Nav dit:
www.zeilersforum.nl/index.php/...ndwich-onder-het-dek
topic, het volgende.
Ook mijn boot heeft een sandwich dekconstructie. Ik heb al langer overwogen om preventief al het dekbeslag te verwijderen en opnieuw te sealen.
Het is echter geen eenvoudige klus. Er is geen lekkage waarneembaar, en dat is dan ook meteen het probleem. Immers, er kan best een lekkage zijn zonder dat men het door heeft. Pas na maanden of jaren kom je er achter dat het dek minder stijf wordt. Dan is het al te laat.
Dus: Ik wil preventief mijn handgrepen opnieuw gaan sealen.
De teakhandgrepen zijn van binnenuit geschroefd. De schroeven zijn onzichtbaar; de hemelbekleding dekt deze af. Het verwijderen van de bekleding is geen optie; het is boven de schotten langs gelegd. Verwijderen betekent dan compleet vervangen. (In dat geval is het nog de vraag of de zelfde oorspronkelijke kwaliteit bereikt wordt)
Ik heb het volgende plan bedacht.
-De schroeven localiseren dmv een zgn. leidingzoeker
-Sneetjes (in langsrichting)maken in de bekleding zodat de schroeven bereikbaar zijn
-Demonteren, kitten, monteren van de handgrepen (4x)
-Sneetjes afdekken dmv een mahonie afwerklatje, zoals deze ook in de hartlijn van het schip op de bekleding gebruikt zijn. Dan lijkt het nog aardig origineel.
Het is me alleen nog niet duidelijk of een leidingzoeker RVS schroeven (als het al RVS is) kan localiseren. Kan iemand dit onderbouwen adhv het werkingsprincipe van een dergelijk apparaat?
Verder zijn alle tips en info, of alternatieven hierop van harte welkom.
Ik heb overigens een expert dit probleem voorgelegd. Zijn mening was als volgt: Zolang de handgrepen nog stevig op het dek zitten, de waterdichtheid vertrouwen en er niets aan doen. Dit had ik aanvankelijk geaccepteerd, maar gezien de risico's heb ik al min of meer besloten toch preventief te gaan sealen.