Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BALLASTANK(S)

BALLASTANK(S) 09 jan 2007 08:34 #12102

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ik ben bezig met de aanschaf van een leuk vlot zeiljachtje, ik wil hier twee ballast tank in monteren..
WIE heeft hier ervaring mee (en wil dit delen...)
WIE weet er een site waar ik hier meer over kan vinden
en WIE kan mij helpen met een schema van kranen en aansluitingen

Dank,
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BALLASTANK(S) 09 jan 2007 10:34 #12107

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
waterballast in zijtanks heeft alleen zin op een relatief brede boot met een laag vrijboord. Het effect van de waterballast neemt snel af onder helling en gaat onder extremere hellingshoeken bij een hoog vrijboord zelfs negatief werken.
Ook het vullen en legen van de tanks kost tijd en is op de kleinere binnenwateren bijna niet rendabel daar je al snel 10 minuten aan het pompen bent om een paar honderd liter water in te nemen.
Ook het installatiemateriaal is zeer kostbaar omdat je op afstand bedienbare afsluiters nodig hebt met grote diameters die zoutwaterbestendig zijn en je hebt een forse pomp nodig die een zeer fors stroomvermogen vergt met bijbehorende dikke accu's.
Kortom, waterballast in zijtanks is feitelijk alleen zinvol op groot water als je boot erop is ontworpen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dat begrijp ik 09 jan 2007 19:14 #12116

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Uiteraard weet ik er wel iets van, het schip ZOU (vvt) er best voor geschikt zijn, ik had al eem pomp gevonden welke een capaciteit had van 90 ltr P/M , tanks 2x van 200ltr p/s

Boot heeft ook nog een laag vrijboord, alleen het leidingwerk was een vraagteken...
een andere "idioot" heeft het schip gekocht ... dus hele verhaal gaat niet door jammer...

Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BALLASTANK(S) 09 jan 2007 21:10 #12118

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
:?: Het schip zou er wel geschikt voor zijn ..... zeg je. OK. Dat wil ik best van je aannemen. Ik mag dit soort "put it to the test" acties wel. laat je dus vooral door niets en niemand weerhouden als je echt ergens van overtuigd bent ..... doe ik ook niet. Om wellicht toch wat kritische opmerkingen en vragen te stellen:

Wat is je doelstelling?
Dynamische en/of statische stabiliteit verbeteren uiteraard. Bij 2 volle tanks ligt bij zwaar weer je schip steviger in het water en is minder een speelbal van de zee. Zeker bij ULD scheepjes waardevol. Ga je dus veel op zee varen en lange tochten maken ga ik figuurlijk met je mee. Als het je te doen is om de helling te verminderen bij vooral de hogere koersen dan vraag ik het me af of dit de beste weg is ..... zonder het schip te kennen.

200 kg (3 hiking monkeys) in het gangboord scheelt bij mij met een breedte van 3,40 op het breedste punt maximaal 5 graden. En dat is met 22 knopen wind over dek aan de wind varend. Een rif zetten levert nog minder helling op (in vergelijking met die 3 aapjes in het gangboord) en met mijn rompvorm zelfs een hogere VMG doordat de snelheid echt afneemt als de helling te fors toeneemt.

Wat weegt het geheel echter als je alles installeerd, inclusief wellicht een 2e accu? Hoeveel M2 zeil heb je nu en hoeveel M2 zeil per kg wordt dat nadat alles erin zit. Bij heel licht weer sleep je dus meer mee en wordt je in potentie juist langzamer. Installeer je ook een stevige lenspomp met ook daar weer een leidingen systeem want als er een keer wat fout gaat kun je wel pootje baden binnen.

Helling wordt veroorzaakt als resultante van het gehele krachtenspel op het schip. Bij toenemende wind is "induced drag" een van de grootste factoren die helling veroorzaakt. Zeg maar de tegenhanger van de lift die een zeilplan (foils) genereert. Balast tanks veranderen daar niets aan. Je bestrijd de symptomen en niet de oorzaak. Een zeilplan welke 15 kg lichter is scheelt 100 (zonder je schip te kennen) kg in de kiel (of in het gangboord). Dat samen met lichter materiaal qua zeildoek en/of zeilvorm kan je veel meer winst geven...... kan! Vooral die vorm werkt hard door in de vermindering van "Drag".

Niet dat je meteen alles moet wegsmijten en nieuw moet kopen maar bij vervanging iets om over na te denken. Bouw je grootzeil eens uit, neem een mastkraan en wat toplatten en voer de zaak goed op. (fathead main).
Zet je mast eens op internet te koop en zoek uit wat een lichtere nieuwe mast kost (of ook weer 2e hands). Zelf heb ik 35 kg minder vanaf de mastvoet in het tuig zitten ..... en dat scheelt enorm op 165 kg.

Wij dachten aan een nieuwe kiel met een lager zwaartepunt. Ook duur .... maar daar zie ik niets van. Nu geniet ik elke keer als de zaak omhoog gaat. Die kiel kan uiteraard altijd nog .... net zoals jouw balast tanks.

Succes Michel
Graag je reactie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballasttanks. 01 sept 2007 19:36 #20831

  • Spanker128
  • Spanker128's Profielfoto
Hoi,

Tja of het bij jou veel zal schelen weet ik niet ik ken de rompvorm van je schip niet. Wij bouwen schepen tot zo'n 60 meter. Wij gebruiken ook ballasttanks, maar dat zijn gelijk de drinkwatertanks. voor het verpompen gaan we een pomp van headhunter inc gebruiken, die gelijk voor de waterdruk dient. let wel, dit is op een schip van zo'n 9 meter breed. De werkwijze op deze schepen is alsvolgt: voor je overstag gaat zet je de crossover open. Dan loopt het water vanzelf uit de hooggelegen ballasttank in de lager gelegen tank. idd weg ballastvoordeel. Het laatste beetje doe je op de pomp. op het moment dat de pomp bijkomt kun je ook overstag gaan, of je gaat overstag en direct de pomp erbij. leidingen doen we deels in GRP en in PP. Kleppen zijn van RVS. Ik hoop je heirmee nuttige informatie te hebben gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballasttanks. 01 sept 2007 19:40 #20832

  • Spanker128
  • Spanker128's Profielfoto
Oh eehhh by the way, deze mannen hebben ook volcontinue een generator draaien voor stroom en hydraulische druk. lieren gaan allemaal hydraulisch.

Mocht je er mee willen doorgaan, ik wil je tegen vergoeding wel helpen met schema's. ook ander technisch tekenwerk wil ik voor je doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl