Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oude stalen zeilboot

Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 12:23 #17409

  • zooitje
  • zooitje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Beste zeilliefhebbers,

Ik ben in de gelegenheid goedkoop een oude zeilboot te kopen. Nu zie ik het best zitten aangezien ik 1 keer op de boot heb gevaren. Het is een echte opknapper. De motor en zeilen werken maar er is flink wat werk nodig om het tot een mooi bootje te maken. Ik weet niet wat voor soort boot het is of hoe oud. eigenlijk weet ik alleen dat het me heel leuk lijkt. Ook de eigenaar kan niets vertellen (is overleden).

Ik weet alleen niet wat er bij komt kijken, om een boot te bezitten. Wie kan mij op weg helen? waar moet ik op letten?
ik denk aan:
- kosten om zo'n stalen zeilboot van c.a. 11 meter op te knappen
- en waarop moet ik letten om de boot al dan niet te nemen
- kosten onderhoud
- kosten evt sloop/recycling als het niet verstandig is de boot te nemen
- kosten ligplaats in midden v/h land
- papieren rond overname
- ??????

je ziet ik weet nog niet echt waaraan ik begin. Alle hulp is dan ook van harte welkom! bedankt alvast

martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 13:06 #17410

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Hoi Zooitje,

Het is lastig om preciese antwoorden op je vragen te geven, maar ik wil je om te beginnen als tip geven: bezint eer ge begint. Stalen boten en mooie vrouwen zijn beide lastig te onderhouden en als je nog niet heel veel ervaring hebt zou ik je eerst goed laten informeren. Voor die informatie ben je op dit forum wel op de goede weg!

Kosten om op te knappen..

Als het staal in redelijke conditie is zul je dit alleen in de anti-fouling (= aangroeiwerende verf) hoeven te zetten. Hiervoor moet de boot uit het water en afgespoten worden. Zo te horen heb je nog geen idee hoe het schip er onderwater (onderwaterschip) uit ziet, dus ik zou je aanraden dit eerst te inspecteren. Als er slechte plekken in het staal zitten kom je snel uit op kaalhalen dmv pneumatische bikhamer / perago of zelfs stralen, dat kost veel tijd en naar gelang je dingen zelf doet of uitbesteed ook minder of meer geld. Dan hebben we het nog niet gehad over het (laten) lassen van minder goede plekken in de boot. Je kunt natuurlijk een huiddikte meting laten doen, dan weet je wat meer waar je aan toe bent. Misschien gezien de lage aanschafprijs, wel zo verstandig. Gezien weinig kennis is een aankoopkeurig sowieso geen slecht idee, kost wat, maar dat brengt wel evt gebreken aan het licht en helpt je een beter beeld te vormen.

Waarop je moet letten of je de boot wilt nemen..

Weten wat je persoonlijke voorkeuren zijn qua zeileigenschappen, ga hiervoor met verschillende boten varen of put uit je ervaring. Tevens kun je misschien beter een niet al te groot eerste schip aanschaffen ook met het oog op manouvreren in kleine drukke ruimtes (havens, sluizen, etc.). Probeer een inschatting te maken met waar je wilt varen en wat je daarbij voorstelt en probeer dat eens te matchen aan deze boot, wat zijn de pro's en contra's.

Kosten onderhoud

Jaarlijks ben je toch wel een paar honderd / duizend euro kwijt aan onderhoud. Hangt er ook vanaf wat je belangrijk vind. Als je dingen spik en span netjes in originele staat wilt terugbrengen ben je stuk meer kwijt dan wannner je gewoon wilt dat het werkt en verder estethiek minder belangrijk vind. Elk jaar: winterklaar maken (denk ook aan winterbeurt motor), winterstalling (op kant, in loods of in het water), nieuwe anti-fauling, bijwerken eventueel gevaren schade's. Eens in de 2-3 jaar volledig bijschilderen bovenwaterschip. Afhankelijk van staat van bepaalde delen van je schip ander onderhoud.

Kosten sloop recycling

Houdt rekening met transportkosten etc. Heb wel gehoord dat zo'n schip alsa oud ijzer nog wel wat kan opbrengen dat transport en verdere kosten deels kan dekken.

Kosten ligplaats

Kijk eens op het forum bij "wie betaalt wat voor zijn ligplaats", reken toch op een 800 - 1000 euro voor zomerstalling.

Papieren rond overname

Hangt ervan af hoe oud de boot is, nog niet zo oud dan heb je een BTW verklaring nodig voor aan boord, anders niet. Verder een overname kan gewoon middels een kwitantie of koopcontract. Denk ook aan het evt verzekeren van je schip (WA, ALL-Risk oid) bij een goede verzekeraar. Mocht je schade varen of schip ooit geborgen moeten worden dan kan dat via een verzekering, kost iets van 100-200 euro per jaar afhankelijk van pakket wensen en eisen (zit zelf bij Avero-Achmea, all risk).

Mocht je nog vragen hebben kijk ook eens op ons blog: sy-frey.blogspot.com/ of post ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 13:31 #17412

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik sluit me (als hobbyrestaurateur/renovator van een stalen zeilboot) aan bij mijn bovenbuurman, en doe nog wat extra vragen:
- hoe handig ben je met staal, hout, verf?
- heb je al een idee wat er allemaal aan moet gebeuren? Maak eens een lijstje voor jezelf
- hoeveel tijd wil je ervoor uittrekken?
- motor en zeilen zijn goed zeg je, maar hoe ver zijn ze in hun levensfase?
- zelfde geldt voor mast, stagen, lijnen, electra etc

Ik wil je niet ontmoedigen, een boot restaureren kan heel leuk zijn (ik vind het mooi werk in ieder geval) maar ook erg frustrerend als dingen niet willen lukken of ver boven de begroting dreigen uit te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 13:35 #17413

  • zooitje
  • zooitje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Het schip is vorig jaar nog uit het water geweest en de onderkant is toen helemaal gedaan. Dus daar verwacht ik geen echte problemen. Of moet dit na de zomer opnieuw?

Het idee om de boot 'te nemen' komt voort uit het volgende: Met een aantal vrienden zeil ik jaarlijks enkele malen met gehuurde boten.
Dit is met een mooie boot soms best duur en geeft slechts enkele dagen zeilplezier.
Het idee was met een groepje de kosten van deze boot te splitsen en hier en daar e.e.a. op te knappen om zo voor hetzelfde (of iets meer) geld veel vaker per jaar te kunnen zeilen (op een minder mooi schip dat wel)

met niet te veel (grote) verbeteringen schat ik de totaalkosten dus op jaarlijks ongeveer:

jaarstalling: 900
winterklaar maken motor en romp: 400
reparaties: 300
onvoorzien 200
totaal c.a. 1800 Euro per jaar

voor dit bedrag heb je dus het hele jaar door een oude boot en een hoop werk. Klopt dit ongeveer of kan er nog iets vanaf? Het lijkt me erg duur voor wat je krijgt.

met groet,
martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 14:04 #17414

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Stalling is een redelijk vast gegeven, daar valt lastig onderuit te komen tenzij je een gratis plekje weet.

Wat versta je onder 'motor winterklaar maken'? De romp is al gedaan zeg je net, daar hoeft dan niets meer aan te gebeuren dit jaar.

En je post Onvoorzien is nogal klein, daar kan je ongeveer 1 kleine onvoorziene uitgave voor doen ;) Eén keertje motorpech en je potje is leeg. Zeker in het begin bij een opknapboot zul je toch met wat meer pech rekening moeten houden, denk ik.

Ik denk zelf dat je rond de 1800 euro kwijt zal zijn voor het bezit en de noodreparaties, aan verbeteren zul je dan nog niet toe komen. Maar goed, dan redeneer ik vanuit de staat waarin ik mijn eigen boot kocht, de boot die jij op het oog hebt is misschien wel veel beter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 14:37 #17415

  • zooitje
  • zooitje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
ik ga het komende weekend (met vrienden) naar de boot toe om te kijken. Dan zal ik ook foto's maken. Waarop moet ik absoluut letten?

Toen ik vorig jaar met de boot heb gevaren gooide de eigenaar een fles 'vloeistof' aan de bovenkant in een soort filter in de motor. Ik heb geen idee wat dat was maar ik denk iets voor de winter. Moet ik als ik komend weekend met de boot wil varen iets dergelijks kopen? Of is het starten en wegwezen? en wat kan het zijn voor spul?

bedankt, martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 14:39 #17416

  • Desolate
  • Desolate's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Ik heb geen ervaring met een grote boot, maar wellicht heb je wat aan mijn ervaringen met een klein open bootje waarbij ik geen hele grote klussen heb hoeven doen, alleen wat plamuren\schuren\schilderen.

Wat mij het meeste tegenviel: de tijd. Het moet wel een hobby van je zijn om een oude boot in de vaart te houden, en om het achterstallige onderhoud weg te halen. Met het kaalhalen van het onderwaterschip, plamuren en verven van mijn Spanker (6 meter lang) ben ik toch een aardig avondje zoet geweest. Endan heb ik het over achterstallig werk, niet over hetgeen er elk jaar bij komt (antifouling of zo).

Twee: als je dan klust, blijkt er altijd meer aan de hand. Dus meer tijd en meer materiaal nodig. De kosten van materialen zijn behoorlijk hoog, als je gaat voor kwaliteit tenminste. Met jou potje voor reparaties kan je denk ik niet veel.

Drie: denk ook aan alles wat je nodig hebt als schoten en lijnen, nieuwe zeilen .... ook dat is een post die op zich klein begint maar altijd weer groot uitpakt.

Laatste: gezamenlijk geld stoppen in de aanschaf is meestal het probleem niet. Als het aankomt op klussen en onderhoud, worden de verschillen in een groep merkbaar, niet iedereen gaat even zuinig met de spullen om. Is er altijd één de pisang als het op werkzaamheden aankomt of weet je hety goed te verdelen.

Zelf ben ik uiteindelijk begonnen met een klein open bootje. Gelukkig wel, ik weet nu veel beter waar ik op moet letten en wat erbij komt kijken. Die grote boot wacht nog wel even op me!
Succes
The only reason why you get a second chance, is to make the same mistake a second time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 17:11 #17426

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
jaarstalling: 900

-Dit is laag gerekend en is alleen de zomerstalling, hier komt nog dik de helft bij voor de winter

winterklaar maken motor en romp: 400

-Motor kan je als je handig bent zelf doen, olie, antivries en onderdelen en anti faulling brengt dit bedrag wel naar 400 euro of meer.

reparaties: 300
onvoorzien 200

-Zoals gezegd reparaties en onvoorzien kunnen best oplopen. Des te groter een schip des te groter de kosten, als een zeil scheurt begint het bij 1000 euro, lijnen en vallen zijn dikker en langer, een oude motor heeft altijd wat en vergeet de electronica niet.

Het onderhoud van een metalen schip van deze lengte mag denk ik ook als en aparte post gezien worden van rond de 500 euro.

Ik denk dat je moet rekenen op zo´n 3000 euro aan vaste lasten, ik reken voor mijn schip van 7.5 meter 2000 euro en daar hoeft weinig aan geklust te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 17:38 #17427

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Allemaal goede tips boven waar ik me bij aansluit.

Voor mijn Waarschip Halfton (hout, 8.70 m) ben ik aan vaste kosten per jaar ongeveer 2500 euro aan kwijt. Ik reken hierbij nog niet de vervangingskosten van zeilen, lijnen e.d., die komen er nog bij en zullen dus nog een stuk verhoging geven. Ik vind het overignes goed besteed geld, zeil vrijwel elk weekend (v.a. maart t/m oktober) en ga met vakanite met de boot. In vergelijking bijv met een caravan denk ik zelfs dat je goedkoper uit bent (als ik de verhalen van collega's mag geloven).

Waar op te letten als je boot gaat bekeken? Roest is natuurlij keen belangrijk gegeven. Bekijk goed de ramen en luiken, hier openbaart roest zich vaak het eerst. Kijk ook goed hoe er geschilderd is, als het erg pokdalig is dan kan er roest zitten. Start ook de motor en kijk of deze vlot start en een schone uitlaat heeft. Even een kortdurende blauwe pluim bij de start is geen probleem, maar moet na een paar minuten toch echt over zijn. Kijk ook naar de olie (oliepeilstok uitnemen!), is deze blank of zwart. Zwart kan duiden op overmatige slijtage (of lang niet ververst). He blauwe spul in de wierpot zal wel antivries zijn geweest om bevriezing in de winter te voorkomen. Is niet echt milieuvriendelijk, dus bij starten even opvangen bij de uitlaat met een emmer totdat helder water komt.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 19:05 #17434

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Het meeste is al gezegd, alleen even 2 opmerkingen.

Als het valt, valt het altijd tegen en nooit mee. zelf heb ik een complete en vaarklare boot gekocht, en toch zit ik nu al in het onderhoud. Alles wat ik nu doe valt dus eigenlijk onder de post onvoorzien. Teller in een maand bootbezit staat reeds op 350 euro daadwerkelijke uitgaven met nu al een zekerheid voor nog eens 800 euro als er verder niets anders tegenzit. Vraag blijft; hoe handig ben je? En dan bedoel ik niet alleen met je handen maar ook in het regeln en zoeken van spullen en kennis.

Daarnaast ben ik geen voorstander van gedeeld eigendom
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 21:56 #17451

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Om te voorkomen dat we hier in een soort 'doe maar niet'-sfeer terecht komen, doe ik nog een vrolijke duit in het zakje, uit mijn eigen ervaringen.
Jouw situatie nu is vergelijkbaar met die van jou: een brak schip waar een hoop aan moet gebeuren en dat je voor een prikkie over kunt nemen. Het eerste jaar ben ik voornamelijk bezig geweest met het schip leren kennen, het interieur te slopen en wat aandrijvingsproblemen op te lossen. Kosten: ligplaats plus al die dingen die je nodig hebt bij het zeilen (almanak, zwemvesten). Het tweede jaar heb ik besteed aan het exterieur en een nieuwe mast + zeilen, pluls natuurlijk het varen zelf. Dit jaar, het derde jaar dus, wordt het interieur afgemaakt.
Ik had een budget van 1000 euro per jaar aan onderhoud en restauratie afgesproken met mijn vrouw. Eerste jaar is dat gelukt, tweede jaar ook, dit jaar zit ik daar ver boven (richting de 2500 euro), maar dat is gerechtvaardigd omdat we er nu mee op vakantie kunnen. Totale restauratiekosten zijn dus voor mij rond de 5000 euro, maar wel gespreid over een aantal jaren. Overigens is dit bedrag alleen haalbaar gebleken doordat ik wat vrienden met kennis & connecties had (wie heeft zijn boot geschilderd voor 200 euro? om maar wat te noemen).

De moraal van dit verhaal: als je je vastlegt op een max budget en je daar aan weet te houden, zijn de kosten te overzien en dwing je jezelf om de boel gefaseerd aan te pakken. Mocht je budget overhouden dan kun je leuke dingen gaan doen die je niet had gepland, en die geven toch stiekum een hoop plezier ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 22:31 #17455

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
De moraal van dit verhaal: als je je vastlegt op een max budget en je daar aan weet te houden, zijn de kosten te overzien en dwing je jezelf om de boel gefaseerd aan te pakken. Mocht je budget overhouden dan kun je leuke dingen gaan doen die je niet had gepland, en die geven toch stiekum een hoop plezier ;)

Maar wat moet, dat moet!

Als je een probleem tegenkomt wat opgelost dient te worden, zal dat ook moeten gebeuren. Enig alternatief om je dan aan het budget te houden is de boot stilleggen en niet gebruiken. En dat kan dan alleen als het probleem zich in de thuishaven voordoet.

Tijdens het ophalen van mijn boot kreeg ik motorpech op 150 km van de thuishaven. Kan ik moeilijk zeggen, laat maar zitten anders ga ik over budget ;-) Maar het ligt eraan wat er stuk is. Mijn grootzeil val was helemaal gaar, die moest ik vervangen omdat er anders niet gevaren kon worden, dat de startmotor stuk is laat ik even lopen tot er meer budget is. Met de trekstarter krijg ik de motor ook aan.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 23 mei 2007 23:12 #17456

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Op zich heb je gelijk: budget is niet heilig, zeker niet in noodgevallen. Wat bij mij wel geldt/gold was: als er gerepareerd moest worden dan ging dat in eerste instantie ten laste van het budget. De nieuwe keerkoppeling, die nodig was door pech vorig jaar, is er gekomen ten koste van nieuwe stagen, om maar wat te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 05 juni 2007 09:58 #17807

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
In je jaarkosten vergeet je achteloos verzekering en afschrijving op zeilen en motor ed. Dat zijn erg dikke posten. Motor cpl afschrijven in 20 jaar is zeker 500 per jaar. WA verzekering 800 per jaar . zeilen afschrijven in 15 jaar is ook 500 per jaar. Reparaties en vervangingen van touwwerk is ook al snel 500 per jaar.
Enige jaren geleden bleek bij een onderzoek van de ANWB dat een schip tussen de 10 a 15% van zijn nieuwwaarde per jaar kost als je echt alles mee rekent en dit was onafhankelijk van type of grote (goldt niet voor hightech racers. Een stalen schip van 10 meter zal zoiets van 100000 euri kosten in nieuwstaat en kost dan dus 10000 euri per jaar als je echt alles rekent. En dan kan je misschien zelfs op 8000 uitkomen maar veel minder zal het echt niet zijn.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 05 juni 2007 12:08 #17814

  • zooitje
  • zooitje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Heb de boot intussen gezien. Helaas is het niet gelukt om de motor te starten (hoop ellende, zat namelijk geen accu in! en die hadden we ook niet meegenomen! uiteindelijk een accu van de lokale garage gekregen!) en hebben we de boot niet kunnen varen. Tevens is het mij niet gelukt foto's online te plaatsen door een serverprobleem~oid...*zucht*

murphy's law ?.... (tot overmaat van ramp lag de boot in box nummer 13!!!)

Een gesprekje met de havenmeester (die de boot kende) leverde ook op dat het niet veel soeps was. Dit bleek ook bij het aangezicht van de binnenkant van de boot. Heel veel roest. Overal. En op enkele steun/dwarsbalken volledig doorgeroest. Binnenkant bodem idemdito. Dankzij jullie tips heb ik (denk ik) goed gekeken en ik(wij) zie er van af.
Het is een oude seahawk van 9,5/10 meter met veel achterstallig onderhoud, kapotte zeilen en lijnen, een niet werkende motor en veel slecht uitgevoerde reparaties. Echt een flinke klus...

Daarvoor heb ik geen tijd en geld genoeg. Helaas...Helaas...

Nu begint de uitdaging een adres in/nabij zeeland te vinden die de boot als oud ijzer wil hebben en hem daar te krijgen. (tips anybody??)

Met vriendelijke groet,
Martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oude stalen zeilboot 05 juni 2007 12:23 #17815

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik snap het niet helemaal. Je koopt de boot niet, maar je wilt hem wel slopen?

Als je hem echt als oud ijzer kwijt wil, dan zul je zoveel mogelijk moeten strippen en scheiden. Onderdelen die nog bruikbaar zijn via Marktplaats oid verkopen (denk aan mast, motor etc), alle binnenwerk eruit tot je een echt casco hebt. Een oud-ijzerboer geeft je meer voor je spullen als ie er zelf geen werk meer aan heeft.
Alternatief is laten slopen, dan moet je even googlen op scheepssloperij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl