijn als je ineens een andere meetbrief zou moeten gaan kopen voor de 24 uurs, omdat je anders procenten onsportieve straf krijgt én dat dat gebeurt door een nbedoeld klunzigheidje. Want het is absoluut niet de intentie geweest van het commitee.
Alles wat er nodig is is dat de aankondiging een woordje toevoegen omdat de realiteit een beetje anders geworden is (er is ineens een NS meetbrief die er eerder niet was).
1.2 In de ORC klasse staan de volgende klassen open voor inschrijving: ORC club 1, 2, 3 en 4 en ORC doublehanded (2
personen). Deelnemende boten dienen voorzien te zijn van een geldige meetbrief. In de ORC wordt, gezien de lange duur
van het evenement en de zeer wisselende trajecten die door de deelnemers worden gevaren, gebruik gemaakt van de
All Purpose Handicap (APH)-factor.
Dat woordje "club" hoefde eerder niet omdat er maar één type (full crew) meetbrief was.
Dat is dus wat iedereen wil. De deelnemers én de organisatie. Gedroom en gezwam over "leuk strategisch element" of "deel van de sport" door niet-deelnemers vertroebelt de discussie en de kans dat het voor volgend jaar aangepast word. Het lijkt nu een enorm ding te zijn en je ziet dat dat afschrikt. En dat vind ik erg vervelend.
Op de achtergrond loopt er nu communicatie en ik heb goede hoop.