Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Cunningham hole

Cunningham hole 08 mei 2006 17:52 #8007

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Omdat het hier zo stil is (zie sticky topic in dit forum :D ) zal ik 's proberen wat onderwerpen te lanceren.....
Ik bedacht me dat ik (fanatieke tourzeiler) nog wel e.e.a. kan leren van de pro's. Om te beginnen een vraag die me al heel lang kwelt: Hoe, wanneer, waarom gebruik je een cunningham hole? Ik heb wel wat gevonden in een boek, maar dat vond ik niet echt duidelijk. Wordt je zeil daardoor vlakker, of hoe zit het?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 08 mei 2006 19:39 #8008

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
door je cunninghamholee naar beneden te trekken verhoog je de spanning op het voorlijk en vlakt je zeil af. Sommige zeilers zweren er bij maar zelf vind ik het niet echt veel verschil uit maken. Mijn carbon mast wordt vooral krom getrokken met de schoot en de bakstagen en de gepijlde zalingen drukken de mast naar voren in het midden als de winddruk toe neemt. Ik werk wel met de cunningham maar ik vind het effect niet spectaculair.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 08 mei 2006 20:20 #8010

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Juist ja.... als ik het goed begrijp zeg dus eigenlijk dat de mastbuiging er wel voor zorgt dat je zeil vlakker trekt in een vlaag of bij harde wind. Wat heeft dat voor consequenties voor hoe strak ik de mastdrukker doorzet? want dat heeft er dan ook mee te maken....

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 09 mei 2006 14:38 #8018

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Ik ben het deels met raptor eens over het buigen van je mast ect. Maar de werking van de cunninghamhole of tevwel je voorlijk strekker zorgt er voor dat de bolling meer naar voren komt. Door deze verplaatsing word je zeil vlakker en het druk punt van je zeil verplaats naar voren du je boot word minder loef gierig. De bolling van zeilen worden over het algemeen tussen de 30 en 40 procent geneden dus voor het midden van het zeil. Trek je nu aan de cunning ham zal deze bolling naar voren verplaatsen en daarmee je zeil vlakker maken. Tevens verander je hier het druk punt van je grootzeil/fok. Het krom maken van je mast doe je nooit met je cunningham. Bij kleinere boten moet zelfs de cunningham eerst los voordat je rond te boven boeigaat omdat je anders je cunningham oog er uitscheurd. Je cunningham is een van de stappen welke je gebruikt om de druk uit je zeilen te halen.

Je mast drukker is er voor om extra druk te maken als je die nodig heb en er mee om kan gaan. (tenminste als je mast drukker van voor naar achterdrukt) Dus zet je nu meer spanning op de mastdrukker dan zal je mast rechter worden en dat resulteerd in meer druk in je grootzeil. Dit komt deels door dat je meer spanning op je achterlijk kan maken door dat je je mast met behulp van de mast drukker stijver heb gemaakt. Als er voorlijk ronding in je grootzeil is gesneden en je maakt je mast rechter dan deze voorlijkronding zal je zeil boller worden.

Waarom word je mast stijfer als je mast drukker aantrek is omdat in een neutrale positie je mast van het topje tot de mast voet kan buigen. met behulp van je stagen en je zalingen kan je bepalen welke ronding je mast heeft. Ga je nu je mast drukker aanzetten dan ga je op een punt je mast tegenhouden en word dus de natuurlijke buiging terug geduwd.
Op grotere boten kan dat met bakstagen gedaan worden welke onder de zaling aangrijpen of met naar achter geplaatste baby stagen (die grijgen ook aan onder de zaling)

zo even genoeg zeil theorie
groet FKZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 09 mei 2006 19:48 #8025

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Wow, bedankt voor dit uitgebreide antwoord!
De boot die ik nu heb, is de eerste met uitgebreide trimmogelijkheden, vorige boten die ik gehad heb waren echt kale tourboten.
Nu kan ik er leuk mee gaan experimenteren :-)
Wat vooral interessant klinkt, is hoe je je drukpunt naar voren legt, en de druk op je zeil kan verminderen. Omdat ik niet kan reven, zeil ik altijd onder vol tuig. Dat is wel spectaculair, maar soms een beetje te... :D

Paul
Spanker 444
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 13 mei 2006 09:58 #8054

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Een spanker hoef je nooit te reven. Met mijn eerste spanker kon het wel en het zeilde ook prima, gereefd grootzeil en genua. Maar mijn volgende spanker kon ik niet reven en dat ging ook best. Als je de boot niet meer kan houden dan waait het gewoon te hard en verniel je de boot als je toch gaat varen. Maar bij een spanker trim je je grootzeil vooral met je schoot in combinatie met je overloop en met je neerhaler. En met je cunningham kan je je zeil wat afvlakken. Verder werk je erg veel met de plaats van je leiogen voor je genua en daar is een spanker erg gevoelig voor; hoe harder de wind hoe verder naar achteren. Plak tellteles op de grootzeil en genua want die geven gelijk aan wat het effect is van trimveranderingen voor de windstroom door je zeilen. Je kan ze zo bestellen bij Compass en bij zeilmakers.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 29 mei 2006 21:07 #8209

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Bedankt! Nou wordt 't nog veel leuker, want behalve een Cunningham tegen het voorlijk heb ik ook nog een oog tegen het onderlijk aan en nog een in een hoek van zo'n 45 gr. het zeil in.....

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 01 juni 2006 19:36 #8242

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Het oog in de halshoek is om de hals op de giek te borgen. Bij ons ging dat met een pennetje dat je door gaten op een stukje beslag op de giek stak. Je trimt er niets mee. Je cunningham zit 25 cm hoger. Dat extra oog ergen midden in het zeil lijkt mij een reefoog; zitten er niet 4 ogen op een rij. 1 in voorlijk, 1 in achterlijk en 2 in het zeil op ongeveer 1 meter boven de giek? Zo ja dan is dat om te reven en zo nee dan weet ik het ook niet.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 07 juni 2006 15:34 #8301

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Dat het oog helemaal in de halshoek van het zeil is om het zeil op de giek te borgen, snap ik. Anders was die er al uit gevallen :D
Het oog dat ik bedoel zit aan het onderlijk, en op net zo'n afstand van de halshoek als de cunningham hole. Maar dan dus horizontaal gezien.
Het derde oog zit hier recht boven, en op dezelfde hoogte als de cunningham hole.
Lastig uitleggen toch.... kan ik hier geen foto plaatsen??? :wink:

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Cunningham hole 07 juni 2006 18:30 #8302

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik snap wat je bedoelt maar het nut van die ogen zie ik niet. Misschien dat in de nieuwe Spankerwereld de inzichten zijn veranderd. Men wilde eerst ook niet aan een overloop.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.241 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl