Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Peilglas

Peilglas 14 apr 2010 05:51 #123775

Aangezien het niveau in de dieseltank niet van buiten te zien is, denk ik er over om een peilglas te maken, in de vorm van een (brandstofbestendige) slang.
Vanaf de tank loopt er vanaf de afsluiter een koperen buis (8mm of 5/16" vermoed ik) naar de motor, daar wil ik een T koppeling in zetten, op de T een stukje buis, of slangtule met slang. Bovenkant van de slang met een T-stukje op de ontluchtingsslang.

Nou vraag ik me af of die T-stukken (knelkoppeling) voor diesel precies dezelfde zijn als voor gas, of zit er stiekem verschil tussen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 06:43 #123783

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Hier zijn standaard oplossingen voor te verkrijgen, met afsluiter (veer-retour) zodat wanneer het buisje breekt...
Zijn wel redelijk dure dingen overigens. Jouw plan vind ik -met alle respect- redelijk primitief en ook niet echt veilig. Om het goedkoop te houden..kan je niet een peilstok maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 07:04 #123787

Sjaap schrijft:
Hier zijn standaard oplossingen voor te verkrijgen, met afsluiter (veer-retour) zodat wanneer het buisje breekt...
Zijn wel redelijk dure dingen overigens. Jouw plan vind ik -met alle respect- redelijk primitief en ook niet echt veilig. Om het goedkoop te houden..kan je niet een peilstok maken?

Even voor de duidelijkheid:
We hebben het niet over glas maar over een slang, alles brandstofbestendig, dus net zo degelijk als de rest van de brandstofinstallatie. Veiligheid wordt dus niet minder. Mijn vraag gaat dus vooral over de maat van de koperbuis.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 07:20 #123789

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Nu kan ik niet in jouw portemonnee kijken, maar volgens mij kun je voor circa €150 een meter kopen die je op het schakelpaneel plaatst met sensoren aan de buitenkant van de tank. Is makkelijk te installeren en af te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 07:38 #123793

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
It Paradyske schrijft:
Even voor de duidelijkheid:
We hebben het niet over glas maar over een slang, alles brandstofbestendig, dus net zo degelijk als de rest van de brandstofinstallatie. Veiligheid wordt dus niet minder. Mijn vraag gaat dus vooral over de maat van de koperbuis.

Is moeilijk te zeggen. Meestal/vaak wordt er voor de dieselleiding gebruik gemaakt van zacht koper of uitgegloeide leidingen (zo heet dat als ik me goed herinner). Je zult dus eerst goed moeten meten wat er in jouw situatie wordt gebruikt en dan naar de Betere Installateur gaan die je dan wel aan een passende T-koppeling kan helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 07:44 #123794

Wat is er mis met een simpel universeel vlottertje met een meter. Volgens mij kan je dan voor 50,- klaar zijn. Of zijn er mensen die hiermee problemen mee hebben gehad?

Bij mij zit er nu overigens ook niets en dacht dus aan een universele vlotter of iets ultrasoons. Die laatste kan onder de 200,- uitkomen maar er zitten nog wat haken en hogen aan met oa universele meters etc.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 07:48 #123795

Waarom duur doen als het goedkoop kan?
Waarom moeilijk doen (halve interieur afbreken om bij de tank te komen, tank leeg te laten lopen, gaten boren etc.) als het makkelijk kan: twee T-stukjes op makkelijker bereikbare plekken plaatsen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 07:59 #123799

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
It Paradyske schrijft:
Waarom duur doen als het goedkoop kan?

Goedkoop is duurkoop. Alle waar naar zijn geld. Wat zijn er nog meer voor cliche's ?? Ik ben het helemaal met je eens hoor, stuk slang werkt prima en heeft als bijkomend voordeel dat het ook werkt als de stroom uitvalt.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 08:21 #123802

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Ik heb ook zo'n stukje slang zoals je eerder aangeeft als peilglas naast mijn dagtank. Maar daar door heen kan ik niet of nauwelijks het dieselniveau zien. De slang is dan wel diesel bestendig (blijft soepel itt vele andere soorzichtige slangen) maar wordt wel een beetje gelig. Ik zit er zelf aan te denken om er een of ander drijvend balletje in te doen, die natuurlijk niet de knietjes door kan en zo in de tank kan komen.

Overigens zijn bij mij de hoekjes en koppelingen e.d. van RVS en gelast aan de tank dus heb ik geen koper hoekjes en zo nodig. Wel ben ik ook benieuwd naar wat voor koperen koppelingen e.d. geschikt zijn voor diesel.

Op www.econosto.nl/ Instrumentatie -> Peiltoestellen -> Peiltoestellen buisglas kun je producten en voorbeelden vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 10:06 #123816

Philip schrijft:
Ik heb ook zo'n stukje slang zoals je eerder aangeeft als peilglas naast mijn dagtank. Maar daar door heen kan ik niet of nauwelijks het dieselniveau zien. De slang is dan wel diesel bestendig (blijft soepel itt vele andere soorzichtige slangen) maar wordt wel een beetje gelig. Ik zit er zelf aan te denken om er een of ander drijvend balletje in te doen, die natuurlijk niet de knietjes door kan en zo in de tank kan komen.

Overigens zijn bij mij de hoekjes en koppelingen e.d. van RVS en gelast aan de tank dus heb ik geen koper hoekjes en zo nodig. Wel ben ik ook benieuwd naar wat voor koperen koppelingen e.d. geschikt zijn voor diesel.

Op www.econosto.nl/ Instrumentatie -> Peiltoestellen -> Peiltoestellen buisglas kun je producten en voorbeelden vinden.

Ik heb een vergelijkbare als de bovengenoemde van Econosto. D
ie van mij heb ik besteld bij Exalto in Hardinxveld. Werkt perfect en kost weinig, geen bekabeling en ander gedoe. Buisje is goed doorzichtig en voorzien van een afsluit kraantje voor als het buisje mocht breken. De uitvoering die exalto levert is van messing met een buisje van plexiglas.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 11:25 #123824

Philip schrijft:
Wel ben ik ook benieuwd naar wat voor koperen koppelingen e.d. geschikt zijn voor diesel.

Koper (en andere metalen) en diesel bijten elkaar niet.
In de brandstofleiding totaan de pomp is er ook geen sprake van vehoogde druk.

Alle knelkoppelingen van koper/metaal voldoen dus zolang de maat maar goed is. Omdat koper niet zo hard is, is de maat zelfs niet eens zo heel erg kritisch. Mocht het nog lekken draai je 'm wat strakker aan...

Zolang het over diesel gaat is veiligheid voor wat betreft lekkage ook nog eens niet echt een gevaarlijk probleem (het stinkt wel en vervuild ook oppervlakte water, maar zolang het niet direct op een hete uitlaat komt zal diesel geen brandgevaar opleveren.
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 15:45 #123864

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Proost heeft ook direct na de tankafsluiters tussen de aanvoer en de retour een T met een stuk doorzichtige slang. Werkt perfect en kost alleen 2 T-stuken en wat klemmetjes met een stukje slang.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 15:53 #123865

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik stel me de vraag of het prutsen aan dieselleidingen , peilglazen ed bij eventuele daaruitvloeiende lekken (met mogelijk zware gevolgen) geen conflicten geeft met de verzekering die in geval van dergelijke incidenten alles uit de kast zal halen om niet te moeten uitkeren.

Een mens staat er niet bij stil tot het gebeurt.
Hoe komen die verzekeringen aan de slechte reputatie voor wat uitkeren van schade betreft denken jullie ?
Juist ja , goed de polis lezen zou ik zeggen , dan aanpassingen uitvoeren.

Een peilglas installeren wanneer er digitale metingen bij overvloed voorhanden zijn is spelen met vuur , letterlijk en figuurlijk.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 16:34 #123870

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je gaat zitten prutsen, gebruik goed (scherp) gereedschap en doe alles zoals het hoort. De verzekering is juist erg te spreken over uit kunnen lezen van je tank. Stel dat je in een drukke sluis zonder brandstof komt te zitten, dan moeten ze pas veel uitkeren!

Ik heb zelf twee dieseltanks aanboord, een dagtank en een dieptank. De dieptank zit in de bodem van de boot en is daardoor niet met een peilglas af te lezen. Om die reden heb ik op mijn dieptank wel een electronische meter gezet. Voor deze electronischemeter moest ik 7 gaten maken, een grote waar de vlotter constructie doorheen gaat en 6 bout gaten (met draad) om alles mee vast te kunnen zetten. Voor het pijlglas op mijn dagtank heb ik maar twee gaten hoeven maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 17:36 #123875

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Gebruik inderdaad diesel bestendige slang maar wat vooral belangrijk is m.b.t. je koperwerk dat je geen verbindingen gaat solderen. Soldeer wordt door diesel opgelost door de tijd. ;)

grz,
Sjaak
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 20:41 #123940

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
De al eerder genoemde peilglaskraan is zelfsluitend. In het ergste geval kan je daar een stukje slang op knutselen. Je kan er ook de bijbehorende peilglazen opzetten. Ook van kunststof, maar blijvend helder.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 14 apr 2010 21:33 #123959

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
sailbleu schrijft:
Ik stel me de vraag of het prutsen aan dieselleidingen , peilglazen ed bij eventuele daaruitvloeiende lekken (met mogelijk zware gevolgen) geen conflicten geeft met de verzekering die in geval van dergelijke incidenten alles uit de kast zal halen om niet te moeten uitkeren.

