Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat

Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 06 feb 2011 12:51 #175308

Beste zeilers,

Onlangs heb ik een stuurautomaat van Raymarine gekocht ST6000 (voor stuurwiel), ter vervanging van de st4000. Daarbij zit een roerstandgever.

Op deze (geweldige) website heb ik gevonden hoe die moet worden geinstalleerd.

www.pbase.com/mainecruising/rudder_position_sensor

In mijn schip is de overbrenging echter anders geregeld, zie de foto die ik probeer aan te hechten. Met twee stangen dus en een soort van hydrauliek (?) (ik heb het schip nog maar kort dus ik ken nog niet de details).



Heeft iemand enig idee of die roerstandgever bij deze vorm van overbrenging ook is te installeren. Of is die roerstandgever optioneel, kan je die ook niet installeren? Als dit zo is, wat is dan het voordeel/nadeel van wel/niet installeren? Is er iemand die mij verder kan helpen?

En, als nu ik toch bezig ben met vragen stellen ;-P... weet iemand hoe ik de speling uit het stuurwiel kan krijgen (waarschijnlijk het ding openmaken en nakijken ofzo?)
Dank!
Laatst bewerkt: 06 feb 2011 13:01 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 06 feb 2011 13:35 #175315

De roerstandgever moet worden geinstalleerd anders werkt de koerscomputer niet. Hij geeft nl een melding hoever de roerarm is uitgestuurd. Er is wel een alternatief nl. een zogen. "Rategiro" maar die kost meer dan €600 extra!
het installeren van de roerstangever is eigenlijk heel simpel.
In jow geval kun je men verbinden met de bovenste arm op de foto.je zult echter wel een steun moeten maken voor de gever zelf.
Hoe e.e.a gebeuren moet staat uitvoerig in de gebruiksaanwijzing die je , als het goed is , op CD hebt megeleverd gekregen.
Zoniet dan zijn alle manuals te downloaden op www.raymarine.co.uk/customer-s...d-autopilot-manuals/
Het betreft in jouw geval trouwens een niet meer geproduceerd prduct maar dat is geen probleem. Je kunt bij Raymarine ook je vragen kwijt (wel in het Engels) en wordt dan vrij goed geholpn is mijn ervaring. Wel eerst registreren met je aangekochte apparaat.
Veel succes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 07 feb 2011 17:30 #175577

Dank voor deze reactie! Denkt u dat het dan ook mogelijk is dat ik op een of ander scherm zie wat de roerstand is? Zodat ik dus ook daar iets aan kan hebben wanneer ik in de haven snel moet manouvreren bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 07 feb 2011 17:41 #175586

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Fritzaert,

Je hebt er toch wel een bedieningsunit bij?
Onderaan in het scherm wordt de roerstand aangegeven (met blokjes, op de schaalverdeling (blokjes hier niet zichtbaar)



Uploaded with ImageShack.us
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 07 feb 2011 17:44 #175587

Ja, ik heb een st6002 scherm erbij, maar ik wist niet dat ik dat er ook op kon zien! Mooi. Nu hopen dat er voldoende plaats is voor die roerstandgever, zal al met al toch wel weer een bewerkelijke klus worden, denk ik. Misschien dat ik het maar aan de werf overlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 07 feb 2011 17:51 #175590

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Fritzaert schreef :
Ja, ik heb een st6002 scherm erbij, maar ik wist niet dat ik dat er ook op kon zien!

als je ook een ST60 Multi of Graphics hebt kun je het daar ook op zien, in grote cijfers.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 07 feb 2011 18:25 #175604

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4013
Voor montage van de rudderfeedback aan de roerkonig zou het volgende plaatje een leidraad moeten zijn.
Waar op te letten:
De het hart van de rudder feedback moet in lijn staan met het hart van de roerkoning.
De lengte van de rudderfeedback arm moet gelijk zijn aan de lengte van de roerkoning, hier mee wordt bedoelt de afstand van het hart van de rudderfeedback naar het bevestigingspunt van de koppelstang is gelijk aan de lengte van het bevestigingspunt van de koppelstang naar het hart van de roerkoning.

De koppelstang is net zolang als de afstand tussen hart roerkoning en hart rudderfeedback.

Met het roer in de midden zullen nu alle hoeken 90 graden zijn, dit garandeert een lineaire werking van de roerstand aanwijzer.




