sailbleu schrijft:Ja , het is net hetzelfde als met de gasinstallatie aan boord.
Wie van de eigenaars met boot weet dat een gasinstallatie elk jaar dient gekeurd te worden door een professioneel , en dat daarvan een certificaat moet worden afgeleverd aan de verzekering voor het dossier ?
Zo vergaat het ook met aanpassingen van het gascircuit.
Misschien wordt het tijd voor een andere verzekeraar want die van mij stelt dergelijke eisen in ieder geval niet.
sailbleu schrijft:Wie laat die jaarlijkse keuring doen ?
.....
Juist ja , de minsten onder ons , maar o wee wanneer een ongeluk kan gerelateerd worden aan bv een lekkende slang of connectie daarvan.
De verzekering trekt dan handig de handjes af van het schadedossier , en daar sta je dan als verzekerde die zelf moet opdraaien voor de schade waarvan dan te hopen valt dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
In dat laatste geval is een vakantie en bezinningskuur in de petoet nooit ver weg.
Om van het menselijk leed , verdriet en schuldgevoel dan nog niet te spreken.
Verzekeraars hebben er een handje van om allerlei 'vage' termen te gebruiken waardoor ze in principe altijd onder het uitbetalen uit kunnen. Termen als 'goed onderhoud', 'normale slijtage' en meer van die zaken waar je alle kanten mee op kan.
sailbleu schrijft:Anderzijds , stel je tijdens de vaart nu een diesellek voor (tengevolge geknutsel) die je niet meteen opmerkt maar die de bilgepomp met volle overgave wegwerkt.
Het lijkt dan wel een variant te worden op het sprookje van Hansje en Grietje , maar in dit geval geen broodkruimels , maar een oliespoor.
Geheid wordt je tegenwoordig opgespoord , en een opgesteld pv met geformuleerde oorzaak en ontstaan geeft de verzekering alle kans (en recht) om de handen in onschuld te wassen.
Hoeft niet gezegd wie dan de zwarte piet in ontvangst mag nemen nietwaar ?!
Moraal van het verhaal.
Elke opening die je onderaan in de dieseltank maakt kan lekken , een peilglas verhoogt die kans op lekken exponentieel.
Een digitale meting gebeurt van boven en het ontstaan van lekken is daarbij quasi nihil.
Trouwens , in hoeveel boten is de aanzuig van de pomp onderaan ?
Beste groeten
Je hele betoog over verzekeringen staat los ven het maken van wijzigingen aan de boot en wordt imho zo vaak gebruikt om mensen maar weer bang te maken. De constructie van het peilglas, waar het in dit geval over gaat, wordt al weet ik hoe lang toegepast en heeft zijn degelijkheid wel bewezen. En als het stuk gaat en er ontstaat daardoor schade dan dient een verzekeraar gewoon uit te keren. Overigens is hier al een keer een topic over geweest dus laten we deze niet gaan kapen.
Oh ja... dat de kans exponentieel vergroot wordt moet je me maar effe voorrekenen want die volg ik niet helemaal. Verdubbelen is tot daar aan toe maar exponentieel....