Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Is dit de juiste manier ?

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 13:31 #1641244

Even de situatie schetsen.
Ik ben in Mandal zuid Noorwegen.
Staat al een kleine week een NNW 20 - 30 kn wind. Golven bouwen aardig op.
Windverwachting voor terugreis NNW 20 - 35 kn volgens windy.
Koers gezet 200 graden direct naar Den Helder.
Wind tijdens zeilen 25-35 kn TWA 130-145 graden.

ter info als dit relevant is, boot is 42 ft Bavaria met onderdekse Raymarine EV200 stuurautomaat.

Zeil zetten voor deze windsnelheid en hoek.
Echter door de 2 a 3 meter golven schuin achter wordt de kont omgezet en loef je op en staat er dan te veel zeil gaat 25 - 30 graden schuin, en wordt het schip loefgierig en lig je bijna stil met de kop in de wind.

Met de hand sturen werd wel iets beter, maar dat hou je geen 48 uur vol.
1 keer stond de genua zelfs bak. Bulletalie op de giek voorkwam een gevaarlijke gijp.
Genua stukje verder ingerold, rolgrootzeil ook ietsje verder ingedraaid.
Met minder zeil minder loeven, maar geen power om een beetje vlot uit het golfdal te klimmen en weer snelheid te krijgen.
Ik heb toen motor bijgezet, 1500 rpm, om toch een beetje power te hebben.
Dit ging eigenlijk prima en was ook wat comfortabeler.
Motortje heeft dus bijna 45 uur gedraaid tussen Mandal en Den Helder.
Is dit de juiste oplossing, of heb ik iets fundamenteels gemist.
Laatst bewerkt: 04 aug 2025 13:35 door Jeroenb61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 13:44 #1641247

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
Wij hadden waarschijnlijk de genua op de boom gezet en melkmeisje gaan varen. Traploos in- en uitrollen, heel relaxed.

Tot 120 graden awa is dat geen enkel probleem. Mocht je dan wat lager uitkomen, dan is dat maar zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 13:51 #1641248

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8270
De wind in combinatie met de golfrichting (en hoogte) kan ook een reden zijn om een net andere koers te varen en voor de wind af te kruisen... Dat had ook kunnen hlepen.

Maar over het algemeen is ruime wind de lastigste koers voorstuurautomaten.
Die kan je evt ook uitrusten met een gyro kompas, of de instellingen aanpassen dat hij sneller reageert...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 14:33 #1641258

Lastig... ik ken jouw boot niet. Wat trotti zegt werkt bij mij wel: stuurautomaat op "performance" zetten, dan houdt hij het beter bij. Verder is de benodigde stuuruitslag als je boot vanaf een golf glijdt, kleiner. Een beetje vaart houden kan dus ook helpen, als je maar niet de volgende golf in surft, kan snelheid je helpen.

Toch denk ik dat jouw oplossing met de motor niet slecht is voor jouw boot: je houdt namelijk altijd druk op je roer (schroefwater), ook in de golfdalen als de boot langzaam gaat.
Laatst bewerkt: 04 aug 2025 14:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 14:41 #1641263

Je zit dan bijna tegen voor de wind aan dus lastig. Wat mss had gekund is wat scherper varen en af en toe gijp of stormrondje. Meer rust en misschien meer snelheid, maar ook langere afstand en langer onderweg. Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander om een motor zo lang en zo zwaar te belasten met mss risico dat er water in de uitlaat komt en dieseltank die steeds leger wordt met ook meer kans op dat mogelijke smurrie in de tank flink gehusseld word waardoor kans op verstoppende filters groter wordt waardoor het motortje stopt.
Laatst bewerkt: 04 aug 2025 14:43 door stuurboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 14:43 #1641265

Mijn Raymarine EV200 staat altijd op performance als ik op zee vaar.
Dan is hij een stuk preciezer en sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 15:09 #1641274

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Grootzeil dubbel reven en volle genua?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 15:12 #1641275

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Overwogen grootzeil helemaal in te rollen?
Lever je nauwelijks snelheid in maar stuurt makkelijker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 16:19 #1641294

