@Delphi: wat ik begrepen heb dat er in theorie 2 comp.lak is die met lagere temp te verwerken is.
Uitstrijken en mooi verwerken schijnt dan heel moeilijk te zijn. Ook krijg je dan opnieuw een chemische reactie als de temp. gaat stijgen.
Welke 2 comp. lak bedoelde je eigenlijk, want alle grote merken adviseren hogere verwerkingstemp.
2-componentenlak bestaat net als polyester en epoxy uit een hars (met kleurstof in dit geval) en een harder. Voeg de twee bij elkaar en het goedje gaat direct reageren; deze reactie gaat door totdat een van de twee componenten 'op' is. Bij lagere temperatuur is de reactiesnelheid lager, maar deze gaat nog steeds gewoon door. Als de temperatuur stijgt nadat de reactie compleet is, gebeurt er verder niets.
Ik heb mijn verf verwerkt bij 20 graden, bij 15 graden en bij 10 graden. Lagere temperaturen zijn meestal niet zo prettig om bij te werken
Maar er was bij mij geen verschil merkbaar in de vloeibaarheid van het goedje, hooguit dat bij hogere temperaturen het mengel veel eerder hard gaat worden. Ter vergelijking: bij 20 graden kon ik een halve liter aanmaken en dan had ik 45 minuten om het te verwerken voordat het te stijf was om te gebruiken, bij 10 graden maakte ik een hele liter aan en die was na 2 uur nog steeds bruikbaar. In tegenstelling tot polyester moet je bij epoxy verf (degene die ik had, tenminste) NIET spelen met de hoeveelheid harder. De reactie gaat gewoon door tot een van de twee componenten opgereageerd is; minder harder in het mengsel betekent dus onuitgeharde hars overhouden in je laag en meer harder leidt tot blijvende harder in de laag (daar wordt de laag ook niet beter van).
Deze info komt allemaal rechtstreeks uit de verffabriek. Met hetzelfde procédé worden onder andere tankers en marineschepen gedaan, waarbij de reders meestal weinig zin hebben om te wachten tot het weer goed genoeg is om te schilderen. De naam: PPG. Heb ik nog niet in een winkel zien liggen, maar volgens mij zijn er wel dealers van.