Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot op het droge......wat nu!?

Boot op het droge......wat nu!? 28 okt 2007 09:08 #22818

  • jlmk
  • jlmk's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 25
Mijn pas aangeschafte Neptun 22 bouwjaar zeer oud staat op de kant. Wat nu....!? Ik ben voornemens om het hele schip (onderwaterschip,romp en dek) opnieuw te gaan schilderen. Verder nog een heleboel andere dingen zoals interieur aanpassen/herstellen en opfrissen, electriciteit aanleggen etc. Maar om in ieder geval volgend seizoeen wel te kunnen varen had ik bedacht om mij eerst te gaan concentreren op het schilderen van het gehele schip. Mijn vraag is of dit een reele optie is in deze tijd van het jaar.

Kan ik bijv. het onderwaterschip nu alvast kaal halen om deze vervolgens in voorjaar opnieuw te schilderen? Of moet ik ook wachten met het kaalhalen tot het volgende voorjaar?

Moet ik wachten met het schilderverhaal tot het volgend voorjaar en mij concentreren op andere werkzaamheden als bijv interieur?

Hoop op jullie advies en ervaringen

Vr. gr. Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 28 okt 2007 09:58 #22819

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Afhankelijk met welk materiaal je gaat werken.

Bij het gebruik van 2 componenten verf heb je min. een buitentemp. nodig van 15 graden. 1 comp. verf kan je bij lagere temp verwerken, dit geldt ook voor epoxyplamuur.

Het onderwaterschip kun je alvast kaalhalen en behandelen met een primer. Anti-fouling zou ik pas van het voorjaar doen.

Daarnaast kun je jezelf afvragen wat het voor nut heeft het schip voor de winter optisch buiten te doen. De winter (sneeuw, ijzel, kou) zal wel zijn invloed hebben, en dat is zonde op nieuw schilderwerk.

Persoonlijk zou ik binnen beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 28 okt 2007 18:13 #22840

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Bij het gebruik van 2 componenten verf heb je min. een buitentemp. nodig van 15 graden. 1 comp. verf kan je bij lagere temp verwerken, dit geldt ook voor epoxyplamuur.
Dat is iets te stellig geponeerd. Er zijn 2-componentensystemen die ook bij lagere temperaturen mogen; tot aan het vriespunt als het dauwpunt hoog genoeg ligt om precies te zijn. Ook zijn er 1-componentenverfen die je juist niet bij lagere temperaturen moet gaan gebruiken.

Anti-fouling doe je meestal vlak voor de tewaterlating (4 uur voor tot 2 weken voor tewaterlating, globaal gesproken).

Naast het feit dat je in de winter weinig plezier hebt van je buitenschilderwerk, is het natuurlijk veel aangenamer om in de winter lekker binnen te kunnen werken. Kacheltje erbij, muziekje aan en je waant je zo in de zomer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 28 okt 2007 20:44 #22846

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Eens met Delphi, lees de produktinformatie van je verfsysteem. Verschillende merken hebben andere verwerkingseisen! Wat bij merk A verplicht is kan bij merk B voor problemen zorgen. Laat je daarom goed informeren door je verfleverancier.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 01 nov 2007 19:02 #23099

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hoi, ik ga precies hetzelfde doen. Het hele OWS kaal halen en wil dat voor de kerst eraf hebben. Dan lekker laten drogen en in het voorjaar op een lekkere dag beginnen met 2 comp epoxy. Zelf heb ik al hele goede ervaringen met VC-tar-2. Dit schijnt de beste preventie tegen osmose te zijn is uit een test naar voren gekomen. Is wel van belang bij wat oudere schepen denk ik. Zet er in het voorjaar 5-6 lagen op en doe er dan pas 2 lagen anti fauling overheen als je dat zelf nodig vindt want de handel die stimuleert je wel om nog meer en nog vaker geld weg te smeren. De goedkoopste VC-tar2 kan je vinden bij www.SVB.de. Hebben hele scherpe prijzen en niet veel verzendkosten. (Scheelt 30¤ per 2.5 ltr)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 02 nov 2007 09:47 #23122

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
@Delphi: wat ik begrepen heb dat er in theorie 2 comp.lak is die met lagere temp te verwerken is.

Uitstrijken en mooi verwerken schijnt dan heel moeilijk te zijn. Ook krijg je dan opnieuw een chemische reactie als de temp. gaat stijgen.

Welke 2 comp. lak bedoelde je eigenlijk, want alle grote merken adviseren hogere verwerkingstemp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 02 nov 2007 09:51 #23123

  • jlmk
  • jlmk's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 25
Allemaal bedankt voor jullie advies. Ik vrees dat ik nog veel meer vragen ga stellenop het forum.

Ik ben inmiddels van plan om jullie advies op te volgen en me met de binnnekant bezig te houden. Wellicht dat ik nog wel het onderwaterschip ga kaal halen om deze dan in het voorjaar te voorzien van een nieuw verfsysteem. Romp en dek ga ik denk ik uit stellen tot volgend voorjaar, als ik een adres heb gevonden waar ook een loods is om de boot binnen te schilderen.

Heeft iemand nog tips om het onderwaterschip een beetje makkelijk kaal te krijgen? (ik lees wel es wat over afbijtmiddel enzo) Of moet ik echt letterlijk en figuurlijk door het stof en KRABBEN?

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot op het droge......wat nu!? 02 nov 2007 19:33 #23148

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
@Delphi: wat ik begrepen heb dat er in theorie 2 comp.lak is die met lagere temp te verwerken is.

Uitstrijken en mooi verwerken schijnt dan heel moeilijk te zijn. Ook krijg je dan opnieuw een chemische reactie als de temp. gaat stijgen.

Welke 2 comp. lak bedoelde je eigenlijk, want alle grote merken adviseren hogere verwerkingstemp.

2-componentenlak bestaat net als polyester en epoxy uit een hars (met kleurstof in dit geval) en een harder. Voeg de twee bij elkaar en het goedje gaat direct reageren; deze reactie gaat door totdat een van de twee componenten 'op' is. Bij lagere temperatuur is de reactiesnelheid lager, maar deze gaat nog steeds gewoon door. Als de temperatuur stijgt nadat de reactie compleet is, gebeurt er verder niets.

Ik heb mijn verf verwerkt bij 20 graden, bij 15 graden en bij 10 graden. Lagere temperaturen zijn meestal niet zo prettig om bij te werken ;) Maar er was bij mij geen verschil merkbaar in de vloeibaarheid van het goedje, hooguit dat bij hogere temperaturen het mengel veel eerder hard gaat worden. Ter vergelijking: bij 20 graden kon ik een halve liter aanmaken en dan had ik 45 minuten om het te verwerken voordat het te stijf was om te gebruiken, bij 10 graden maakte ik een hele liter aan en die was na 2 uur nog steeds bruikbaar. In tegenstelling tot polyester moet je bij epoxy verf (degene die ik had, tenminste) NIET spelen met de hoeveelheid harder. De reactie gaat gewoon door tot een van de twee componenten opgereageerd is; minder harder in het mengsel betekent dus onuitgeharde hars overhouden in je laag en meer harder leidt tot blijvende harder in de laag (daar wordt de laag ook niet beter van).

Deze info komt allemaal rechtstreeks uit de verffabriek. Met hetzelfde procédé worden onder andere tankers en marineschepen gedaan, waarbij de reders meestal weinig zin hebben om te wachten tot het weer goed genoeg is om te schilderen. De naam: PPG. Heb ik nog niet in een winkel zien liggen, maar volgens mij zijn er wel dealers van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boot op de kant 06 nov 2007 18:58 #23316

Als je boot in de winter op de kant is en je wil (je hele schip) opknappen, lijkt mij dat je in de winterperiode hetgeen doet waar je moelijk bij kunt als hij in het water ligt.
De verf ervaringen zoals eerder genoemd, deel ik
Bij warmer weer verdampt de verdunner sneller uit de verf en vloeit hij mogelijk niet zo mooi uit.
Mijn verf ervaringen zijn het beste bij ca 10 á 15 C wel belangrijk dat je kijkt tot welke min. temp. de verf te verwerken is.
Bij het kaal halen kan de temp ook belangrijk zijn, sommige OW verfsoorten worden bij warm weer taaier, wat het afkrabben/schuren bemoeilijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl