Het is tijdens de ledenvergadering van de IMOCA klasse zeker meerdere malen opgekomen, maar he is te lastig om dit in getallen te vatten zonder de technologische vooruitgang te bevorderen. Neem als simpel voorbeld dat een simpele foil al 400 tot 450 kg weegt, dan nog de verstelbare behuizing waar het in moet en een boot met foils is al 1200kg zwaarder als een identieke boot zonder foils, dan hebben we het nog niet eens over de extra versterkingen in de romp voor de foils. In de begin dagen van de open60 woog een competatieve boot rond de 10-11 ton, over de jaren met de voortschreiding van technologie en veel meer kennis en kunde van de belastingen op de rompen, uitsteeksels en tuigages is dat gewicht terug gebracht tot slechts net iets meer als 7 ton. Nu dat men foils heeft is dat weer omhoog gegaan richting de 8.5 tot zelfs 9 ton.
Als je dus een minimaal gewicht in gaat stellen, hoe ga je dan om met het gigantische verschil in gewicht tussen een boot die wel foils heeft en die het niet hebben? Hoe ga je om met de paar oudere generatie boten welke aanzienlijk minder gewicht hebben door het gebrek aan foils? Grootvaderen is men niet happig op in de IMOCA klasse. Voor de langste tijd was er bijvoorbeeld geen maximum richtend moment voor de vloot en dat begon echt de pan uit te reizen en gaf veel strukturele problemen en uitdagingen. Toen is er een maximaal richtend moment in gevoerd, maar oudere boten mochten toch mee blijven varen. De regels zijn zodanig opgesteld dat je verplicht bent aan de nieuwste regels te voldoen wanneer er een grote verbouwing plaats vind. Voor twee edities van de Vendee waren die oude boten met veel richtend moment opeens mateloos populair omdat die met redelijk minimale verbouwingen weer up to date gebracht konden worden en dus een aanzienlijk voordeel hadden. Net als met de invoering van de eenheidsklasse kiel en mast, er waren oudere kielen en masten in omloop die veel gunstiger waren en gebruikt mochten blijven worden zolang er geen grote verbouwingen plaats vonden. Die grootvader regels waren in het leven geroepen om de kosten binnen de perken te houden van de teams met minder budget die met gebruikte boten moeten varen.
Gaan we kijken naar andere box-rule klasses voor oceaan racen, dan hebben we het over de mini/6.5 klasse en de Class 40. In de eerste zijn er twee divisies, de ene is min of meer eenheidsklasse en de andere is wat ze de proto klasse noemen. De proto klasse is eigenlijk net zo vrij als de IMOCA klasse, ware het niet dat ze meestal een generatie voor lopen omdat experimenteren met een mini nu eenmaal vele malen goedkoper is als met een IMOCA. De Class 40 is een heel erg strikte box-rule klasse. Daarin hebben ze wel een minimaal gewicht vastgesteld en er is bijna geen innovatie mogelijk. Voordeel is dat het een erg betaalbare klasse is waarin de competitie sterk is door kunde van de zeilers. In 2006 heb ik voor een klant een houten Class 40 ontworpen, helaas is die door gebrek aan fondsen nooit gebouwd. Het zou de eerste houten Class40 zijn geweest. Nu een 15 tal jaren later zijn er eindelijk een paar houten Class40 op het water die enorm goed mee kunnen komen, goedkoper zijn om te bouwen en vriendelijker voor het milieu. De IMOCA is echter een innovatie klasse en als je te veel ontwerp restricites oplegt dan stopt dat de innovatie.
Na aanleiding van het ontwerp van die houten Class 40 is voor mij het idee gekomen om dat op te schalen naar open60 formaat en daar is mijn campagne begonnen. Met enkele sponsoren ben ik heel dicht bij een contract gekomen. Ze vonden het uiteindelijk allemaal te riskant om hun geld in iets heel afwijkends te steken met een onbekende naam als initiatiefnemer, ondanks dat er enkele grote namen echter mijn project stonden. 11th hour racing had mondeling toegezegd dat ze mijn project wilde sponsoren omdat ze zich met de doelen en initiatieven konden identificeren. Toen puntje bij paaltje kwam zijn de contracten niet getekend en een maand of wat later las ik dat ze een nieuwe IMOCA van koolstof gingen bouwen. Die vaart nu rond met slogans dat we goed op het mileu moeten passen en dat de oceaan beschermd moet worden van plastic en dergelijke. Dat was best een bittere pil, zeker omdat de boot die ze hebben gebouwd weinig milieuvriendlijks om het lijf heeft.
De hele klasse organisatie wil het milieu zo goed mogelijk bevorderen, en de klasse organisatie staat ook andere materialen toe, is zelfs druk bezig om het ontwikkelen van bio harsen en bio vezels te bevorderen. Hout mag ook gewoon gebruikt worden.
Dit artikel is niet meer als een concept, nog niet eens zover als ik er mee gekomen ben, er is geen geldschieter, bouwer of klant voor de boot voor zover ik weet, maar ik vind het prachtig om te zien dat anderen er ook echt van overtuigd zijn dat het kan. Nu nog iemand die het bewijzen kan, dat zijn echt 7-mijls stappen voor het milieu en kosten reductie voor de sport.