ilCigno schreef :
Dus: geen anode in de boiler (staat er bij jou trouwens ook niet), het gaat om 'lange periodes' (dat is niet erg precies geef ik toe) en het gaat om een connectie met het omringende (zoute) water. Dat laatste is belangrijk, want dat verondersteld dat er een verbinding is tussen de massa (kiel, stalen romp oid) van de boot en de randaarde van de boiler. Als er zo'n connectie bestaat heb je inderdaad kans op galvanische corrosie van het meest onedele metaal in de loop. Maar deze verbinding is er helemaal niet. Bij ons, en ik denk in de meeste gevallen, is de aarde van het 230V circuit helemaal niet verbonden met de massa van de boot.
dat in de gebruiksaanwijzing NIET staat dat er een anode in zit lijkt me logisch, dat is voor de gebruiker niet belangrijk.
Het staat WEL in de technische documentatie van isotemp.
Maar het doet er niet toe, het gaat om die stekker en de dubbele aarding.
je beschrijft onbewust precies het probleem als je zegt dat er geen verbinding is tussen de aarde van de 230V en de massa van de boot.
Volgens jou is er daardoor geen probleem, en volgens isoterm en mij wel. Dat probleem is dat er 2 aardingen zijn die los van elkaar zijn: de aarde van de walstroom, die ergens op de wal aan aarde of aan de aarddraad van het electriciteitsbedrijf hangt, en de boot die geaard is in het water.
Als er een (minimaal) spanningsverschil tussen die 2 is (en reken maar dat dat er is) dan kan er een hele forse stroom, amperes, gaan lopen tussen de 2 aardingen, in dit geval door je boot heen, door de waterleiding, door de boiler, door die stekker, naar de aarde van de walstroom.
Isoterm roept niet voor niets 2 maal in de tekst, met onderstrepingen nota bene, dat die stekker eruit moet.
Maar goed, het is jouw boiler, je mag hem zelf stukmaken op de manier die jou het beste lijkt
groet
t