Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boiler klaar maken voor de winter..

Boiler klaar maken voor de winter.. 14 nov 2011 19:21 #240376

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8087
Collega boiler bezitters,

Vroeguh hadden we een boot met gewoon een koudwaterzak... Welke we nooit gebruikten. Winter klaar maken volstond met glycol in de motor en de afsluiters dicht druppie glycol erin en open dicht en voor 3/4 open laten staan.

Nu hebben we een boiler en het ding bevalt zo goed dat we hem nog wel een poosje willen houden. De boot ligt inmiddels op de kant.

Ik heb het volgende gedaan.
Boiler aftappen.. (tip. Doe dit voordat je boot uit het water gaat. Op de bok staat hij achterover. Mogelijk verdwijnt, net als bij ons, de inhoud van de boiler dan op duistere plaatsen en stroomt het niet naar het centrale punt de Bilge... :(.
Vervolgens heb ik de kranen gesloten en de waterpomp aan gezet hierdoor onstond een overdruk in de boiler. (De pomp verplaats ook lucht.) Wederom de aftap kraan open et voila nog meer water. Dit trucje een paar keer herhaalt tot er alleen maar onder redelijke druk lucht uit de boiler aftapslang spoot (blies)...

Vervolgens heb ik alle binnenkranen in de open stand achter gelaten. De douche koppen (binnen en buiten) verwijderd en met rubbertje binnen opgeborgen.

Is dit de juiste volgorde of ben ik nog iets vergeten?

Alvast dank,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 14 nov 2011 19:28 #240380

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nou, je hebt al meer gedaan dan ik normaal doe met de boiler, dus het zal wel goed zijn....
Lees het draadje over RVS en chloor nog even, dan kom je niet in de verleiding om er chloorwater in te doen!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 14 nov 2011 19:32 #240381

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7238
Het enige wat ik kan bedenken is dat je even de zekering van boiler uit moet halen dit ivm met per ongeluk laten verwarmen zonder water, maar tja dat is echt muggen uhhhm pissen of zo :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 14 nov 2011 19:45 #240386

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 14014
Om vergissingen te voorkomen heb ik een lijst met winterwerkzaamheden gemaakt. Net als je bezig bent, krijg je weer een telefoontje. :evil:
Ook zo'n lijst voor als we de boot weer gaan gebruiken.
Eea in de juiste volgorde plaatsen. Je hebt nu mooi de gelegenheid om die lijstjes te maken. En dan kun je eenvoudig afvinken, wat je hebt gedaan. Is ook handig bij het shoppen; arikelnummer oliefilter, brandstoffilter, impeller vermelden etc.
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 14 nov 2011 21:44 #240410

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Kranen misschien nog even leegblazen. Als je een thermostaatkraan hebt voor de douche, dan eruit halen en ergens vorstvrij opbergen, die zijn niet goed leeg te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 14 nov 2011 23:59 #240418

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12846
Fer schreef :
Het enige wat ik kan bedenken is dat je even de zekering van boiler uit moet halen dit ivm met per ongeluk laten verwarmen zonder water, maar tja dat is echt muggen uhhhm pissen of zo
Dat is geen muggeziften, maar gewoon handig. Als je de walstroom aansluit zonder dat de boiler gevuld is trippen de (twee) thermische zekeringen van de boiler. Nu weet ik niet hoe dat bij andere boilers zit, maar bij ons moet je onder-achterin de bakskist op hele kleine knopjes drukken om ze weer te resetten, weggestopt onder een deksel die met een bout vastzit. Wie dat ooit ontworpen heeft... Vraag mij niet wat ik allemaal al losgeschroeft had voordat ik er achter kwam waar die knopjes zaten!

Het goede nieuws is dat de 230V voeding van de boiler als het goed is aangesloten hoort te zijn met een stekker. Als je die er uit trekt totdat de boiler in het voorjaar weer gevuld wordt bespaar je jezelf het zoeken naar de resetknopjes. Om anderen dit te besparen:


De boiler met in het midden de metalen deksel. Dat de spanning er af moet zijn voordat je die verwijderd mag duidelijk zijn.


De thermische zekeringen met daarop de kleine resetknopjes zitten links en rechts van het kroonsteentje
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 00:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 05:44 #240420

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8087
Wij hebben gewoon een schakelaar op ons bedieningpaneel waarop je de e-voeding van de verwarmingselementen van de boiler bij walstroom kan vrijgeven of niet. Deze uitzetten is afdoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 05:47 #240422

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ilCigno schreef :
Het goede nieuws is dat de 230V voeding van de boiler als het goed is aangesloten hoort te zijn met een stekker. Als je die er uit trekt totdat de boiler in het voorjaar weer gevuld wordt bespaar je jezelf het zoeken naar de resetknopjes.

laten we het dan maar helemaal compleet maken:
die stekker hoort er niet continu in te zitten, maar alleen af en toe om warm water te maken.
Voor degenen die ook nog willen weten waarom: omdat dat in het boekje van de leverancier staat.
En waarom zegt die beste man dat in zijn handleiding:
- in een boiler zit, ter bescherming, een anode
- die zit dus aan een of andere vage aarde via het water in de boiler, de slangen, de kranen, de pomp, de vulslangen etc.
- de boiler zelf hangt ook aan de aarde, via die stekker, en wel aan de aarde van de walstroom.
- die zal niet dezelfde spanning hebben als de 'aarde' waar de anode mee in contact staat.
- de stekker erin laten is de snelste manier om de anode in de boiler om zeep te helpen
- alleen de + en - schakelen helpt niet, want dan blijfr de walstroomaarde nog steeds aan de boiler verbonden.
Tussen 2 aarden met een net even verschillende spanning kunnen hele grote stromen lopen.
Dus: altijd de stekker eruit, tenzij...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 10:05 #240479

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12846
Onze boiler hebben wij vanaf 2000 en nog nooit problemen mee gehad (althans, nadat ik de eerder genoemde resetknopjes gevonden had). De tank is van RVS316, waarom zou daar een anode in moeten zitten? Ik kan dat ook niet terugvinden in de handleiding. Voor zover ik weet hebben alleen goedkope boilers die van gecoat (geëmailleerd) staal gemaakt zijn een anode.

Dat de stekker er iedere keer uit zou moeten is m.i. dus onzin, los van het feit dat die op een nogal lastig te bereiken plaats zit bij ons in de bakskist. Vergelijk het met de technisch vrijwel identieke elektrische keukenboiler, daar haal je ook niet iedere keer de stekker uit.

Kennelijk heb jij een andere boiler dan wij (Isotemp).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 14:38 #240554

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ilCigno schreef :
Kennelijk heb jij een andere boiler dan wij (Isotemp).

ik heb een grote dure isotemp....

speciaal voor jou een citaat uit de manual, want die ben je kennelijk kwijt:

4.5 Electrical connections
All internal connections are made in the factory. The power supply cable is fitted with an standard EU plug, which should be fi tted to a correctly installed socket.
This socket, as all ”high-voltage” installations on board, must be carried out by an authorized electrician to fulfil valid safety regulations. The water heater is designed to meet regulations in this field. The shore power system installation on board, must include a ground fault circuit interrupter.
When leaving the boat for longer periods, always unplug the cable connector from the socket. This should be done even if the shore power system is shut off, as there can be a difference in the electrical system, between the earth and the sea-water earth of the boat.
This can seriously damage the water heater or the heating element. Installation of a insulation transformer in the shore power equipment eliminates any risk of galvanic corrosion via the shore power connection.


het staat er ook in het Nederlands, en 2 pagina's verder staan opnieuw de hele waarschuwing, dan ook met het noemen van een risico voor uitgebreide galvanische schade.
Daar staat:

In bepaalde gebieden kan zich een potentiaalverschil in het elektrische systeem voordoen tussen landmassa en de massa het buitenwater=de boot, waardoor beschadigingen aan het verwarmingselement, de boiler, de motor en/of de propeller en de aandrijving kunnen ontstaan.

nou jij weer ;-), of wil je eerst de stekker eruit gaan halen?
groet
t
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 15:03 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 16:38 #240581

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3703
Juistem! (ik heb er ooit voor geleerd).
Maar ik vond die stekker wel lastig, dus ook een schakelaar op het paneel gemaakt. Maar wel een dubbelpolige.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 17:28 #240589

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
Juistem! (ik heb er ooit voor geleerd).

ben je dan dubbelaardoloog?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 17:37 #240591

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Thomas
Ik heb ook een Isotemp maar haal nooit de stekker eruit. Maar ik heb ook vrijwel nooit de walstroom aangesloten. Gaat jouw punt ook op indien er geen walstroom is aangesloten? Daarnaast is het in mijn geval ook nog zo dat de walstroom galvanisch gescheiden is van het boordsysteem met een of ander kastje (sorry, weet nu niet precies hoe dat kastje heet).
Zou dus goed moeten gaan lijkt me?
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 17:39 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 18:44 #240606

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12846
Capolavoro schreef :
ik heb een grote dure isotemp....
Mijn boiler is duurder :)
Capolavoro schreef :
speciaal voor jou een citaat uit de manual, want die ben je kennelijk kwijt
Nee hoor, niet kwijt. Er staat inderdaad een vergelijkbare tekst in, maar niet helemaal dezelfde:
"...When leaving the vessel for long periods it is recommended that the plug is always disconnected. This should be done even if the shorepower system is shut off as there can be a difference in the electrical system, between the earth lead and the salt water earth of the vessel. This can seriously damage the immersion heater."

Dus: geen anode in de boiler (staat er bij jou trouwens ook niet), het gaat om 'lange periodes' (dat is niet erg precies geef ik toe) en het gaat om een connectie met het omringende (zoute) water. Dat laatste is belangrijk, want dat verondersteld dat er een verbinding is tussen de massa (kiel, stalen romp oid) van de boot en de randaarde van de boiler. Als er zo'n connectie bestaat heb je inderdaad kans op galvanische corrosie van het meest onedele metaal in de loop. Maar deze verbinding is er helemaal niet. Bij ons, en ik denk in de meeste gevallen, is de aarde van het 230V circuit helemaal niet verbonden met de massa van de boot.
Capolavoro schreef :
nou jij weer, of wil je eerst de stekker eruit gaan halen?
Nee dus! Die blijft lekker het hele seizoen zitten, alleen als de boiler afgetapt wordt gaat hij er uit.

NB Ik kan de Isotemp manual niet attachen, ik stuur hem wel naar Fer voor opname in de bibliotheek.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 18:46 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 19:13 #240613

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8087
deze:

www.great-water.com/pdf/Isotherm_Manuals/BASIC.pdf

En daar staat toch echt in wat Thomas aangeeft... Dus rennen naar die boot en de stekker er uit halen ;)

Zie 3:4
en 5:2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 19:46 #240626

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7238
De reden dat ik aan het begin van dit topic aangaf dat je het best even de sterker of iets dergelijk uit het apparaat moet halen was vooral bedoelt voor de veiligheid van het element.

Ik heb wel eens wat elementen vervangen omdat deze droog hadden gestaan met prik er op omdat per ongeluk de schakelaar om was gegaan.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 20:20 #240639

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ilCigno schreef :
Dus: geen anode in de boiler (staat er bij jou trouwens ook niet), het gaat om 'lange periodes' (dat is niet erg precies geef ik toe) en het gaat om een connectie met het omringende (zoute) water. Dat laatste is belangrijk, want dat verondersteld dat er een verbinding is tussen de massa (kiel, stalen romp oid) van de boot en de randaarde van de boiler. Als er zo'n connectie bestaat heb je inderdaad kans op galvanische corrosie van het meest onedele metaal in de loop. Maar deze verbinding is er helemaal niet. Bij ons, en ik denk in de meeste gevallen, is de aarde van het 230V circuit helemaal niet verbonden met de massa van de boot.

dat in de gebruiksaanwijzing NIET staat dat er een anode in zit lijkt me logisch, dat is voor de gebruiker niet belangrijk.
Het staat WEL in de technische documentatie van isotemp.
Maar het doet er niet toe, het gaat om die stekker en de dubbele aarding.
je beschrijft onbewust precies het probleem als je zegt dat er geen verbinding is tussen de aarde van de 230V en de massa van de boot.
Volgens jou is er daardoor geen probleem, en volgens isoterm en mij wel. Dat probleem is dat er 2 aardingen zijn die los van elkaar zijn: de aarde van de walstroom, die ergens op de wal aan aarde of aan de aarddraad van het electriciteitsbedrijf hangt, en de boot die geaard is in het water.
Als er een (minimaal) spanningsverschil tussen die 2 is (en reken maar dat dat er is) dan kan er een hele forse stroom, amperes, gaan lopen tussen de 2 aardingen, in dit geval door je boot heen, door de waterleiding, door de boiler, door die stekker, naar de aarde van de walstroom.
Isoterm roept niet voor niets 2 maal in de tekst, met onderstrepingen nota bene, dat die stekker eruit moet.
Maar goed, het is jouw boiler, je mag hem zelf stukmaken op de manier die jou het beste lijkt ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 20:42 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 20:23 #240640

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Balance schreef :
Thomas
Ik heb ook een Isotemp maar haal nooit de stekker eruit. Maar ik heb ook vrijwel nooit de walstroom aangesloten. Gaat jouw punt ook op indien er geen walstroom is aangesloten? Daarnaast is het in mijn geval ook nog zo dat de walstroom galvanisch gescheiden is van het boordsysteem met een of ander kastje (sorry, weet nu niet precies hoe dat kastje heet).
Zou dus goed moeten gaan lijkt me?

dat gaat goed ja, het probleem is dubbele aarding, en als je de walstroom niet aangesloten hebt (OOK de aarde ervan niet?) dan kan er geen stroom tussen de aardingen gaan lopen want er is maar 1 aarding (de boot in het water).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 15 nov 2011 20:54 #240646

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Capolavoro schreef :
dat gaat goed ja, het probleem is dubbele aarding, en als je de walstroom niet aangesloten hebt (OOK de aarde ervan niet?) dan kan er geen stroom tussen de aardingen gaan lopen want er is maar 1 aarding (de boot in het water).
Ik ben weer gerustgesteld. Nee, ik heb nooit de walstroom aangesloten tenzij ik zelf op de boot aanwezig ben en in de haven lig - per definitie van korte duur dus :). Als ik er zelf niet ben is de walstroom niet nodig, want dan worden de accus opgeladen door de zonnepanelen.

Ik heb het overigens nog even nagekeken: ik heb een Victron scheidingstransformator, waarover Victron schrijft:
Scheidingstransformatoren zijn onmisbaar in professionele scheepsinstallaties. Een scheidingstransformator voorkomt elektrolytische corrosie en zorgt voor een veilig elektrisch systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 10:34 #240786

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12846
Capolavoro schreef :
dat gaat goed ja, het probleem is dubbele aarding, en als je de walstroom niet aangesloten hebt (OOK de aarde ervan niet?) dan kan er geen stroom tussen de aardingen gaan lopen want er is maar 1 aarding (de boot in het water).
Ik denk dat er een verschil is hoe de boiler is ingebouwd en het gebruik van walstroom. Bij mij maken de metalen delen van de boiler op geen enkele manier deel uit van een stroomkring. Onze boiler is gemonteerd op hout en polyester en aangesloten met kunststof leidingen. De aardleiding van de 230V voeding is alleen aangesloten als de walstroom er aan hangt, en dat is nooit voor langere perioden (meestal niet meer dan een nacht). Ik zie dan niet hoe er een stroomkring zou moeten ontstaan. Of bedoel je dat het koelwater zelf (en dus niet de leiding) als geleider gaat fungeren? Ook dat lukt niet, de elektriche geleiding van koelwater is bewust nagenoeg nul omdat anders menig motorsysteem galvanisch zou gaan corroderen.
Capolavoro schreef :
dat in de gebruiksaanwijzing NIET staat dat er een anode in zit lijkt me logisch, dat is voor de gebruiker niet belangrijk.
Het staat WEL in de technische documentatie van isotemp.
Ik zie zowel in mijn handleiding als in de (nieuwere) handleiding waar Groom naar linkt nog steeds niets over een anode in de technische data staan. Ook Google geeft geen enkel resultaat. Ik vraag mij zelfs af of dat wel mag, er komen dan toch metalen (alu of zink) in drinkwater terecht? Dat lijkt mij niet erg gezond.

Kortom, vooralsnog blijft de stekker van de boiler gewoon er in :P
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 10:41 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 10:45 #240794

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ilCigno schreef :
Kortom, vooralsnog blijft de stekker van de boiler gewoon er in :P

ja ik denk ook dat ze stapelgek zijn bij isoterm, dat ze tot twee keer toe in de gebruiksaanwijzing schrijven, onderstreept en wel, dat die stekker eruit moet. Idioten zijn het die boilerfabrikanten, om de klanten zo op stang te jagen met die enge teksten!

heb je er trouwens wel eens bij stilgestaan dat water geleidend is? Ook water in jouw waterleidingen in de boot? :evil: de montage speelt dus geen enkele rol, al zweefde hij in de lucht, dan nog heb je een stroomkring.

En waarom de boiler thuis dit probleem niet heeft is ook erg eenvoudig: in elk huis zijn waterleiding en aardsysteem met elkaar verbonden, op meer dan 1 plek ook nog meestal. Daar is dus geen dubbele aarding, slechts 1 enkele, en is er dus geen stroomkring mogelijk.
groet
t
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 18:33 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 11:58 #240815

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12846
Ik heb even een schetsje gemaakt van ons watersysteem:

Ik kan, ook niet via het water in de waterleidingen, met de beste wil geen stroomkring ontdekken, zelfs niet als de walstroom aangesloten is. of zie ik nu iets over het hoofd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 12:45 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 13:47 #240854

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3703
ilCigno schreef :
Ik kan, ook niet via het water in de waterleidingen, met de beste wil geen stroomkring ontdekken, zelfs niet als de walstroom aangesloten is. of zie ik nu iets over het hoofd?
Als de walstroom niet is aangesloten dan niet, zei Capo ook.
Als die wel is aangesloten moet je maar eens goed naar je eigen plaatje kijken.........
Onder de goede inzendingen verloten we een kop erwtensoep.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 13:48 door Free Bird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 18:26 #240968

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7238
Wat een geneuzel allemaal.

Ben het met Capolavoro eens handleidingen zijn stukken oud papier waar je niets aan hebt en wat er is staat is kompleet onzin. :P

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 18:29 #240971

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
Onder de goede inzendingen verloten we een kop erwtensoep.

staat die soep al warm?

mooi ding, zo'n boiler toch!
erin/eraan zitten:
- metalen leidingen (vermoedelijk koper) waardoorheen warm motorwater/koelvloeistof gaat om water op te warmen
- metalen leidingen (vast ook koper) waarmee water wordt aangevoerd en afgevoerd
- RVS mantel
- veel lasnaden
- koppelingen van koper, brons, messing aan alle leidingen
- een metalen spiraal met daarin een gloeispiraal voor het electrisch opwarmen
- ook die is doorgevoerd door de RVS mantel en gelast
Kortom, het is op zich al een ding dat zó als batterij kan dienen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl