Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Radarreflectors, artikel uit Zilt

Radarreflectors, artikel uit Zilt 22 juni 2007 13:35 #18422

  • Groens
  • Groens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Waarde zeilers,

Ik wil jullie graag wijzen op Zilt uitgave 7 want daar staat een zeer interesant artikel over radarreflectoren.
www.ziltmagazine.com/PDF/nummer7.pdf
Veel lees plezier

Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 22 juni 2007 16:03 #18427

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik vind dit wel een opmerkelijke bewering: "Het achthoekige oermodel van 16’’ moet met een punt loodrecht naar boven wijzen"

Als dit waar zou zijn worden (bijna) alle radarreflectors op schepen en betonning onjuist gemonteerd. Zo'n traditionele reflector moet juist zo worden gemonteerd dat één van de segmenten tot de rand volloopt als het regent.

Het is trouwens opmerkelijk dat op betonning juist de traditionele reflectors worden gemonteerd, Rijkswaterstaat heeft nog wel wat te investeren als die dingen onvoldoende zouden voldoen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 22 juni 2007 21:41 #18444

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb ik toevallig vandaag zitten lezen in de Leidraad voor kajuitzeilers. De reflector hoort gehesen te worden zoals ze op de boeien van RWS gemonteerd zijn. Of dat haalbaar is op een zeilboot (hijsen is immers iets anders dan een voorwerp plat neerleggen op een voet) moet ik nog zien, maar de Leidraad en RWS zitten wat positie van de reflector betreft op één lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gezien worden 23 juni 2007 22:53 #18479

Beste Luitjes,

je kan alles in de mast hijsen om gezien te worden, voorwaarde is dat iemand kijkt. Op zeeschepen op de TE-route kijkt er gewoon niemand, zeker niet naar een blipje die een overeenkomst vertoont met een drijvend olievat, een losgeslagen roeiboot of overeenkomstige troep die in het water drijft.

Een radarreflector is dus per definitie weggegooid geld of je deze nu verticaal, horizontaal od diagonaal monteert. Verder kun je zo'n ding natuurlijk prachtig uitlijnen in de jachthaven maar hoe ga je te werk met verschillende hellingshoeken? Monteren op een gyroscoop? Alleen een TE-route oversteken met wind mee en geen golven?

Beter is te investeren in het nieuwe signaleringssysteem via de marifoon of gewoon zelf de ogen open houden. De beroepsvaart ziet je niet, hoort je niet en besteed geen aandacht aan je, net zomin als wij aandacht besteden aan een huisvlieg aan het plafond.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 23 juni 2007 23:03 #18480

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Op zich heb je een punt Hedzer, en ik ben me (ondanks mijn paar ton staal onder de kont) behoorlijk bewust van mijn onzichtbaarheid op het water. Uitkijken, anticiperen en ontwijken is daarom het devies.
Toch ben je onder bepaalde omstandigheden verplicht een radarreflector te voeren, of het nou helpt of niet. Dan is het toch niet zo raar dat we erover nadenken wat de beste ophangmethode van dat rare vierkanten of ronde geval?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminiumfolie 23 juni 2007 23:14 #18481

Gezien het feit dat niemand je ziet, niemand oplet en het radaralarm ook niet afgaat kun je het beste een prop alufoelie in de mast sleuren, mocht een radarreflector (voor de verzekering) verplicht zijn.
Voor de rest is de functie van het ding nihil.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 24 juni 2007 09:40 #18487

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Hedzer geeft inderdaad aan wat een goede reflector is. Neem dus een vuilniszak en een rol alufolie en je hebt de beste reflector. De AIS (zie ook topic op forum) is een beter hulpmiddel. En ga er altijd maar vanuit dat je niet gezien wordt en daarmee dus zelf moet uitkijken is een veel veiligere methode. Kuststations kunnen je via de marifoon uitpeilen (doet o.a. Maasmond) en je kan dan daar beter gebruik van maken door regelmatig je te melden.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezien worden 24 juni 2007 19:46 #18525

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Beste Luitjes,

je kan alles in de mast hijsen om gezien te worden, voorwaarde is dat iemand kijkt. Op zeeschepen op de TE-route kijkt er gewoon niemand, zeker niet naar een blipje die een overeenkomst vertoont met een drijvend olievat, een losgeslagen roeiboot of overeenkomstige troep die in het water drijft.

De beroepsvaart ziet je niet, hoort je niet en besteed geen aandacht aan je.

Hedzer

Beste Hedzer,

Nu doe je toch de vaklui op zee tekort... Zelf heb ik jaren op de Wereldzeeen en de Noordzee gezworven op verschillende typen handelsvaart schepen van 75 tot 275 meter lang. In die periode heb ik meerdere malen contact gehad met zeilers. De volgende zaken meegemaakt:

- Weerbericht uitwisselen
- zichtbaarheid op de radar
- zeilers die blij zin een hollands vrachtschip te zien en gewoon willen kletsen over de marifoon
- Laatste nieuwsberichten geven
- Smeekbede om gasolie en dit ook gegeven
- Zieken van boord gehaald
- zeilers van boord gehaald die met een delivery bezig waren. Zeilschip moeten achterlaten in een vliegende storm in de golf van Biskaje.

Zoals je leest zijn er mensen die dus wel kijken en wachtlopen!

Daarentegen zijn er ook zeilboten die je leven zuur maken op de grote plas en zeker in de Te route. Dit heet ook wel een verkeersscheidingsstelsel. Grote schepen hebben zich hier aan de regels te houden(en de overige boen ook trouwens...) en hebben niet heel veel speelruimte. Dat de nodige jachtjes het nodig vinden hier te spelevaren en kris kras hier doorheen te bewegen(ipv haaks oversteken) is soms onvoorstelbaar. Je kan je niet alleen beroepen op ik ben een zeilboot dus ik heb voorrang... Er bestaat ook nog zoiets als voorschift 2a en 2b!

Ter illustratie, lees eens de verhalen van vertrekkers en hun wachtlopen... Om de 10 minuten een wekker zetten en even kijken! DIT IS GEEN WACHTLOPEN en dan klagen over de handelsvaart? Laten we elkaar in onze waarde laten en eens serieus gaan wachtlopen, ook de pleziervaart.

Gun de beroepsvaart een beetje ruimte en maak die extra slag ipv stug doorzetten in een dichtbij situatie... Als ik zeil(altijd op zout water overigens...) heb ik nooit zoveel haast dat ik m'n gelijk wil halen op een zeeschip.

Ongetwijfeld zitten er sukkelaars op de handelsvaart(ook die kwam ik vaak tegen) maar generaliseer niet de echte zeelui die als het moet ook jouw hachje redden... :wink:

Groet, Shackle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kijken en gezien worden 24 juni 2007 21:38 #18526

Beste Shackle,

niets ten nadele van onze broeders en zusters die de wereldzeeen bevaren en daar een boterham verdienen, het ging om de vraag hoe een radarreflector op een zeilboot gemonteerd moet worden om door de beroepsvaart gezien te worden.

NAtuurlijk zijn er contacten tussen sporters en beroeps, ook op de grote oceanen. Natuurlijk wordt er op een vrachtschio wacht gelopen op de brug en wordt er uitgekeken.

Mijn opmerking betrof het feit of een radarreflector, al dan niet op de juiste manier gemonteerd, hier effect op heeft, mijns inziens niet. Beroepsvaart kijkt eerst naar koers, plaats en route, collegaschepen en in de laatste plaats naar eventuele pleziervaarders die in de route liggen. Bij donker, slecht zicht of andere aandachtspunten vervalt deze laatste groep. Gezien het feit dat Shacle inside informatie heeft is het ook eens goed dom het van die kant te horen.

Groeten, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kijken en gezien worden 24 juni 2007 22:41 #18528

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
...is het ook eens goed dom het van die kant te horen.
Freudiaanse verschrijving? :mrgreen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aluminiumfolie 25 juni 2007 01:31 #18529

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Gezien het feit dat niemand je ziet, niemand oplet en het radaralarm ook niet afgaat kun je het beste een prop alufoelie in de mast sleuren, mocht een radarreflector (voor de verzekering) verplicht zijn.
Voor de rest is de functie van het ding nihil.