Een mens staat er niet bij stil tot het gebeurt.
Hoe komen die verzekeringen aan de slechte reputatie voor wat uitkeren van schade betreft denken jullie ?
Juist ja , goed de polis lezen zou ik zeggen , dan aanpassingen uitvoeren.

Een peilglas installeren wanneer er digitale metingen bij overvloed voorhanden zijn is spelen met vuur , letterlijk en figuurlijk.

Beste groeten

Ben ik het mee eens. Vorig jaar zelf diesellekkage gehad (enkele liters, maximaal) en daar een enorme puinhoop van gehad. Het zat (zit!) werkelijk overal.
Ik heb het liefst zo weinig mogelijk diesel slangen door/aan de boot. Sinds de lekkage draai ik altijd de tank dicht bij vertrek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 03:45 #123988

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ja , het is net hetzelfde als met de gasinstallatie aan boord.

Wie van de eigenaars met boot weet dat een gasinstallatie elk jaar dient gekeurd te worden door een professioneel , en dat daarvan een certificaat moet worden afgeleverd aan de verzekering voor het dossier ?
Zo vergaat het ook met aanpassingen van het gascircuit.

Wie laat die jaarlijkse keuring doen ?
.....
Juist ja , de minsten onder ons , maar o wee wanneer een ongeluk kan gerelateerd worden aan bv een lekkende slang of connectie daarvan.
De verzekering trekt dan handig de handjes af van het schadedossier , en daar sta je dan als verzekerde die zelf moet opdraaien voor de schade waarvan dan te hopen valt dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
In dat laatste geval is een vakantie en bezinningskuur in de petoet nooit ver weg.
Om van het menselijk leed , verdriet en schuldgevoel dan nog niet te spreken.

Anderzijds , stel je tijdens de vaart nu een diesellek voor (tengevolge geknutsel) die je niet meteen opmerkt maar die de bilgepomp met volle overgave wegwerkt.
Het lijkt dan wel een variant te worden op het sprookje van Hansje en Grietje , maar in dit geval geen broodkruimels , maar een oliespoor.
Geheid wordt je tegenwoordig opgespoord , en een opgesteld pv met geformuleerde oorzaak en ontstaan geeft de verzekering alle kans (en recht) om de handen in onschuld te wassen.
Hoeft niet gezegd wie dan de zwarte piet in ontvangst mag nemen nietwaar ?!

Moraal van het verhaal.
Elke opening die je onderaan in de dieseltank maakt kan lekken , een peilglas verhoogt die kans op lekken exponentieel.
Een digitale meting gebeurt van boven en het ontstaan van lekken is daarbij quasi nihil.

Trouwens , in hoeveel boten is de aanzuig van de pomp onderaan ?


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 05:59 #123993

Sailbleu, je dwaalt een beetje af.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 06:02 #123994

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
sailbleu schrijft:
Elke opening die je onderaan in de dieseltank maakt kan lekken , een peilglas verhoogt die kans op lekken exponentieel.
Waarom is een opening voor een peilglas lekgevoeliger dan welke andere opening dan ook? Als die opening specifiek voor het peilglas is, is ze juist het minst belast, want er loopt geen stroming en dus de laagst mogelijke druk... Je bent er zeker net zo tegen dat iemand zelf een dieselaanvoer voor z'n kachel aanlegt? Moet zeker ook professioneel, emt certificaat voor de verzekering?
En zelf een sensor voor een log monteren, etc?

De constructie met peilglas is een constructie die ook in de vrachtvaart niet ongebruikelijk was: heb het ooit zelf gemaakt op de voorraadtanks van m'n toenmalige woonschip. Doorzichtige slang door een stuk opengefreesde koperleiding. Geen idee meer wat voor koppelingen ik toen heb gebruikt, in ieder geval wel koper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 06:29 #123999

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
sailbleu schrijft:
Ja , het is net hetzelfde als met de gasinstallatie aan boord.

Wie van de eigenaars met boot weet dat een gasinstallatie elk jaar dient gekeurd te worden door een professioneel , en dat daarvan een certificaat moet worden afgeleverd aan de verzekering voor het dossier ?
Zo vergaat het ook met aanpassingen van het gascircuit.

Misschien wordt het tijd voor een andere verzekeraar want die van mij stelt dergelijke eisen in ieder geval niet.

sailbleu schrijft:
Wie laat die jaarlijkse keuring doen ?
.....
Juist ja , de minsten onder ons , maar o wee wanneer een ongeluk kan gerelateerd worden aan bv een lekkende slang of connectie daarvan.
De verzekering trekt dan handig de handjes af van het schadedossier , en daar sta je dan als verzekerde die zelf moet opdraaien voor de schade waarvan dan te hopen valt dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
In dat laatste geval is een vakantie en bezinningskuur in de petoet nooit ver weg.
Om van het menselijk leed , verdriet en schuldgevoel dan nog niet te spreken.

Verzekeraars hebben er een handje van om allerlei 'vage' termen te gebruiken waardoor ze in principe altijd onder het uitbetalen uit kunnen. Termen als 'goed onderhoud', 'normale slijtage' en meer van die zaken waar je alle kanten mee op kan.

sailbleu schrijft:
Anderzijds , stel je tijdens de vaart nu een diesellek voor (tengevolge geknutsel) die je niet meteen opmerkt maar die de bilgepomp met volle overgave wegwerkt.
Het lijkt dan wel een variant te worden op het sprookje van Hansje en Grietje , maar in dit geval geen broodkruimels , maar een oliespoor.
Geheid wordt je tegenwoordig opgespoord , en een opgesteld pv met geformuleerde oorzaak en ontstaan geeft de verzekering alle kans (en recht) om de handen in onschuld te wassen.
Hoeft niet gezegd wie dan de zwarte piet in ontvangst mag nemen nietwaar ?!

Moraal van het verhaal.
Elke opening die je onderaan in de dieseltank maakt kan lekken , een peilglas verhoogt die kans op lekken exponentieel.
Een digitale meting gebeurt van boven en het ontstaan van lekken is daarbij quasi nihil.

Trouwens , in hoeveel boten is de aanzuig van de pomp onderaan ?


Beste groeten

Je hele betoog over verzekeringen staat los ven het maken van wijzigingen aan de boot en wordt imho zo vaak gebruikt om mensen maar weer bang te maken. De constructie van het peilglas, waar het in dit geval over gaat, wordt al weet ik hoe lang toegepast en heeft zijn degelijkheid wel bewezen. En als het stuk gaat en er ontstaat daardoor schade dan dient een verzekeraar gewoon uit te keren. Overigens is hier al een keer een topic over geweest dus laten we deze niet gaan kapen.
Oh ja... dat de kans exponentieel vergroot wordt moet je me maar effe voorrekenen want die volg ik niet helemaal. Verdubbelen is tot daar aan toe maar exponentieel.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 07:04 #124004

Behalve dat overboord pompen, wat inderdaad vervelende financiele gevolgen zou kunnen hebben, is het GEVAAR m.b.t. diesel echt heel erg betrekkelijk. Want diesel is lang niet zo brandbaar als gas en zelfontbranding zal dan ook niet plaatsvinden (behalve misschien als het direkt op een hete uitlaat terechtkomt).
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 07:17 #124007

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Nou goed , hang je boot vol peilglazen wat mij betreft.
Ik blijf het een slecht idee vinden wegens verdubbeld (tevreden Sigdock :blink: ) lekgevaar.
En zeggen dat digitale metingen zo hightec ogen nietwaar.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 07:54 #124013

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Volgens mij wordt deze discussie zo verhit door de twee kampen die hun positie verdedigen.

Aan de ene kant de mensen die weten dat ze niet ontzettend handig zijn en dus vooral niet zelf dingen moeten willen aanleggen.

Aan de andere kant de luitjes die heel goed weten hoe handig ze zijn en met compleet vertrouwen zelf hun peilglas zouden maken.

Het heeft geen zin om het ander kamp te willen overtuigen. Hun stellingen liggen zo ver uiteen dat de argumenten van de een onbegrijpelijk zijn voor de ander.

De groep die zich zorgen zou moeten maken is die denkt dat ie handig is maar er feitelijk niks van bakt. Die groep legt zelf zijn gas aan dat dan vrolijk gaat exploderen in de drukke haven.

Overigens vind ik "gas" in deze discussie niet thuishoren, de gevaren van slecht aangelegd gas ten opzichte slecht aangelegde dieselleidingen zijn echt van een totaal andere orde.
Laatst bewerkt: 15 apr 2010 07:58 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Peilglas 15 apr 2010 09:21 #124027

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Klopt Schipper W. diesel is geen gevaarlijke stof omdat het vlampunt hier te hoog voor ligt. Er staan wel borden op de tankauto's maar dat is alleen als diesel samen met benzine wordt vervoerd. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl