De kraanlijn heb ik met een harp en barton blokje vastgemaakt aan een kunststof oog aan de zijkant van de mast. Bij het stoomlicht heb ik nog wel zo´n kunststof geliedertje geplaatst, anders komt je kraanlijn achter je stoomlicht te zitten als de spanning er even afgaat. Onderaan de mast op de mastvoet heb ik een blok gepopnagelt (ook barton, speciaal hiervoor bedoelt) om de lijn naar de kuip te leiden. Het blok is al voorzien van een kunststof tussenplaat, dus geen geknoei met kit. Geen ALU op RVS popnagels gebruiken maar Monel. Alu is te zwak en RVS tast je mast aan. Ik gebruik een lijn van 6mm. Ik gebruik mijn kraanlijn namelijk om de twist in mijn zeil te controleren bij gebrek aan een traveler.
Als je op mijn site kijkt (home.wanadoo.nl/j.m.zwiers) kun je op het tabblad exterieur mijn mastvoet zien. ALs je goed kijkt kun je het blok rechts tegen de mastvoet aan zien zitten.
Over het maststrijken zou ik me niet zo druk maken. Ik zet zelf de fokkeval aan mijn boegbeslag vast, kan dan de schoot tussen de voorstag en het boegbeslag zetten en haal dan de spanning van de fokkeval. Ik laat dan met een hand de schoot vieren en met mijn andere hand stuur ik de mast. Zo gauw ik tussen de lieren sta laat ik de schoot los en heb met beide handen de mast vast. Ik stap dan gewoon in de kuip en leg de mast in de originele steun. DIT DUS ALLEMAAL IN MIJN EENTJE. Ook het recht op zetten gaat prima alleen (als je maar zorgt dat je verstaging achter wel vast zit.....) Let bij het recht op zetten wel op dat de spanners op het dek in lijn staan met de verstaging, anders verbuigen deze heel snel. Het is dus helemaal goed te doen met z´n tweeen zonder een hoop gepiel met spinakerboom, maststrijk installatie, etc. Die mast is niet zo zwaar.