Hedzer

Bij een reflector is de hoek van inval gelijk aan de hoek van uitval.

Om deze reden is de hoek waaronder de reflector is opgehangen niet van belang.

Of een prop alufolie dezelfde (sterke) echo geeft op een plotscherm als een reflector betwijfel ik, maar misschien begrijp ik je verhaal over de alu-prop niet goed. :?:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 25 juni 2007 06:34 #18530

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
In een radarreflector test in het blad zeilen van een paar jaar geleden stond dat de ruitvormige reflectors opgehangen moeten worden zoals je ze op tafel zet, met de vlakke kant boven dus.
Ook is bij 5 graden helling het refelcterend effect al weg.

In die test hebben ze ook een vuilniszak gevuld met alufolie, en die deed het net zo goed, en soms beter als de reflectors die in de handel tekrijgen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 04 juli 2007 07:53 #18915

  • Groens
  • Groens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Waarde forumgenoten,

Met het doel informatie te delen, zet ik een item op dit forum.
Het item gaat over een ernstig ongeval op zee waarbij doden zijn gevallen.
Naar aanleiding van dit ongeval is een onderzoek gedaan. Een deel van dit onderzoek betreft een test van radarreflectoren. Uit die test kan je lezen dat de ene radarreflector het beter zou doen als de andere.
Ook in het blad Zeilen heeft in nummer 12 van 2002 een beperkte test gestaan, waaronder die vuilniszak met folie. Voor de liefhebber heb ik hier een pdf-je van.

De info staat op dit forum en nu is het overgrote deel van de reacties dat die test allemaal prut is en dat er nog allerlei andere zaken niet of wel deugen.
Terwijl in die test staat vermeld dat geen van de radarreflectoren alle zekerheid geven maar dat er een gradatie is. Dus als je er een aan wilt schaffen neem het resultaat van die test dan even mee. Ook staat in het rapport dat iederen goed moet opletten enz..

Kortom pak de positieve zaken uit zo iets op.
Iets neersabellen is niet moeilijk.

Dit wilde ik even kwijt.

Groet,
Sjoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 04 juli 2007 16:57 #18926

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Kortom pak de positieve zaken uit zo iets op.
Iets neersabellen is niet moeilijk.
Ik denk niet dat het artikel hier tot prut is verwezen, maar een feitelijke onjuistheid in een artikel mag toch wel onder de aandacht worden gebracht?
Er mag best kritisch naar worden gekeken omdat het onderwerp over veiligheidsmiddelen gaat waar mogelijk mensenlevens van af kunnen hangen.

Je moet naar eigen eer en geweten een juiste keuze keuze kunnen maken, Daar kan een dergelijk artikel goed bij helpen maar ook het eventuele commentaar op het artikel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 25 juli 2007 20:56 #19581

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Ik wou nog even terugkomen op dit topic,

Ik was deze vakantie wat op de Noordzee aan het varen en zat een 2,5 mijl denk ik van de Waker af, een Kustwacht vaartuig. Deze zat in de traffic lane boven Terschelling en ik dus niet :wink:

Ik heb ze even geroepen en gevraagd hoe duidelijk ik nu zichtbaar was op hun radar. Met een windkracht 3/4 en golfhoogte van een meter was mijn 8,5 meter polyester kajuitzeilbootje toch prima te zien. In het achterstag heb ik een klassieke achthoek radarreflector zitten, ongeveer halverwege.

Uit ervaring weet ik dat bij aanschietende zee de zichtaarheid minder wordt omdat de sea clutter(onderdrukking van echo's van golven) verder open gaat.

Toch was ik nog aangenaam verrast.

Groet, shackle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radarreflectors, artikel uit Zilt 23 sept 2007 10:01 #21483

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een aanvulling op het artikel: bladzijde 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl