sy helios schreef :
dat M/G was me ook al opgevallen.
Wel een voordeel; gat komt aan de bovenzijde tank, dus staat niet onder de diesel, maar ring vervangen door nitriel lijkt me sowieso niet onmogelijk en gelijk een stuk beter.
Eerst de boel maar eens open slopen om bij de tank te komen.
wat dat betreft;
iemand nog opm. over boren/decouperen in half volle diseltank?
Tja , in pincipe valt het brandgevaar bij diesel heel erg mee . Het vlampunt is 60 Celcius wat betekent dat diesel moet worden verwarmd tot minimaal 60 gade wil het( d e damp eigenlijk) aangestoken kunnen worden. Als vergelijking , bij benzine is die temperatuur -21graden! 60 graden is de diesel in een tank dus niet . Vandaar dat er geen risico zou moeten zijn. Echter waar geboord of gezaagd wordt kan de temperatuur lokaal wel zo hoog oplopen.
Wel moet er dan ook nog een ontstekingsbron zijn wat bij boren niet gauw zal gebeuren maar bij decoupeerzagen wel door vonkvorming. Of die echter heet genoeg zijn vraag ik me af.
Kortom, heel weinig risico mits je voorzichtig boort en zaagt met weinig toeren om geen hoge temperaturen te krijgen.
En boorvloeistof gebruiken anders kost het héél veel boortjs en zaagjes!
En natuurlijk alles zonder garantie dat er echt niets mis gaat.Ik zou het zelf alleen bij een lege en schoongemaakte tank doen.
Ad