keeszeiler schreef :
Als je hoog aan de wind vaart met een nog niet ingeregelde stuurautomaat is het mogelijk dat de boot zover oploeft dat de fok gaat killen of zelf bak gaat staan. Dit geeft een stapsgewijze verandering in je zeilbalans. Hier kan de de automaat zeker niet mee om gaan.
Als dat gebeurt vaar je met teveel wind of teveel zeil. Het kan natuurlijk vlagerig weer zijn, maar als de zeilvoering daarop aangepast is, moet dat voor de gemiddelde stuurautomaat geen probleem zijn.
Ik ken de TP10 verder niet (heb zelf een S1 helmstok-automaat van Raymarine), maar als dat zelfleerproces van de TP10 zo'n precair verhaal is, geef mijn portie dan maar aan fikkie. De S1 heb ik sinds vorig seizoen in gebruik. Bij ingebruikname heb ik gewoon de gebruiksaanwijzing gevolgd (ook gecalibreerd, dus) en het ding heeft van meet af aan goed gefunctioneerd. Hij hoefde niet zoveel meer te leren zo te zien. Wel zo makkelijk.
--
stegman