Ik kan niet beoordelen wat het instrument is tussen de roerkoning lever en de stuur lever, dit zou een koppelstang moeten zijn.
Enige spelling in de koppelstang veroorzaakt speling in het stuurmechanisme.
Laatst bewerkt: 07 feb 2011 18:45 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 07 feb 2011 19:57 #175631

die koppelstang tussen de twee armen lijkt mij een hydraulische demper, als die kapot is gaat hij ook schokken. wordt geplaatst om niet teveel klappen van het roer over te brengen naar het stuurwiel, niet elk jacht heeft dat, kan eventueel vervangen worden door een vaste staaf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 08 feb 2011 07:58 #175701

Die koppelstang is gewoon een instelbaar stangetje met twee zogen. kogelstang koppen(zoek maar eens op google naar kogelstang of kopgelstangkop) Hij heeft geen enkele dempingsfunctie.
Wel wil er nog wel eens zo'n kopje losschieten waardoor de stuurautomaat storing geeft en niet meer werkt.Gebeurt bij snelle roerwijzigingen dus bij veel wind! Dat merk je dan doordat de roerstandaanwijzijng op de display weg is! Dat is mij overkomen midden op het Kattegat. Dit soort dingen zit altijd nogal verborgen en het was een hel toer de zaak weer vast te maken. Ik heb toen daarom de kopjes estra geborgt door ze met een dun stukje shockcord (elastiek) aan de beide armen vast te maken. Doo de elastiek kan de zaak nog bewegen wat natuurlijk nodig is.
Ik ben van plan de plastic kopjes te vervangen door profesionele netalen kopjes die soms ook borgbaar zijn .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 08 feb 2011 08:08 #175705

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Die koppelstang is gewoon een instelbaar stangetje met twee zogen. kogelstang koppen(zoek maar eens op google naar kogelstang of kopgelstangkop) Hij heeft geen enkele dempingsfunctie.
het ging over de foto van de roeras van TS, niet over het stangetje van de roerstandaangever.
groet
t
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 09:04 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 08 feb 2011 20:42 #175857

Ja, ik ga nog uitzoeken wat voor een 'koppelstang' dit eigenlijk is, maar ziet er in mijn optiek ook dempend uit. Verder moet ik ook nog uitzoeken of de stangen tussen stuurstand en roerkoning horizontaal genoeg staan om de roerstandgever daarop aan te sluiten, zo niet dan moet er toch een bepaalde manier van bevestigen zijn die toleranter is voor beweging en hoek.
F
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 20:54 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 08 feb 2011 22:28 #175875

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4013
Alleen dat dempen heeft dan weer tot gevolg dat dit altijd speling in het roer geeft.
Een klein beetje ruimte op de demper of de bevestiging hiervan wordt versterkt door de lengte van de arm van de lever.
Wat de reden ook geweest mag zijn om het op deze manier uit te voeren is geweest laat ik in het midden, echt volledige schoonheid is het niet.
De demper heeft naar mijn mening hier alleen maar een negatieve invloed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 10 feb 2011 14:15 #176213

ik heb het meestal op amerikaanse jachten gezien, beetje grote, het is een cylinder met aan elke kant een veer, het huis is gevuld met hydro olie en in de zuiger zitten kleine gaatjes, eigenlijk zoals de vroegere stuurdemper in de autos(voor het stuur bekrachtingen tijdperk) komt alleen voor bij mechanische besturing, hydraulische besturing heeft een regeling in de stuurpomp zitten. nadeel van hydro sturing is dat het stuur "verloopt"
Laatst bewerkt: 10 feb 2011 14:16 door sietse-ten overleden 2014. Reden: schrijf fouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 13 feb 2011 08:18 #176677

Er zit inderdaad speling op het stuur. Of de demping alleen negatieve invloed heeft (zoals Henk schrijft), geen idee (na koop van het schip heeft het alleen nog op de wal gestaan...) Ik weet nog niet of de speling went of niet en evenmin hoe de stuurautomaat ermee om zal gaan.
Indien ik het vervang door een stang, weet iemand wat voor soort bevestiging (scharnier ofzo?) dit vereist? Waar ik dit soort onderdelen kan vinden? Met dank. F
Laatst bewerkt: 13 feb 2011 08:19 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 13 feb 2011 17:28 #176759

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4013
Voor de demper als definitieve schuldige wordt aangewezen zal je zeker moeten zijn dat er nergens in de hele getoonde constructie speling aanwezig is.
Niet op de roerkoning lever, niet op de stuur as lever en op de bevestiging kogels van de demper.

Een heel klein beetje speling wordt door de arm van de levers behoorlijk versterkt.

De demper mag niets doen zolang er gewoon gestuurd wordt, de demper mag alleen z'n werk doen en in lengte variëren als de kracht op de demper te groot wordt, te denken valt aan een klap water tegen het roer bij slecht weer.

Naar mijn mening is de demper hiervoor niet de oplossing, zal ook bij minder kracht trachten in lengte te variëren en veroorzaakt daardoor speling.

De oplossing voor de demper zou zijn 2 KOGELGEWRICHTEN met daar tussen een draadeind.

een betere oplossing zou zijn 2 tandwielen met ketting overbrenging.

de beste oplossing is een hydraulisch stuurwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 15 juni 2011 16:31 #201637

Update. Inmiddels heb ik geconstateerd dat er geen (hydraulische of andere) demping is geinstalleerd. DeYellow Boat had wat dat betreft gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstandgever Raymarine stuurautomaat 11 juli 2011 18:51 #206770



Update na openmaken van stuurkolom: de speling in het stuurwiel blijkt in de op de foto zichtbare stang te zitten.
Laatst bewerkt: 11 juli 2011 18:53 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl