Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lucht inlaat sabb 8pk

lucht inlaat sabb 8pk 12 jan 2008 18:36 #25314

hallo

ik heb mijn intrerieur klaar deze zomer en heb sindsdien het volgende probleem.
in mijn tijdelijke schot ( tussen motorruimte en kajuit ) had ik een klein stuk open gelaten onder de gangboorden voor lucht toevoer naar de motorruimte
zodat de motor lucht toevoer had tijdens het varen.
dit veroorzaakte natuurlijk ook het nodige geluidsoverlast.

mijn nieuwe schot is echter helemaal dicht en geisoleert er komt dus geen lucht meer in de motorruimte.

mijn vraag is dus
hoe en waar kan ik het beste een lucht inlaat plaatsen op een domp 7.40
voor een inboard sabb 8pk ?????????
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 12 jan 2008 19:33 #25321

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Bij mij zit ie in de kuip, een vrij eenvoudige rvs afdekplaat met opening aan de onderzijde. Geeft weinig geluidsoverlast en voldoende lucht. Althans, ik heb de motor nog niet horen klagen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 12 jan 2008 19:54 #25323

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Zit er geen verbinding onder de vloer tussen motorruimte en kajuit? De luchtbehoefte van een 8 pk is nu ook weer niet zo extreem dat je erg bang hoeft te zijn dat de motorruimte vacuum wordt gezogen. Door naden en kieren komt meestal voldoende lucht binnen.

Wil je toch een opening maken zou je deze kunnen voorzien van een labyrinth die je aan de binnenzijde bekleedt met een dempend materiaal (geen gamma noppenschuim!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 18:08 #25350

bedankt delphi en marfamke

ik antwoord jullie allebei in 1 post

ik vaar op dit moment alleen op de motor omdat mijn mast er af is en ik sowieso nog moet leren zeilen.
ik wil hem eigenlijk dit jaar weer zeilklaar krijgen maar das een ander verhaal en vraag.

omdat ik dus de hele dag door ( soms wel 13 uur per dag ) op de motor vaar wil ik er zeker van zijn dat hij genoeg frisse lucht krijgt zeg maar.

ik heb mijn kajuitvloer moeten aanpassen op mijn lengte dus de verbinding onder de vloer waar marfamke het over heb ben ik kwijt.
Ik sta eigenlijk in mijn kieldoos zeg maar ( wel een vloertje natuurlijk ) maar orginele vloer is gezakt met +/_ 20 cm
ook de kuipbanken en ruimte daar in zijn afgesloten van motorruimte waardoor natuurlijke inlaat zoals marfamke schreef niet mogelijk.
wel kan ik hier natuurlijk een aanpassing maken.

nogmaals bedankt voor reacties
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 21:13 #25360

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Er bestaan speciale luchtinlaten die geluid dempen, hierover is bij de ANWB denk ik wel wat informatie te krijgen. De Tijgerhaai van de ANWB is op deze manier geisoleerd.

Zelf heb ik alle isolatie van de motorruimte eruit getrokken. De vorige eigenaar had de motor echt helemaal (en soms echt letterlijk) helemaal ingepakt. En ik heb overal kieren zitten......lucht genoeg, maar het geluid valt me erg mee, ook als ik langer op de motor vaar. Het zal wel meer zijn dan dat hoeft, maar ik kan nog steeds gemakkelijk een gesprek houden...en ik vind het niet erg om de motor te horen, geeft me een extra controlemiddel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 21:28 #25362

@ walaby

dat ik de motor hoor in de kuip vind ik ook niet zo heel erg.
maar wil er wel zeker van zijn dat hij genoeg lucht krijg.
geluid in de kajuit wil ik wel zo laag mogelijk houden omdat mijn hond en kinderen wel eens meevaren.

mijn hond wordt helemaal krankjorum van het motor geluid.
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 21:43 #25365

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Kan je iets te bereiken met mechanisch aangevoerde lucht? Zoiets als een blower die verse lucht actief naar de motorruimte brengt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 21:52 #25366

ja dat zou ook kunnen natuurlijk
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 22:27 #25375

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
ja dat zou ook kunnen natuurlijk

Denk maar eens over na, ik heb nog een blower liggen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 22:45 #25378

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Kan je iets te bereiken met mechanisch aangevoerde lucht? Zoiets als een blower die verse lucht actief naar de motorruimte brengt?
Dat moet je niet doen. DE aanzuigkracht van de motor is groot genoeg om zelf vpldoende lucht aan te zuigen. Bovendien gebruikt een blower stroom. Het is een blokkade bij een defect en kan overbelast raken als de aanzuigkracht van de motor zelfs wat hoger is dan de zuigcappaciteit van de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 22:52 #25380

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb je al eens je motor laten draaien in de nieuwe situatie? Weet je zeker dat de motor nu te weinig zuurstof krijgt? Ik zou eerst eens gaan testen om te kijken of er een probleem is en zo ja, hoe groot. Omdat een luchtinlaat boven de waterlijn zit kan je eventueel extra gaten maken als je boot al in het water ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 13 jan 2008 23:34 #25381

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Kan je iets te bereiken met mechanisch aangevoerde lucht? Zoiets als een blower die verse lucht actief naar de motorruimte brengt?
Dat moet je niet doen. DE aanzuigkracht van de motor is groot genoeg om zelf vpldoende lucht aan te zuigen. Bovendien gebruikt een blower stroom. Het is een blokkade bij een defect en kan overbelast raken als de aanzuigkracht van de motor zelfs wat hoger is dan de zuigcappaciteit van de motor.

Marfamke,

Kan je verder toelichten wat je met de blokkade bij een defect bedoeld? Je bent behoorlijk duidelijk overigens hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 11:14 #25395

ik denk dat wat de blokkade betreft ik het ook wel begrijp.

op de vraag of ik de motor al eens heb laten draaien in de nieuwe situatie kan ik met ja beantwoorden.

ik ben toen vanaf rotterdam ( noorderkanaal )naar de buitenkaag gevaren.
en de volgende dag terug.
ik moet zeggen dat de motor bleef draaien.
alleen had ik af en toe het idee dat ie wat inhield.

niet dat ie dreigde uit te vallen, maar had het idee dat die zeg maar langzamer ging lopen ofzo.
beetje moeilijk uit te leggen
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 12:24 #25398

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Een 8 pk diesel heeft nauwelijks lucht nodig. Knijp de luchtaanvoer maar eens af en zie hoe lang hij nog blijft lopen.

Ik heb 2jr geleden veel geexperminteerd met luchtaanzuigsystemen en filters bij een TDI(auto). Zelfs een BMC Carbon box met een airscope achter de grill (ram-air effect) had nauwelijks gemeten winst. Wat overbleef was een 'tussen de oren-gevoel' en louter optische winst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 12:50 #25399

Een motor slaat niet direct af wanneer ie te weinig lucht krijgt... Hij gaat geleidelijk minder goed presteren (zoals en motor op grote hoogte (bergpassen) wel loopt maar minder goed...
Een vuil lucht filter in een auto zorgt voor minder goede verbranding en tot een warmere motor (te rijk mengsel)

Mijn bootje heeft in de (holle) spiegel een luchtinlaat zitten die in direct contact staat met motor compartiment. Vind ik wel een prettig idee
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 13:05 #25400

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Een motor slaat niet direct af wanneer ie te weinig lucht krijgt... Hij gaat geleidelijk minder goed presteren (zoals en motor op grote hoogte (bergpassen) wel loopt maar minder goed...
Een vuil lucht filter in een auto zorgt voor minder goede verbranding en tot een warmere motor (te rijk mengsel)

Mijn bootje heeft in de (holle) spiegel een luchtinlaat zitten die in direct contact staat met motor compartiment. Vind ik wel een prettig idee

In een moderne auto wordt vaak gebruik gemaakt van een Luchtmassameter, hierdoor wordt het inspuitmoment en hoeveelheid afgeregeld waardoor een te rijk mengsel niet voorkomt. Op een berg heb je dezelfde hoeveelheid lucht maar het zuurstof gehalte is wel lager (zoals ook bij warme lucht) en dat geeft een verminderde verbranding. Overigens heb je in de moderne auto's marge genoeg waardoor je dit nauwelijks merkt.

Maar idd beter te veel luchtaanvoer dan te weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 15:41 #25406

Natuurlijk,
Ik was niet aan het fijnslijpen.
Maar in een carburatie/ mechanische inspuiting ligt het allemaal wat anders... geen feedback uit de uitlaat om de mengselverhouding bij te regelen.

Met een carburator krijg je met een vervuild luchtfilter een te rijk mengsel. Je kan dan mengsel armer zetten of de inlaat verbeteren.
Hoog in de bergen minder zuurstof in de lucht: te rijk mengsel... Spoeierbezetting verkleinen (of de inlaatdruk verhogen)

Conclusie wat mij betreft:
Grosso modo blijft staan dat een motor gebaat is bij veel frisselucht (hoe meer zuurstof er per slag binnen komt hoe meer brandstof verbrand kan worden) (Dat is ook de waarde van een compressor of een turbo). Minder frisse lucht doet de prestaties afnemen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 21:32 #25421

aan wat jullie beiden zeggen maak ik uit op ( op mijn ervaring met varen )
dat ik er degelijk wat aan moet doen.
hans zegt bij te weinig zuurstof gaat hij minder presteren

en mt74 zegt dat warme lucht ook arm aan zuurstof is dus ook de motor minder verbranding heb

daar maaik weer uit op minder verbranding, minder prestatie

nou ik zei al dat ik het gevoel had dit mijn motor inhield.
en ik weet dat de motorruimte aardig warm was.

dus luchthapper plaatsen in de kuip met slang naar lucht in laat van motor ??????????????
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 14 jan 2008 21:40 #25425

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Lijkt me dan dus wel ja. Er moet kennelijk dus wel lucht de ruimte in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 15 jan 2008 06:37 #25428

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Houdt de motor ook in als je met het luik open vaart? Anders moet je het inhouden ergens anders zoeken voordat je allerlei ventilatiegaten en luchthappers gaat aanbrengen.
Het is geen 8 cilinder turbodiesel, ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 8 pk dieseltje een motorruimtezodanig vacuum kan trekken dat de motor inhoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 15 jan 2008 08:35 #25433

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Het is geen 8 cilinder turbodiesel, ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 8 pk dieseltje een motorruimtezodanig vacuum kan trekken dat de motor inhoudt.

Dat is mijn mening ook.

Vertrouw je het niet dan kun je een extra luchthapper plaatsen. Ik zou die alleen rechtstreeks op de inlaat plaatsen als de slang niet te lang is en weinig bochten heeft. Een lange slang die door bochten geknepen wordt beperkt de flow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 15 jan 2008 08:50 #25435

De tip van marfamke is een hele simpele en afdoende test...
Luik open meer vermogen dan is de toegevoerde lucht blijkbaar beperkend.

Inhouden kan echter aan een aantal andere zaken liggen.
Om er en paar te noemen...
Bij benzine moteren met ouderwetse ontsteking is het ontstekingstijdstip/ punt afstand een veel voorkomende oorzaak of een defecte vervroeger (bij auto's en motor fietsen in ieder geval).
Ik kan me voorstellen dat klepspeling hier ook iets zou kunnen veroorzaken, (Te veel speling: slechtere cylinder vulling, te weinig speling lekken langs de kleppen (met alle risico's van dien))

Onvoldoende koeling (te hete cylinderkop) kan ook een oorzaak zijn Dan dreigt een vastloper..
Of bij een oude diesel: een niet goed werkende inspuitpomp (onvoldoende druk/ foute timing)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 15 jan 2008 09:04 #25436

dat de motorruimte niet vacium gezogen wordt lijkt mij ook niet.

maar als de lucht in de motorruimte warmer word dus ook minder zuurstof.

dan zijn we er toch.

als jij in een ruimte komt te zitten waar geen voldoende zuurstof in komt ga je ook minder presteren.
die ruimte trekt dan ook niet vacium toch
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lucht inlaat sabb 8pk 15 jan 2008 09:59 #25438

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
dat de motorruimte niet vacium gezogen wordt lijkt mij ook niet.

maar als de lucht in de motorruimte warmer word dus ook minder zuurstof.

dan zijn we er toch.

als jij in een ruimte komt te zitten waar geen voldoende zuurstof in komt ga je ook minder presteren.
die ruimte trekt dan ook niet vacium toch

Bij zo'n motor heeft warme inlaattemp nauwelijks invloed. In theorie mss berekenbaar maar in de praktijk nauwelijks merkbaar.

Op weer even terug te komen op mijn TDI(auto) daar gebruikte ik een FMIC (grote intercooler achter de grill in de rijrichting). Alleen bij extreem warm weer en weinig rijwind (na een file) had ik daar voordeel mee. En dat was ook nog eens een turbo motor. Een Subaru Impreza WRX (al dan niet rally) heeft zijn intercooler dicht bij de turbo direct onder de kap, veel warmte ontwikkeling maar de hoge flow door de korte buizen weegt zwaarder (al dan niet in combi met waterinjectie) dan de inlaattemp. En dan praat je over motoren die op de grens draaien, daar is bij een scheepsmotor geen sprake van.

Ik zou de oorzaak van het inhouden ook niet zo snel koppelen aan een hoge inlaattemp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl