Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: naaf klapschroef

naaf klapschroef 23 juli 2011 07:10 #208918

Mijn klapschroef( volvopenta 3 blad) had op de naaf 0.8mm ruimte zodat hij enigzins slingerde. Weet niet of het daar door kwam maar in de olie van de saildrive kreeg ik water, terwijl de keerrringen er toch nog goed uitzagen.
Wie weet/kan hier meer over informeren???
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 07:30 #208921

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als de keerring een door onbalans van de schroef slingerende as niet kan volgen is er kans dat er ruimte ontstaat tussen as en aanlegvlak van de keerring. Veroudering van de keerring maakt deze stijver en is de asbeweging niet meer goed te volgen. Wanneer daarnaast de veer in de keerring slapper is geworden heb je nog meer kans op lekkage. Een uiterlijk nog goede seal kan daardoor minder goed afdichten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 07:41 #208923

Waterplanten in de schroef( Paard naar Hoorn) zouden e.v. de oorzaak kunnen zijn of maakt dat niet zoveel uit????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 07:48 #208924

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Onbalans door de ruimte op de schroef of onbalans door waterplanten in de schroef, het is onbalans. Hoe lang heb je gedraaid zonder olie te verversen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 07:55 #208925

Ik ververs altijd om de 2 jaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 08:20 #208929

Ik heb de ervaring dat een klapschroef altijd enige speling heeft op de spline as van de saldriver.
Daarom smeer ik de binnenzijde van de schroefnaaf altijd in met siliconenkit( idee ooit op internet gevonden) vóór ik deze op de as schuif. Dat gebeurt ongeveer een maal per twee aar als ik de Anode van de saildrive vervang. Om te voorkomen at de schroef vastgeplakt wordt spuit ik van tevoren de splineas en de binnezijde van de schroefnaaf in met teflonspray. De schroef zit na droging van de siliconenkit (enkele dagen) spelingvrij op de as en is toch probleemloos weer te verwijderen.
N.b. Geen siliconenkit op de as smeren want anders wordt dit door de schroefnaaf in de afdichting van de saildive gedrukt!
De waterlekkage naar binnen van de saildrive is een probleem wat vaker voorkomt. Alleen vervangen van de afdichtringen is niet altijd voldoende. Soms is de as teveel ingesleten. Iets verplaatsen van de afdichtringen door een vulring helpt vaak. Anders is reparatie d.m.v. speedy seals nodig ( reklatief goedkoop) of oplassen/spuiten van de as een mogelijkhid. Een nieuwe as is meestal niet mogelijk omdat deze van de meeste oudere saildrives niet meer beschikbaar zijn en bovendien enorm duur zijn.
Op internet zijn diverse ervaringen te vinden over dit probleem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 11:56 #208954

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost heeft het mooi verwoord en ik wil er allen nog even aan toevoegen dat een versleten seal er best nog wel mooi uit kan zien. Ook in het dagelijks leven is uiterlijk niet altijd veel zeggent :)

Ad

Wat schat je voor speling op jouw schroefas ik vind 0.8 aanzienlijk veel
namelijk

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 23 juli 2011 11:57 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 12:38 #208962

Fer schreef :
Proost heeft het mooi verwoord en ik wil er allen nog even aan toevoegen dat een versleten seal er best nog wel mooi uit kan zien. Ook in het dagelijks leven is uiterlijk niet altijd veel zeggent :)

Ad

Wat schat je voor speling op jouw schroefas ik vind 0.8 aanzienlijk veel
namelijk

Mvg Fer

Hangt er venaf hoe je het meet.Als ik kijk hoeveel de ingeklapte schroef aan het eind bij mij zonder kitten heen en weer kan lijkt me 0,8mm niet eens zo bijzonder. Bij mijn vorige boot , ook een 110S van 1978 was het ogeveer hetzelfde. En aan de schroef zelf ligt het niet want die had die speling al toen hij er vorig jaar nieuw opkwam.
en of de rvs splineas zoveel kan slijten vraag ik me af. Ik denk dat wat speling vrij normaal is.
Iemand zou het eens bijeen nieuwe saildrive en een nieuwe schroef moeten meten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 12:44 #208964

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké snap hem bij ingeklapte schroef slingert het uiteinde 0.8 dat is inderdaad niet veel.

Een splineas met te veel speling zal nog meer sleping krijgen als de dit te veel is omdat bij voor en achteruit draaien de spint klappen krijgt. Maar dat hoe ik jouwe niet te vertellen :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 12:51 #208965

Fer schreef :
Oké snap hem bij ingeklapte schroef slingert het uiteinde 0.8 dat is inderdaad niet veel.

Een splineas met te veel speling zal nog meer sleping krijgen als de dit te veel is omdat bij voor en achteruit draaien de spint klappen krijgt. Maar dat hoe ik jouwe niet te vertellen :)

Mvg Fer

Ik weet niet of terheidewachtel2006 die manier van meten bedoeld hoor.
Dat me het verder uitslaan van de spline ken ik. Vandaar ook die truuk met de siliconenkit. dat dempt de beweging.
Je zou natuurlijk ook Sika of MS kit kunnen nemen, dat is nog wat stugger.Zoalang je maareerst met teflonspray inspuit. Anders kon hij wel eens nooit meer losgaan. :evil: :S
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 15:19 #208985

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De gasbrander is me grootste vriend al iets niet los wil :)

Voordat ik mensen op een idee breng je kunt niet ongestraft zomaar er en brander op zetten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 15:41 #208988

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Soms moet je de tegenover gestelde kant van verwarmen gebruiken, vloeibare stikstof, maar dat is niet voor iedereen te verkrijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 16:03 #208993

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat spul wordt oa gebruik om cilindervoeringen te krimpen op grote scheepsmotoren. Prima spul totdat je de kraan te snel opendraait en of te ver open zet :evil:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 16:09 #208995

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Inplaats van een lager te verwarmen voor montage kan je de as koelen in sommige gevallen. Het is ook een uitstekend middeltje om van wratten af te komen. Even deppen met een in vloeibare stikstof gedompeld wattenstaafje en klaar!. :cheer:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 23 juli 2011 16:17 #208997

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je kunt er ook snel ijsjes mee maken :woohoo:

Lol :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 24 juli 2011 06:11 #209058

Proost schreef :
Soms moet je de tegenover gestelde kant van verwarmen gebruiken, vloeibare stikstof, maar dat is niet voor iedereen te verkrijgen.

Voor nood kun je ook koelen met gas uit zo'n hobbybrander ,het iefst propaan.
Gewoon op de kop houden dan komt het er vloeibaar uit! Wel alleen buiten en opletten met vuur.
het is wel niet zo koud ls stikstof maar toch nog erg koud .
Afgezien van de verkrijgbaarheid kan vloeibare stikstof trouwens erg gevaarlijk zijn! Alleen geschikt voor deskundigen en met de juiste veiligheidsvoorzieningen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: naaf klapschroef 24 juli 2011 06:40 #209065

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vloeibare stikstof is gevaarlijk als je het op blote delen van je lichaam krijgt. Met speciale handschoenen moet je wel werken. Het is natuurlijk niet als een koolzuursneeuw blusser (ook gezien om krimp te realiseren) die je op iemand kan richten. Je "stapt" ook niet in een emmer stikstof. In mijn ogen is het minder gevaarlijk dan propaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl