Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2.

Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 13 nov 2010 14:32 #160179

  • wimver
  • wimver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Andelst, 12 november 2010.
Bij winteronderhoud Eurocruiser MK 2, blijken de bevestigingsplaten waarmee de kiel op het polyester op de plaats gehouden wordt, verteerd en doorgeroest te zijn.
Is er een bouwtekening van de Eurocruiser te verkrijgen.
Kan in de kiel dwars door het polyester geboord worden in de kiel
en kan daarin een schroefdraad getapt worden op een willekeurige plaats in de lijn van de bestaande bouten?
wie helpt mij aan info, graag via email naar wimver gmail.com
bij voorbaat dank, Wim Vermeulen, Andelst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 13 nov 2010 14:41 #160180

Ik vermoed dat je kiel van gietijzer gemaakt is (verreweg het meest gebruikte materiaal voor kielen) en daarin een gat boren en draad tappen is niet mogelijk omdat gietijzer daarvoor te bros is.

Je vraag lijkt erop te duiden dat de contraplaten aan de binnenkant verteerd zijn. Deze kun je meestal gewoon vervangen voor nieuwe en dan vervolgens je bestaande draadeinden gebruiken.

Als je eventueel bouwtekeningen wilt hebben zul je die vermoedelijk moeten kopen van de ontwerper dan wel van de werf.
Wellicht zou je even een foto van de situatie kunnen plaatsen?

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 nov 2010 18:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 13 nov 2010 16:15 #160192

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tappen is inderdaad niet mogelijk, mocht je echt aan nieuwe draadeinden moeten dan moet je ze erin lijmen.

Maar zoals ik het begrijp zit het probleem in het vlak van je boot niet in je kiel. Beste is dan om de kiel eronderuit te halen, het vlak aan te pakken en dan de kiel met de originele draadeinden weer terug te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 21 nov 2010 16:40 #161723

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Waarom zou je in gietijzer niet kunnen tappen immers in ieder gietijzeren motorblok zitten tapeinden in geschroefd en die gaten zijn getapt.

Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 21 nov 2010 17:05 #161725

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Erikdejong schrijft:
Ik vermoed dat je kiel van gietijzer gemaakt is (verreweg het meest gebruikte materiaal voor kielen) en daarin een gat boren en draad tappen is niet mogelijk omdat gietijzer daarvoor te bros is.
Leg dan eens uit waarom elke gietijzeren kiel met bouten of draadeinden aan de bijbehorende romp is vastgezet? Zitten die draadeinden niet in tapgaten?

De kiel van mijn Victoire 22 heb ik een keer los gehad en reken maar dat die tapgaten had. En dat ding was echt niet van koolstofstaal.

--
stegman
Laatst bewerkt: 21 nov 2010 17:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 21 nov 2010 17:47 #161728

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Meestal worden die draadeinden ingegoten.. maar als jij er stellig van overtuigd bent dat ze bij jou getapt waren dan zal dat ongetwijfeld zo geweest zijn! Misschien gebeurt dat ook best wel vaker, alleen heb ik het dan nog nooit gezien, anderen dus wel.

Motorblokken is overigens wel een heel ander soort gietijzer, minder poreus en glad af te werken en zo, want zo'n cilinderwand is verrekte strak..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 21 nov 2010 17:54 #161729

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Wimver
Bij mijn Eurokruiser MK3 DL zitten de de gietijzeren kimkielen vast met met speciale bouten. Deze worden door gaten aan de zijkant van de bovenste kielplaat, door de romp gevoerd. Er is dus niet voor 'getapt' of 'gesneden'. Is dit bij jou ook niet het geval? Meestal blijft een werf bij een oud beproefd concept en veranderen ze niet veel. De bouten hebben een speciale D-vormige kop, waarbij het ronde deel tegen de kiel aanligt. De kop valt in een (D-vormige) uitsparing in de bovenste kielplaat en hoeft niet te worden tegengehouden met een sleutel als de moeren worden aangedraaid. Ze worden van uit het gat in de bovenste kielplaat direct door de romp gevoerd en zijn in de romp afgedicht met kit. In de bilge zitten vierkante stalen (roestige) steunplaten met daarop de moeren. Er worden 6 bouten per kiel gebruikt. Ik kan me voorstellen dat ze bij een middenkiel 8 of 10 bouten gebruiken.
Iemand die ooit de bouten bij een €kruiser verving heeft dat gedaan door RVS 316 M14 bouten en de 6-kant kop om te slijpen naar een D-vorm. Indien ik bij mijn €kruiser de bouten moet vervangen, zal ik dat ook op die manier doen.
Tja en bouwtekeningen... die zou ik ook wel willen hebben, maar voorlopig zijn die er niet.
Groet,
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 21 nov 2010 19:29 #161758

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
FMJ schrijft:
Meestal worden die draadeinden ingegoten.. maar als jij er stellig van overtuigd bent dat ze bij jou getapt waren dan zal dat ongetwijfeld zo geweest zijn! Misschien gebeurt dat ook best wel vaker, alleen heb ik het dan nog nooit gezien, anderen dus wel.
Toen ik de kiel van de V22 eraf had, was er 1 draadeind in een mindere staat dan de anderen. Het is met gelukt om dat eruit te draaien. Dat lukt toch alleen maar als er sprake is van een tapgat, lijkt me. Ik heb er daarna een keurig nieuw draadeind ingedraaid.

Als je erop googelt kom je erachter dat boren en tappen in gietijzer helemaal niet zo'n groot probleem is als Erik en jij ervan maken.
Motorblokken is overigens wel een heel ander soort gietijzer, minder poreus en glad af te werken en zo, want zo'n cilinderwand is verrekte strak..
Dat het gietijzer van een kiel niet zo glad is als een cilinderwand is een kwestie van nabewerking. Een kiel gaat zo vanuit de zandmal onder de boot, uitgezonderd de flens aan de bovenzijde. De flens waarmee de kiel van de V22 aansloot op het polyester was aan de bovenzijde ook glad en strak.
Er zijn wel verschillende soorten gietijzer, maar de gladheid van het oppervlak is niet gerelateerd aan de soort. Het al of niet poreus of ongelijkmatig van structuur zijn is vooral een kwestie van giettechniek.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 21 nov 2010 19:35 #161760

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
draad tappen in gietijzer: mijn ervaring is dat een instrumentmaker dat kan. Het was niet makkelijk, het was bovendien een blind gat, maar het is 'm gelukt.

groeten, P.

ps. met dank aan Peter (die jullie niet kennen, maar ik moet het melden), die het voor me gedaan heeft.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Laatst bewerkt: 21 nov 2010 19:39 door MatOwn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel en bouwtekening Eurocruiser MK2. 22 nov 2010 08:51 #161829

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
In de kiel van onze Vrijheid zijn indertijd neiuwe (RVS) draadeinden gezet: de oude kwamen los omdat de moeren beter vastgeroest zaten dan de draadeinden in de kiel zaten. Ook ik denk dan aan getapte gaten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl