kaaiman schreef :
Bij mijn boot heet deze voorziening X-Split maar voor zover ik weet is de werking hetzelfde. Van oorsprong Engels en een vrij duur apparaat ongeveer 16 jaar in gebruik.
Aan het begin van onze vakantie helaas weinig wind en we willen toch weg dan maar de motor aan zo'n 5 uur varen en onderweg nog eens de accubewaker gescheckt en ruim voldoende (14.2 volt) lading. Na het afmeren e.e.a. niet meer gecheckt maar de volgende ochtend geen controle lampjes meer. Ik kan dan nog wel de motor starten maar zie dat er niet geladen wordt. In IJmuiden Marina afgemeerd en daar bij de Volvo Penta dealer een goede service gekregen, samen alle opties nagelopen, mogelijk de splitter maar daar lag niet mijn vermoeden ik dacht eerder aan een defecte regelaar op de dynamo. Op hun advies, op het fietsje naar Beverwijk naar de fa. Deze die hebben de dynamo gecontroleerd, gelukkig bleek daar niets mis mee.
Daarna op hun advies de splitter er tussenuit en alles functioneerde weer naar behoren. En dat alles incl. een uur of 4 in de haven van de Marina liggen kosteloos. Aardige mensen die Noord Hollanders!
Blijft de vraag wat kan de reden zijn dat zo'n splitter kapot gaat, aan het apparaat zelf kan ik niets zien, het is een plat stuk van ongeveer 1 cm dik gegoten kunstof met 3 aansluitingen en een kabeltje voor een Led signalering.
Tegelijkertijd maar een advies vraagje, op internet zie ik nogal verschil in aanbiedingen van diodebruggen. Tips zijn welkom de oude was 90 A de dynamo levert max 60 A.
Jan
Bij mij aan boord net gebeurt. Kortsluiting, te hoge stroom erdoor, einde verhaal. Van buiten niets aan te zien, maar de diodes zijn
"doorgeslagen".