Overdrijven is ook een vak zeg! Doemdenken ook.
Misschien ben ik hier nu even spuit elf, maar...
Het is een drukloos circuit in 1 van de veiligste brandstoffen die er zijn, en dan zou een extra t-stukje met evenzo goeie brandstofslang al onveilig zijn?? Wees reeel...
Een peilglas (mits van slang inderdaad, niet van iets breekbaars) wat verstandig beschermd opgehangen is, is net zo veilig als de overige slangen. En fatsoenlijke brandstofslangen gaan echt niet zomaar spontaan kapot, daar is decennia verwaarlozing of fysiek geweld voor nodig. Het "verdubbeld lekgevaar" is dan niet meer dan stemmingmakerij, want twee keer nihil is nog steeds nihil. Bij diegenen die dit roepen ben ik wel heel benieuwd of er echt geen onveiliger zaken dan dit aan boord zijn als je goed gaat kijken
Zelf sta ik trouwens ook voor deze keuze. Peilstok heb ik al, maar is echt veel te omslachtig, en lepelt elke keer weer een paar druppels stinkende diesel de bakskist in (waar de stok z'n opbergplek heeft), en vuil de tank in. Voor zover ik een passende vlotter of ultrasoon zou kunnen vinden voor mijn tankje... waar laat ik de meter, waar leg ik al die extra bedrading veilig en waterdicht, en waar vind ik de tijd voor de nogal ingrijpende "open tank operatie" die zo'n vlotterinbouw is. Terwijl ik een peilbuis er in 10 minuten tussen zou kunnen vlechten met volle tank, alleen even de afsluiter dichtzetten. Kan ik meteen even alle slangen vervangen, het resultaat zal veiliger zijn dan voorheen. Het enige nadeel van een peilbuis bij mij is dat de bakskist open moet om het peil te zien.
Tja, venstertje in de tank maken dan maar?
Overigens: een lekke peilbuis zou verdraaid weinig kwaad kunnen in m'n bakskist... dan staat er diesel in... vies en onhandig... maar gevaarlijk? Neuh.