Beste Luitjes,
je kan alles in de mast hijsen om gezien te worden, voorwaarde is dat iemand kijkt. Op zeeschepen op de TE-route kijkt er gewoon niemand, zeker niet naar een blipje die een overeenkomst vertoont met een drijvend olievat, een losgeslagen roeiboot of overeenkomstige troep die in het water drijft.
De beroepsvaart ziet je niet, hoort je niet en besteed geen aandacht aan je.
Hedzer
Beste Hedzer,
Nu doe je toch de
vaklui op zee tekort... Zelf heb ik jaren op de Wereldzeeen en de Noordzee gezworven op verschillende typen handelsvaart schepen van 75 tot 275 meter lang. In die periode heb ik meerdere malen contact gehad met zeilers. De volgende zaken meegemaakt:
- Weerbericht uitwisselen
- zichtbaarheid op de radar
- zeilers die blij zin een hollands vrachtschip te zien en gewoon willen kletsen over de marifoon
- Laatste nieuwsberichten geven
- Smeekbede om gasolie en dit ook gegeven
- Zieken van boord gehaald
- zeilers van boord gehaald die met een delivery bezig waren. Zeilschip moeten achterlaten in een vliegende storm in de golf van Biskaje.
Zoals je leest zijn er mensen die dus wel kijken en wachtlopen!
Daarentegen zijn er ook zeilboten die je leven zuur maken op de grote plas en zeker in de Te route. Dit heet ook wel een verkeersscheidingsstelsel. Grote schepen hebben zich hier aan de regels te houden(en de overige boen ook trouwens...) en hebben niet heel veel speelruimte. Dat de nodige jachtjes het nodig vinden hier te spelevaren en kris kras hier doorheen te bewegen(ipv haaks oversteken) is soms onvoorstelbaar. Je kan je niet alleen beroepen op ik ben een zeilboot dus ik heb voorrang... Er bestaat ook nog zoiets als voorschift 2a en 2b!
Ter illustratie, lees eens de verhalen van vertrekkers en hun wachtlopen... Om de 10 minuten een wekker zetten en even kijken! DIT IS GEEN WACHTLOPEN en dan klagen over de handelsvaart? Laten we elkaar in onze waarde laten en eens serieus gaan wachtlopen, ook de pleziervaart.
Gun de beroepsvaart een beetje ruimte en maak die extra slag ipv stug doorzetten in een dichtbij situatie... Als ik zeil(altijd op zout water overigens...) heb ik nooit zoveel haast dat ik m'n gelijk wil halen op een zeeschip.
Ongetwijfeld zitten er sukkelaars op de handelsvaart(ook die kwam ik vaak tegen) maar generaliseer niet de echte zeelui die als het moet ook jouw hachje redden...
Groet, Shackle