Verleden jaar hebben we een nieuwe vaanstandschroef gemonteerd. Echter dit jaar bij het weer monteren van de schroef viel mij op dat het huis van de saildrive (Volvo-Penta 2020d met 120SE saildrive) flinke corrosieputten heeft en dat is nieuw. Voorheen was de saildrive onaangetast, dat weet ik zeker! De meeste verf is afgebladderd.
De anode van de saildrive is nauwelijks aangetast, de anode die voor op de schroef zit was afgelopen jaar wel flink aangetast.
De aarde van de lader en de massa van de accu's zijn met het gietijzeren deel van de motor verbonden, niet met het aluminium huis van de saildrive. Toen we de boot kochten zaten deze beiden wel op het alu-deel van de saildrive geschroefd.
We hebben afgelopen jaar het hele jaar op zoet water gelegen maar varen vijf weken per jaar op zout/zee.
De saildrive had ik met international etchprimer behandeld, daarna met primocon.
Misschien hebben jullie een idee waar deze corrosie vandaan kan komen en wat er aan te doen?
Holtere