Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuw in de skiff wereld. ISO zeilen

nieuw in de skiff wereld. ISO zeilen 18 dec 2005 21:42 #6950

Binnen de skiff club geen onbekende maar eerder een gouwe ouwe denk ik.
Ik ben vorige maand overgestapt van tasar (high performance, low power) in een Topper ISO (high performance, beetje meer power, single trapeze met gennaker).
Tot heden erg leuk (Ik zeil tussen de sneeuwbuien zoveel mogelijk door). Wat opvalt is de grote stabiliteit van een ISO (meer gewicht dan een tasar) en een flinke lel zeil...
Mijn maat en ik waren op zoek naar meer sensatie zonder heel veel extra zwemwerk (met uitzicht op controle van de boot) Er is een groot gat tussen bootjes voor lichte zeilers (29er, buzz en een aantal RS'en) en de grote jongens 49er, boss L5000.
ISO en Laser 4000 lijken wat dat betreft mooie instappers in de skiff wereld.
Wat mij opvalt is dat er zo weinig varen in Nederland... Wie kent ISO zeilers (Ik heb contact met Diederik Schuuring) ZIJN ER MEER???
Volgend jaar willen we bij de stichting Skiffzeilen mee gaan trainen en een paar wedstrijdje mee pakken (al is het dan in de achterhoede.. je moet toch ergens beginnen). Van de zomer naar La Rochelle waar eurocup gevaren wordt.... Een hele kluit ISO's bij elkaar dat is erg leuk lijkt me... Ik vond dat bij de schaarse TAsar only events ook gaaf.. Veel dichter bij elkaar, meer competitie

laat maar horen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw in de skiff wereld. ISO zeilen 26 juli 2006 13:15 #8837

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Beetje laat, maar toch een kleine reactie:

Ik heb tijden Topper Boss gezeild. (1996-2000)

Destijds was de boot fors in aanschafprijs. In Nederland / Belgie waren er verder geen actieve Boss zeilers, dus veel trainen met anderen was er niet bij.

Wat betreft kwaliteit heb ik zonder enige kennis van de boot een heleboel aan de boot versleuteld om foutjes eruit te halen:

Dek-rompverbinding geheel uitgeslepen en vernieuwd
Via luik de bodem opnieuw aan de spanten vastgezet
Koolstof mast gerepareerd
Divers beslag vervangen danwel gemodificeerd om het te laten werken zoals de bedoeling was.
Bredere beams (klasseregels waren veranderd)
En diverse andere zaken.

In 1997 heb ik 2 wedstrijden van de Topper Eurocup gevaren (Garda en Carnac) en in 1998 alleen Garda.
Hier ook de eerste andere Bossen tegengekomen.

De volgende dingen vielen me op:

-slechte kwaliteit destijds van de boten, en iedereen vond het normaal. (40 liter water in een Buzz na een dagje (rechtop) zeilen vind IK niet normaal. Wandelend beslag ook niet.
-Weinig Bossen (op Garda 6 uit UK, 1 uit CH, en 1 uit HR, en ik dan)
-Wel goede sfeer
-Klasseorganisatie was een bende (heb ingeschreven, betaald, maar nooit meer wat gehoord. Diverse telefoontjes gepleegd, en beloftes gehad, maar dat was het.)

In 1998 was het goed te merken dat het allemaal (financieel) niet meer zo lekker liep bij Topper. Ondersteuning van de bouwer was niet meer aanwezig op de wedstrijden, minder deelnemers, en de prijzen van bijv een gennaker waren meer dan verdriedubbeld tov het vorige jaar (800 gulden verkoop tov 1777 gulden inkoop voor de importeur. (ik heb zijn inkoopfaktuur erbij gehad, omdat ik het anders niet zou geloven).
Voor 1999 werd Garda gecanceled vanwege de kosten, waar ik stevig van baalde.

Toen tot overmaat van ramp de klasseorganisatie had besloten het ontwerp te gaan veranderen, om beter met de 49er mee te komen (???) en derhalve iedereen een modificatie aan romp en mast moest doen, en een nieuwe gennaker en fok moest kopen (alles bijelkaar een uitgave welke bijna gelijk was aan de waarde van de boot) was voor mij de lol eraf. Ik heb de boot daarna nog wel een aantal keer gezeild, maar heb hem toen te koop gezet, en nog redelijk weten te verkopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl