Capolavoro schreef :
Dus Isotemp is er niet op uit om je geld uit de zak te kloppen, integendeel. Ze proberen je te waarschuwen voor mogelijke gevolgen.
Mee eens. Maar soms hebben die waarschuwingen alleen betrekking op uitzonderlijke gevallen, om claims te voorkomen. Dat kan leiden tot onnodig gedoe of angstig gedrag. Ik zeg niet dat dat hier het geval is overigens.
- je tekent zelf al 2 aardingen: de walstroom en de romp (via de saildrive)
- die 2 aardes kunnen een verschillende spanning hebben, sterker nog zúllen vrijwel zeker een spanningsverschil hebben. Ze zitten nl niet op dezelfde plek aan aarde. En de boot ligt tussen andere metalen in, van andere boten.
- het zal maar een maar milivolt, misschien 0,01V zijn, maar dat spanningsverschil is zeer waarschijnlijk.
Allemaal met je eens.
- waar een spanningsverschil is gaat een stroom lopen, wet van Ohm
Inderdaad, mits er een geleider voorhanden is.
- de Saildrive staat in directe verbinding met het koelwater/ de koelvloeistof, dat zal zeker, door de verontreinigingen erin, geleidend zijn. Bovendien is het een lekker dikke 'draad', dat water, veel dikker dan de gemiddelde koperdraad aan boord. De weerstand neemt kwadratisch af met de diameter.
Hier wordt het spannend. Je stelt hier dat de koelvloeistof geleidend is. Daar is ook het plaatje van FreeBird op gebaseerd. Als dat zo is hebben jullie volkomen gelijk. Mijn informatie is echter dat koelvloeistof juist NIET geleidend is, wat ik eerder ook schreef maar waar kennelijk overheen gelezen is. Hier zit dus de kern van de discussie. O.a. Total schrijft op zijn site over koelvloeistof:
De elektrische geleiding is praktisch nul, zodat ook het risico op corrosie door elektrolyse nagenoeg niet bestaat. Dat lijkt mij ook logisch, omdat veel motorblokken van auto's ook uit meerdere metaalsoorten bestaan (stalen blok, alu kop of zo). Nogmaals, als deze info niet klopt is mijn stelling onjuist.
En dan hebben we het nog niet over alle andere mogelijkheden voor kleine stroomkringetjes:
- wellicht hangt de 12V nul aan de aarde van de boot? Vaak doet een werf dat, ergens een draadje naar kielbout, motor of zo, vanuit het 12V systeem. Of ergens in een apparaat aan boord ligt de 0 ook aan aarde. Dan heb je zelfs een koperen verbinding tussen je twee aarden.
Dit heeft niets te maken met de boiler, daar komt geen 12V aan te pas.
- de watertank. Die ligt ongetwijfeld ergens op het vlak. Nu is dat polyester vast wel nat geworden in de loop van de jaren. Het is geen erg goede geleider, maar de oppervlakte is wel heel groot, dus de weerstand wordt weer klein. Als de boel maar ietsje geleidt staat het water in je tank in verbinding met de aarde via de saildrive. En dat water zit ook in je boiler, die aan de walstroomaarde hangt. Voila, stroomkring nummer 3...
Ik denk dat de elektrische weerstand zo groot is dat het onwaarschijnlijk is dat dit problemen zou geven. Ik denk en hoop dat de (inwendig gecoate) tank toch heel droog is, evenals de romp. Maar vooruit, het is een mogelijkheid die je niet uit kan sluiten.
Kleine rekenexercitie voor de elektrische weerstand van het water in de drinkwaterleiding: diameter leiding 12mm, lengte 1,5m, soortelijke weerstand drinkwater ca 200000 ohm.meter (ongunstig gekozen).
R=(rho*L)/A --> R~(200k * 1,5)/(pi * 0,006^2)--> R~3.10^9 ohm
Dat lijkt mij toch heel wat eerlijk gezegd, en daar komt de zeer grote weerstand van de wand van de watertank nog bij, en dan moet er ook nog een verbinding zijn met de saildrive.... ik zie het niet gebeuren.
Echt, die waarschuwing van isoterm staat er niet voor niets 2 maal onderstreept in de handleiding.
Ik zeg ook niet dat je dit lichtvaardig op moet vatten. Voor sommige bezitters van dit type boiler zal deze discussie een eye-opener zijn en trekken voortaan de stekker er uit. Voor de velen echter (zoals ik), waarbij de boot slechts incidenteel aan de walstroom hangt, is het goed om eens na te gaan of de kans op galvanische corrosie aanwezig is. Als je dat niet uit kunt sluiten kan je beter de stroomkring onderbreken. Misschien ben ik eigenwijs, roekeloos of gewoon dom, maar op de il Cigno (waar ik de halve bakskist moet leeghalen om bij de stekker te kunnen) acht ik die kans zó klein dat ik het laat zoals het is.
Maar niet zonder jullie te bedanken voor je geduld en het meedenken!