ach, altijd nog beter als een valk met doorgestoken roer en oude zeilen
dat klopt. hebben we gister ondervonden. Het aangehangen roer bleek zich ca 1 m vóór de spiegel te bevinden en de nieuwe zeilen waren uit 2006.
Even de aanloop:
Aangekomen op het station van Akkrum regende het behoorlijk. Op de tent in het dorp bleef de regen roffelen. Na het palaver niet de onderkant van de boot boenen (het hoosde) maar even opwarmen in de locale horeca.
Op de boot onder het dekzeil gekropen en daar natte regekleding uitgetrokken. Matjes en slaapzakken voor de dag, laatste biertje en pitten. Na een half uurtje kwam er een extra harde bui over met wind uit onverwachte hoek; we lagen op lagerwal en ontzettend op de klots. Aankleden, motor aan, ander plekje. Op dat moment wist ik even niet meer zo goed wat er zo leuk is aan dat bootjes-gedoe.
05.30 op, boot klaarmaken, koffie zetten en richting start. Die is om 0700. De mooiste blauwe lucht van de wereld en zuid 4 Bft.
Even het idee van de Brio: met een open boot door friesland, alles mag behalve mechanische voortstuwing dus zeilen, bomen, peddelen en jagen. De route is: snekermeer, langweerder wielen, tjeukemeer, slotermeer, vandaar via woudsend richting IJlst, voor IJlst rechtsaf en door wat kleinere kanalen terug naar snekermeer. Via de Terhornster poelen naar de finisch midden in terhorne. Totaal 60 km. Doen 150 valken aan mee in eenheidsklasse en ca 30 andere boten in een open klasse
De meeste wedstrijden worden bij de start beslist. Deze ook. Het is een strategie om via het snekermeer te gaan en dan bb uit via een slootje richting poelen en noorder-oudeweg, of gelijk bb uit de poelen op.
Wij kozen voor de laatste en konden achteraansluiten bij het hele veld dat via het snekermeer was gekomen. Jammer. Op het hele stuk naar het tjeukermeer was het scherp aan de wind of pal tegen. Bij tegenwind loont jagen mits je een drafje aanhoud. Met twee man in de jaaglijn tegen 4 Bft een valk slepen is goed voor de conditie. Wij haalden op dat hele stuk al jagend ca 25 boten in. Als er niet gejaagd kon worden dan kruisen en bij blaktes peddelen. Wij gebruiken hier klein model sneeuwschuiver voor. Ook goed voor de conditie.
Al met al een enerverend stuk; boot op, boot af, peddelen, kruisen, twee keer de mast plat voor een brug en dat temidden van tientallen andere boten die ook willen winnen.
Na een laatste kruis-partij op het Tjeukermeer halve wind richting Follega. Goed moment voor koffie en broodjes, en planerend van het zonnetje te genieten. Dan ziet dat bootjes-gedoe er ineens weer een stuk aantrekkelijker uit.
De rest van de route was vooral een kweste van boot-balans om in plané te komen en heeel veel peddelen als de snelheid wat terugliep. Was het nu 1500u of 15.30 dat we finishten? In elk geval de laatste kilometer langzaam ingelopen door een heel snel lopend valkje met drie dames er in. Bomen, peddelen en in de laatste 100 meter trok ik in dit geweld de sneeuwschuif in stukken. Ik was zelf na de finisch zó moe dat zelfs een biertje niet meer smaakte.
De officiele uitslag nog niet gezien, maar volgens de mensen op het finischschip waren we 40e valk.
Al met al: niet de goede startstrategie gekozen, 1 maal bleek na opzetten vand de mast de piekeval los geschoten, 1 maal vaarboom in de blubber laten zitten. Die laatste twee acties kosten bij elkaar een paar minuten.
Veel gewonnen door te jagen en hard te roeien. Bij de beweegbare bruggen kan je geluk hebben: ze draaien wel maar moeten ook vaak dicht voor wegverkeer. Bij alle vijf bruggen hebben we geluk gehad en konden zó doorvaren.
Een leuk evenement als je van open boten houdt. Ik vind het geweldig: dichter bij het water kan je niet komen. En een weergaloze manier om de spierpijn van het jaar op te doen.
edit: zie net de uitslag: 36 van 135 boten bij de start, 115 over de finish.
Groeten, Rob