sietse-ten schreef :
de kast hoeft niet absoluut waterpas te staan, voor de juiste werking, ook de thuis koelkast hoeft dat niet. staat wel netjes en de deur sluit gemakkelijker. het gaat om de beweging van de kast. als je een thuis kast verplaatst is het aan te raden om hem even te laten staan, dit ivm lucht insluiting in het koel medium.
ik meen dat een absorbie kast kortstondig 10 graden mag hebben. blijft natuurlijk het gevaar van het uitwaaien van dat kleine vlammetje.
de compressor kastjes in de boot zijn zodanig uitgevoerd dat ze meer helling kunnen hebben. ander veersysteem, zijn ook veel duurder dan het koelsysteem van die thuis koelkast.
Ik wil de koelbox ook niet gebruiken tijdens het varen... Gebruik is voor in de haven, daar liggen we aan de 230. (peltier is hier ook een mogelijkheid, die hebben we ook al). En het gebruik is er als we aanleggen en overnachten op een plek zonder elektra. We hebben nogal eens de neiging om rond een uurtje of 3 ergens aan te leggen en lekker te relaxen. 's avonds de BBQ aan en dan de volgende dag rond een uurtje of 9 weer op pad.
Begrijp ik het nu goed dat dit met een absorptie koelkast WEL zou kunnen werken? Immers, als we op een plek liggen waar geen stroom is zetten we de koelbox op de kant (staat dus praktisch waterpas). We sluiten hem aan op de stroom en leggen er een zeiltje overheen (mocht het toch gaan regenen). In de haven kunnen we hem dan niet gebruiken als het heel erg waait (230v). Dan eventueel het peltier modelletje gebruiken.. Verder lees ik uit je verhaal dat de koelbox niet direct kan worden aangesloten ivm helling onderweg. Begrijp ik het dan goed als ik zeg dat na een dag stuiteren over het water met windkracht 6, we de koelbox gedurende 10 minuten op de kant zetten (eventueel op zijn kop?) en dan pas aansluiten? Of moet dit veel langer duren voordat we hem weer aansluiten? Of gaat hij zelfs onherstelbaar kapot nadat hij dit soort helling gehad heeft?
Groet en alvast bedankt voor de reacties