Hé Hans,
zoals in de link die je geeft heb je dus 2 mogelijkheden.
De simpele versie:
De val komt uit de mast. Door een blokje waardoor je als stuurman in de juiste hoek kan hijsen. Dezelfde val gaat dan via de zijkant weer naar voren en zit daar aan de patch vast. Val en retriever in één dus. Je hebt hiervoor net genoeg slack nodig zodat je rechtop kan staan om te hijsen.
Zo zit het ook in meeste FD's en 5o5's.
De fancy versie:
Je hebt nodig twee stopblokjes, hieronder in het midden zichtbaar.
De val komt uit de mast via het blokje waarachter je hijst door de handgreep door het stopblokje en dan één keer versneld naar voren. Daarna weer terug naar achteren door het achterste blokje en weer naar voren aan de patch. Als je nu aan de val trekt om te hijsen zorgt het stopblokje dat je geen lijn van de andere kant krijgt door te blokkeren. Als je weer loslaat, trekt het elastiek de overtollige lijn weg door het stopblokje. Handig want je kunt nu met één haal de spi zetten. Op de FD kan dit niet omdat de spi te groot is en het hijsen te zwaar is om versneld te doen.
Nadeel is dat je toch weer een extra handeling nodig hebt. Het elastiek trekt namelijk de val ook strak als de spi gehezen is waardoor je een soort kont in je spi hebt staan. Om dat te voorkomen gooi je het elastiek los met een extra verstellijntje. Vlak voor het strijken trek je dit weer aan.
succes,
Sjors