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Het is mij op voor de windse koersen met wat meer wind al een aantal keer opgevallen dat de boot minder de neiging heeft op te loeven zodra ik de fok weggehaald heb, omdat we de zeilen gaan strijken.
Ik heb een leuverfok en haal die meestal als eerste weg.
Met een dergelijk configuratie, alleen grootzeil, heb ik nog geen langere stukken gevaren, maar heb wel voorgenomen om dit een keer te proberen.
De boot betrefd een Hunter 27 met een relatief groot grootzeil en een klein voorzeil.
En wat al genoemd is, de Raymarine EVO op preformance zetten en de fok uitbomen scheelt al heel veel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 17:14 #1641307

Ik ben geen ervaren zeezeiler maar wat Trotti zegt zou mijn eerste gedachte zijn... Voor de wind gaan afkruizen met 150 graden of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 17:26 #1641310

Hoe diep steekt de boot?
Heb dezelfde AP, ik zou geen grootzeil gebruiken maar zorgen dat de genua vol blijft staan.
Dus niet plat voor het laken, en geen motor gebruiken.
En de trip uitstellen tot beter weer,wind?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 19:08 #1641345

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8907
Zelfs een genua is loefgierig, met een beetje helling zeker.

Dus genua reven totdat het een 'fok' is en grootzeil reven (2de rif) opdat de genua/fok niet afgedekt wordt.
Genua uitbomen met 3e schoot, bulletalie op de giek en afkruisen op 1350 ware wind.

Nog steeds loefgierig? Dan grootzeil verder reven, niet strijken!

Tempo houden is belangrijk, dus als het helpt af en toe de motor bij, niet voortdurend.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 20:49 #1641369

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Vanmorgen vertrokken uit Stellendam, met HW HvH rond 11:00 door Slijkgat.
ZW wind 4-5 en naar MV boei op gedeeltelijke grootzeil en gedeeltelijke genua.
Bij de MV over naar alleen gedeeltelijke genua omdat het naar Scheveningen echt plat voor de wind was en om 10:00 was ZW 7 gale warning uitgegeven en werd herhaald.
(toen lagen we in de sluis op VHF 20)
Sector Maasmond vroeg of ik op de hoogte was van het weerbericht van komende uren.
Ik heb geantwoord dat we naar Scheveningen gingen.
Bootje ging 8+ knopen maar meer dan dik 5 misschien kleine 6 heb ik niet gezien.
We slingeren wel beetje, maar ja mijn Autohelm onderdekse AP is ook al 38 seizoenen aan het werk...
Om 14:30 in Scheveningen.

Denk dat die 7 later in de middag/avond wel voorbij kwam.
Laatst bewerkt: 04 aug 2025 20:53 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 21:00 #1641371

Ik heb geen hele grote genua, die zou 65m2 zijn, maar een mooie van 44m2.
Die rol ik zover in dat ik 7 ga, gaat prima. Geen enkel probleem met de AP.
Kiel van 4500 kg en 2.40 diepgang en bootje van 11 ton helpen ook mee natuurlijk.
Kennis heeft een SO 41.9 kiel 2250 kg, bootje 7,5 ton, nieti bij te houden met licht weer, maar op zee met veel wind minder aangenaam.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 04 aug 2025 22:54 #1641382

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
Zo'n Bav42 kan dat weer best aan. Zoals door Arjaan en mij al eerder in dit draadje aangegeven, kan je met die koers gewoon het beste je genua op de boom zetten. Boom fixeren en je kunt je genua en rolgrootzeil traploos verstellen. Afhankelijk van je ervaring met het bootje, weet je hoeveel zeil je kan zetten bij welke wind en anders is het makkelijk uitvogelen, omdat het met die configuratie simpel gaat.

Automaat op windvaan instellen werkt vaak ook nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 09:00 #1641408

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2131
Over het algemeen voor de (harde) wind, laat ik me liever slepen dan duwen.
Dat stuurt veel rustiger en is dus meer comfortabel.
Dus grootzeil naar beneden en voorzeil bij voorkeur met boom fixeren.
Voorzeil inrollen met boom er nog in gaat (bij mij) ook uitstekend.
Kan me wel voorstellen dat dat niet voor ieder schip het zelfde kan zijn,
echter bij mij werkt dat uitstekend.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 09:04 #1641409

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
Reed schreef :
Kan me wel voorstellen dat dat niet voor ieder schip het zelfde kan zijn,
echter bij mij werkt dat uitstekend.

Als de boom fixeert met een spruit als neerhouder, kan je de genua altijd traploos reven en ontreven. Zo doet vrijwel elke zeiler dat bij grote oversteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 10:21 #1641428

Het scheelt natuurlijk enorm of je schip zijn kont in het water trekt downwinds, of gaat glijden. Een boot in plané heeft voordelen dat je kunt blijven sturen, je niet ingehaald wordt door een golf, en de boot dus ook niet snel dwars geduwd zal worden. Ik weet niet hoe het schip van TS het doet met wat meer wind en golven van achterop. Een beetje vaart lijkt me goed, je moet geen sitting duck zijn....Vergt wel of actief sturen, of een hele goede AP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 11:45 #1641444

AndreAzuree schreef :
Een boot in plané…

Het gaat om een 42 voets toerboot in 30 knopen wind en een tocht van bijna 300 NM…

Hoe zie je dat in plané krijgen (en houden) voor je? Stormspi erop!? En meerdere dagen héél aktief sturen zonder fouten? Als je dán te hoog komt te liggen en je roer grip verliest, geeft dit kans op serieuze schade…

Wél met je eens dat je niet te weinig zeil moet zetten overigens, maar zeker niet te veel om boven een veilig geachtte snelheid te blijven. Zie ook de trimaran downwind reven discussie hier laatst.
Laatst bewerkt: 05 aug 2025 11:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 14:26 #1641466

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16675
AndreAzuree schreef :
Een boot in plané heeft voordelen dat je kunt blijven sturen, je niet ingehaald wordt door een golf,

Drie meter hoge golven op de Noordzee, waar TS het over heeft gaan best wel snel. Een knappe boot die in plané dat gaat halen. En als je dat lukt dan doet zich het probleem voor dat je gaat "botsen" op de golf voor je. Wat ik zelf nog vervelender vind dan ingehaald worden door een golf.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 15:47 #1641499

Nachtvlinder schreef :
AndreAzuree schreef :
Een boot in plané…

Het gaat om een 42 voets toerboot in 30 knopen wind en een tocht van bijna 300 NM…

Hoe zie je dat in plané krijgen (en houden) voor je? Stormspi erop!? En meerdere dagen héél aktief sturen zonder fouten? Als je dán te hoog komt te liggen en je roer grip verliest, geeft dit kans op serieuze schade…

Wél met je eens dat je niet te weinig zeil moet zetten overigens, maar zeker niet te veel om boven een veilig geachtte snelheid te blijven. Zie ook de trimaran downwind reven discussie hier laatst.


Niet permanent in plané natuurlijk, maar moderne boten willen best van een golf afglijden. Natuurlijk heeft iedere boot zijn ideale snelheid, in deze omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 15:48 #1641500

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Een boot in plané heeft voordelen dat je kunt blijven sturen, je niet ingehaald wordt door een golf,

Drie meter hoge golven op de Noordzee, waar TS het over heeft gaan best wel snel. Een knappe boot die in plané dat gaat halen. En als je dat lukt dan doet zich het probleem voor dat je gaat "botsen" op de golf voor je. Wat ik zelf nog vervelender vind dan ingehaald worden door een golf.

Dat is inderdaad de balans: hard genoeg om niet ingehaald te worden door de golven achterop, en niet te hard, zodat je neus niet in de volgende golf boort. Ik zeg niet dat het makkelijk is. ;)
Laatst bewerkt: 05 aug 2025 15:48 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 15:59 #1641506

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2131
deliefde schreef :
Reed schreef :
Kan me wel voorstellen dat dat niet voor ieder schip het zelfde kan zijn,
echter bij mij werkt dat uitstekend.

Als de boom fixeert met een spruit als neerhouder, kan je de genua altijd traploos reven en ontreven. Zo doet vrijwel elke zeiler dat bij grote oversteken.

Ik bedoelde met dat het bij mij goed functioneert niet dat inrollen maar om het grootzeil te strijken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 16:10 #1641513

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
de ACU200 is aan de krappe kan wellicht.
Op mijn 40 voet heb ik een ACU400.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de juiste manier ? 05 aug 2025 16:11 #1641514

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
AndreAzuree schreef :
Ik zeg niet dat het makkelijk is. ;)

Zeg maar gerust onmogelijk, staat mijlenver van de werkelijkheid af (honderden mijlen non-stop, door de nacht heen, toerjacht, etc.).

Die wedstrijdfilmpjes van profzeilers in foilende wedstrijdboten blurren ons zicht op de werkelijkheid van volbeladen toerboten met heel diverse en vermoeide bemanningen. :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 aug 2025 16:12 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl