Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waardoor gaat een Diodebrug kapot?

Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 06:29 #298209

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Bij mijn boot heet deze voorziening X-Split maar voor zover ik weet is de werking hetzelfde. Van oorsprong Engels en een vrij duur apparaat ongeveer 16 jaar in gebruik.
Aan het begin van onze vakantie helaas weinig wind en we willen toch weg dan maar de motor aan zo'n 5 uur varen en onderweg nog eens de accubewaker gescheckt en ruim voldoende (14.2 volt) lading. Na het afmeren e.e.a. niet meer gecheckt maar de volgende ochtend geen controle lampjes meer. Ik kan dan nog wel de motor starten maar zie dat er niet geladen wordt. In IJmuiden Marina afgemeerd en daar bij de Volvo Penta dealer een goede service gekregen, samen alle opties nagelopen, mogelijk de splitter maar daar lag niet mijn vermoeden ik dacht eerder aan een defecte regelaar op de dynamo. Op hun advies, op het fietsje naar Beverwijk naar de fa. Deze die hebben de dynamo gecontroleerd, gelukkig bleek daar niets mis mee.
Daarna op hun advies de splitter er tussenuit en alles functioneerde weer naar behoren. En dat alles incl. een uur of 4 in de haven van de Marina liggen kosteloos. Aardige mensen die Noord Hollanders!
Blijft de vraag wat kan de reden zijn dat zo'n splitter kapot gaat, aan het apparaat zelf kan ik niets zien, het is een plat stuk van ongeveer 1 cm dik gegoten kunstof met 3 aansluitingen en een kabeltje voor een Led signalering.
Tegelijkertijd maar een advies vraagje, op internet zie ik nogal verschil in aanbiedingen van diodebruggen. Tips zijn welkom de oude was 90 A de dynamo levert max 60 A.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 06:42 #298213

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
eerst maar eens doormeten voordat de conclusie definitief is?
dit kun je met een multimeter (op ohm). Zoals de naam al aangeeft is het een diodebrug. alle diodes mogen maar een kant op geleiden en hebben 1 centrale aansluiting;
zoiets;

+
|
|---->---x
|
|---->---x
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 02 juli 2012 06:43 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 06:54 #298218

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
kaaiman schreef :
Bij mijn boot heet deze voorziening X-Split maar voor zover ik weet is de werking hetzelfde. Van oorsprong Engels en een vrij duur apparaat ongeveer 16 jaar in gebruik.
Aan het begin van onze vakantie helaas weinig wind en we willen toch weg dan maar de motor aan zo'n 5 uur varen en onderweg nog eens de accubewaker gescheckt en ruim voldoende (14.2 volt) lading. Na het afmeren e.e.a. niet meer gecheckt maar de volgende ochtend geen controle lampjes meer. Ik kan dan nog wel de motor starten maar zie dat er niet geladen wordt. In IJmuiden Marina afgemeerd en daar bij de Volvo Penta dealer een goede service gekregen, samen alle opties nagelopen, mogelijk de splitter maar daar lag niet mijn vermoeden ik dacht eerder aan een defecte regelaar op de dynamo. Op hun advies, op het fietsje naar Beverwijk naar de fa. Deze die hebben de dynamo gecontroleerd, gelukkig bleek daar niets mis mee.
Daarna op hun advies de splitter er tussenuit en alles functioneerde weer naar behoren. En dat alles incl. een uur of 4 in de haven van de Marina liggen kosteloos. Aardige mensen die Noord Hollanders!
Blijft de vraag wat kan de reden zijn dat zo'n splitter kapot gaat, aan het apparaat zelf kan ik niets zien, het is een plat stuk van ongeveer 1 cm dik gegoten kunstof met 3 aansluitingen en een kabeltje voor een Led signalering.
Tegelijkertijd maar een advies vraagje, op internet zie ik nogal verschil in aanbiedingen van diodebruggen. Tips zijn welkom de oude was 90 A de dynamo levert max 60 A.

Jan
Bij mij aan boord net gebeurt. Kortsluiting, te hoge stroom erdoor, einde verhaal. Van buiten niets aan te zien, maar de diodes zijn
"doorgeslagen".
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 07:05 #298219

Diodes gaan kapot bij een tegrote stroom, als ze te warm worden (ofwel niet genoeg koeling) en als de sperspannig te hoog is.

Verschil in prijs die je ziet op internet is waarschijnlijk omdat de goedkopen normale diodes gebruiken en de duurdere verliesarme zijn op basis van MOSFETs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 13:14 #298313

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.
Aan het doorbranden had ik ook wel gedacht maar dat zou je aan een gebeurtenis moeten koppelen lijkt me maar die heb ik niet. Of ik heb vol gas gegeven, wat anders zelden voorkomt, om de opening van de Schellingwoudebrug te halen, wat overigens niet is gelukt.
Wat betreft het doormeten, tot mijn standaard inventaris behoort een multimeter en reikt mijn amateurisme net ver genoeg om zulks te meten. Helaas moest ik vast stellen dat er geen verbinding meer in de diodes zat.
Goede kwaliteit tip wat betreft de Mofset.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 13:21 #298317

kaaiman, dar moet je wel even naar gaan kijken, als je nu een gewone diode brug hebt met een aangepaste alternator, dus gecompenseerd voor het diode verlies en je zet er een verliesarme diode brug tussen ga je je accus opblazen. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 13:44 #298325

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
mocht bovenstaande niet bekend zijn; gewone diodes geven ca 0,7 volt verlies. Bij goede laadsystemen is dit in de dynamo/regelaar gecompenseerd. Mosfets hebben een verwaarloosbaar verlies (<0,1v) en krijgen derhalve geen externe compensatie.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waardoor gaat een Diodebrug kapot? 02 juli 2012 14:20 #298332

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Als ik x-split zoek krijg ik

The X-SPLIT now in its 19th year is a range of multi option ULTRA LOW LOSS electronic devices which can be called by various names such as-: charge splitter, split charger or ultra low loss diode splitters (though they do not employ diodes)

Het lijkt me dus op basis van mosfets.

Bij mij is een mosfet splitter overleden door dat er een stijger verder op blixem inslag was. Maar Het gevolg was dat er geen sprake was van spiltten. Alles was met elkaar verbonden. Kwam daar pas later achter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl