Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren

Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 08:40 #307491

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik heb een Simrad TP10 stuurautomaat op m'n boot gezet, maar ik krijg niet de juiste uitslag van het roer (heel weinig), waardoor het callibreren niet lijkte te lukken. Hierbij de foto's van de maximale uitslag:




Wat zou de beste oplossing zijn om dit op te lossen? Ik heb al een verlengstuk op de stuurautomaat arm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 08:42 #307494

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
voor het sturen van een rechte koers (daarvoor heb je dat ding toch?) is dit meer dan genoeg roeruitslag....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 08:56 #307499

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, dan gaat er iets technisch niet goed, want callibreren wil hij niet. Onder zeil gaat een rechte koers bij mij dan niet werken, want hij is zwaar loefgierig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 08:58 #307502

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Je zegt dat het kalibreren niet 'lijkt' te lukken. Heb je het al geprobeerd? Wat is exact het probleem? Bij kalibreren (iig bij Raymarine) vraagt men om een heel groot rondje te varen. Met een beetje roeruitslag, zoals op de foto, zou dat moeten lukken denk ik.

Wel lijkt het alsof je stuurautomaat erg schuin staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 09:03 #307506

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Als de stuurautomaat het niet kan bijsloffen heb je de verkeerde zeilvoering..
Ik meen me trouwens uit de handleiding van mijn autohelm 800 te herinneren dat eea zo vlak mogelijk moet zitten...
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 09:08 #307508

Ik neem aan dat je hem op de juiste afstand van de roeras hebt geinstalleerd? ( volgens de gebruiksaanwijzing). Als dan de roeruitslag te weinig is kun je hem rustig wat dichterbij de roeras zetten hoor.
Dat heb ik ooit ook zo gedaan op een Varianta en dat werkte prima , zelfs bij flinke golven op zee.
Alleen heb je dan het probleem ( of dat echt zo is weet ik niet eens) dat de koers die het kompasje in de stuurautomaat meet verandert als je veel roeruitslag krijgt.
Natuurlijk wordt ook de kracht waarmee hij kan sturen minder door de kortere arm.
Daarom niet al te ver naar de roeras verplaats.
Maar of dat iets met het calibreren te maken heeft vraag ik me af.
Als je trouwens verder de gebruiksaanwijzing zeer precies opvolgt kan er eigenlijk niets mis gaan. Ik heb er in totaal 4 keer een gemonteerd en dat ging steeds prima.
Wat dat schuin staan betreft denk ik niet dat dat wat uitmaakt. De boot kan immers nog veel schuiner gaan. het ziet er alleen niet uit!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 09:20 #307512

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
calibreren is nergens voor nodig, alleen als je de deviatie wil weten om echte kompaskoersen te sturen, en dat doet toch nooit iemand.
Sturen moet hij ook zonder gecalibreerd te zijn gewoon doen.

en als je boot zó loefgierig is dat hij met deze 25 graden roeruitslag (ongeveer) nog steeds oploeft dan wordt het tijd dat je daar eerst wat aan doet.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 09:25 #307515

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Als ik naar de foto's kijk, vind ik de automaat er ook een beetje gek bijhangen (niet horizontaal).

Als je de automaat los maakt van de helmstok, geeft de automat dan wel meer uitslag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 09:40 #307518

roberteb schreef :
Als ik naar de foto's kijk, vind ik de automaat er ook een beetje gek bijhangen (niet horizontaal).

Als je de automaat los maakt van de helmstok, geeft de automat dan wel meer uitslag?

Op de foto's is duidelijk te zien dat de automaat wel de volle uitslag geeft . Die "schuifstang" is maar zo lang als de stuurautomaat tot aan het dikke stuk.
het fluxgate kompasje is cardanisch opgehangen en kan hellingen tot meer dan 45 graden aan dus een beetje scheve automaat maakt echt niets uit.
Wil je weten hoe zo'n ding er van binnen uitziet kun je dat hier zien:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...WFmMzgxZWFkZDA0/edit
Ad
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 10:44 #307552

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de bevestiging in mijn dek heb gebruikt die er al in zat van een vorige eigenaar. Die week niet teveel af van wat er in de handleiding stond. Ik weet inderdaad dat de boot anders afgesteld zou moeten worden ivm loefgierigheid, maar het lijkt erop dat ik echt andere zeilen moet hebben om dit te compenseren.
Met het calibreren geeft hij aan het einde een foutmelding en zie ik ook dat hij niet een compleet rondje gaat draaien. Maar ik begrijp dus dat dit niet nodig is. Dan zal ik hem maar eens gaan proberen zonder calibreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 11:15 #307572

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Dat snap ik niet....Als je op ruimer water dat ding op maximale uitslag zet en dan vastzet, blijf je toch rondjes draaien???
Als de automaat halverwege terugstuurt, staat er iets verkeerd.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 11:16 #307573

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
YELLOW BOAT schreef :
en kan hellingen tot meer dan 45 graden aan dus een beetje scheve automaat maakt echt niets uit.

Geen idee of het kwaad kan maar de handleiding zegt duidelijk iets anders:


Laatst bewerkt: 07 aug 2012 11:17 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 11:18 #307574

Sneaker schreef :
YELLOW BOAT schreef :
en kan hellingen tot meer dan 45 graden aan dus een beetje scheve automaat maakt echt niets uit.

Geen idee of het kwaad kan maar de handleiding zegt duidelijk iets anders:



vrij logisch ook, dan maakt de tiller ook de maxiale slag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 11:36 #307580

Ze kunnen ook moeilijk schrijven "het maakt niet uit , werkt altijd".
Uiteraard is precies volgens aanwijzing het beste maar dat wil niet zeggen dat je niet 90% kunt bereiken met een paar aanpassingen.
Kwestie van proberen en dat heb ik heel wat gedaan met die dingen.
Ad
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 11:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 11:37 #307581

  • CHIEK
  • CHIEK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Dat horizontale is vooral om het ingebouwde kompasroosje vrij te laten bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 11:41 #307582

CHIEK schreef :
Dat horizontale is vooral om het ingebouwde kompasroosje vrij te laten bewegen.

Waarom dat dan ?
Hoe zit het dan als je onder helling vaart. Die stuurautomaat zie echt het verschil niet tussen 10 graden helling of 10 graden scheef inbouwen bij rechtop liggen.
Zo slim zijn die stuurautomaten nou ook weer niet.
Ik heb dat kompasje er wel eens uit gehaald maar dat kan alle kanten op hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 12:47 #307607

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Als je hem niet horizontaal monteert maar b.v. onder een hoek van 20 graden en je schip helt ook nog eens 20 graden helt het kompas over de ene boeg 40 graden en over de andere bij de zelfde helling horizontaal.
Lijkt me een onwenselijke situatie.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 12:47 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 12:48 #307608

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27797
YELLOW BOAT schreef :
CHIEK schreef :
Dat horizontale is vooral om het ingebouwde kompasroosje vrij te laten bewegen.

Waarom dat dan ?
Hoe zit het dan als je onder helling vaart. Die stuurautomaat zie echt het verschil niet tussen 10 graden helling of 10 graden scheef inbouwen bij rechtop liggen.
Zo slim zijn die stuurautomaten nou ook weer niet.
Ik heb dat kompasje er wel eens uit gehaald maar dat kan alle kanten op hoor.
Dat kan wel zijn, maar al die helling telt wel bij elkaar op. Ik denk toch dat het een goede zaak is om die helling zo klein mogelijk te houden. Helling door een hellend schip is niet vermijden. Helling door slordig inbouwen wèl.
Klassieke magnetische kompassen kennen de zogenaamde 'hellingfout'. Of dit bij de fluxgatekompassen van Raymarine aan de orde is, weet ik niet; ik noem maar wat. Feit is wel dat nu de helling van het kompas over de ene boeg afwijkt van de helling over de andere boeg.
Bouw de boel gewoon in zoals de maker voorschrijft. Dat lijkt me altijd de meest optimale situatie.

--
stegman

p.s. Mailman zou die scheefstand overigens voor een groot deel kunnen oplossen door het pennetje waar de automaat aan gekoppeld wordt bovenop de helmstok te monteren, inplaats van eronder, zoals nu het geval lijkt te zijn.
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 12:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 12:58 #307612

Toevallig eergisteren een TP10 geïnstalleerd. Ik had het ding nog over van een vorige boot. Als reactie op TS een paar opmerkingen.
Ik zou de TP10 wel horizontaal monteren. Niet horizontaal plaatsen kan aanleiding zijn voor niet lineaire effecten die het netjes regelen van de koers bemoeilijken. Volgens de foto’s lijkt de helmstok met een scharnier aan de roerkoning te zitten dus lijkt het iets hoger instellen van de helmstok niet zo moeilijk.
Het nut van het “kalibreren” ontgaat mij, heb ik ook nooit gedaan.
Test de TP10 niet gelijk hoog aan te wind. Een TP10 heeft “autogain”, is dus in een bepaalde mate zelflerend en dat moet je niet direct met het moeilijkste beginnen. Begin met halve wind en een snelheid van een knoop of drie. Een beetje snelheid is wel nodig anders is je roer niet effectief. In mijn geval moest ik wel een mijl of twee varen voordat de TP10 door had op wat voor boot hij zat. Of, met andere woorden, voordat de autogain goed was ingesteld. Ik heb mijn TP10 op drie verschillende boten gehad en het duurt altijd even voordat het ding de boot kent. Dit is steeds eenmalig omdat de resultaten in een geheugen worden bewaard.
Als je boot zo loefgierig is dat de TP10 de maximaal nodige roeruitslag niet aan kan gaat het natuurlijk nooit wat worden. Probeer je grootzeil eens wat vlakker te trimmen of doe er een rif in. Of kijk eerst eens of de TP10 je boot op koers kan houden op de motor.
Handleidingen kan je vinden op
www.bluemoment.com/manuals/01%20TP10-20.pdf
www.simrad-yachting.com/Root/U..._988-10413-001_w.pdf
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 12:59 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 13:19 #307626

De gain kun bij de TP10 alleen zelf instellen.
Wat wel op automatisch kan is de seastate . Zet je die op 0 dan gaat die op auto seastate en moet hij eerst leren.
Ook zit er autotrim op maar dat is wat anders dan de gain.
Stel je de gain en de seastate niet goed in dan zal de autotrim dat niet altijd kunnen compenseren.
Kijk er de handleiding maar eens op na.
www.dewatersportwinkel.nl/news...Handleiding_TP10.doc
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 14:37 #307649

De afstand roerkoning naar aangrijppunt op de helmstok is niet echt krikritisch.
De roerdruk (loefgierig) bepaalt hoe kort deze afstand KAN zijn.
Heb ooit een zeer sterk gebalanceerd roer moeten maken.
Daar kon de automaat ACHTER de roerkoning, en duidelijk dichter bij de roerkoning.
Stuurde zeer goed.
Helmstok verticaal, heel ruime kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 17:09 #307718

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27797
keeszeiler schreef :
Het nut van het “kalibreren” ontgaat mij, heb ik ook nooit gedaan.
Kalibreren is het bepalen van de afwijking van het kompas en de compensatie daarvan. Met de 'gain' (de snelheid en hevigheid waarmee de stuurautomaat reageert op koersafwijkingen) heeft het weinig te maken. Raymarine stelt bijvoorbeeld dat de afwijking van het kompas binnen bepaalde marges moet liggen om de automaat goed te laten functioneren. Als de TP10 zo'n kalibratiemogelijkheid heeft zou ik die toch maar even benutten.
Test de TP10 niet gelijk hoog aan te wind. Een TP10 heeft “autogain”, is dus in een bepaalde mate zelflerend en dat moet je niet direct met het moeilijkste beginnen.
Een merkwaardig verhaal. Zelfs voor mensen is de makkelijkste koers om te sturen een aan-de-windse koers. Laat staan voor een automaat. Daarbij ga ik er vanuit dat de boot niet verschrikkelijk wreed op het roer ligt door teveel zeil bij teveel wind. In het algemeen is sturen met ruimere koersen veel gevoeliger omdat de roerdruk veel minder constant is en de automaat veel meer moet 'zoeken' naar de juiste koers en dus ook veel meer reageert en feitelijk harder moet werken.
Kortom, ik denk dat je juist zou moeten beginnen aan-de-wind, maar wel met nèt voldoende loefgierigheid.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 07 aug 2012 20:12 #307790

Test de TP10 niet gelijk hoog aan te wind. Een TP10 heeft “autogain”, is dus in een bepaalde mate zelflerend en dat moet je niet direct met het moeilijkste beginnen.
Een merkwaardig verhaal. Zelfs voor mensen is de makkelijkste koers om te sturen een aan-de-windse koers. Laat staan voor een automaat. Daarbij ga ik er vanuit dat de boot niet verschrikkelijk wreed op het roer ligt door teveel zeil bij teveel wind. In het algemeen is sturen met ruimere koersen veel gevoeliger omdat de roerdruk veel minder constant is en de automaat veel meer moet 'zoeken' naar de juiste koers en dus ook veel meer reageert en feitelijk harder moet werken.
Kortom, ik denk dat je juist zou moeten beginnen aan-de-wind, maar wel met nèt voldoende loefgierigheid.

--
stegman[/quote]

Als je hoog aan de wind vaart met een nog niet ingeregelde stuurautomaat is het mogelijk dat de boot zover oploeft dat de fok gaat killen of zelf bak gaat staan. Dit geeft een stapsgewijze verandering in je zeilbalans. Hier kan de de automaat zeker niet mee om gaan. Daarom is mijn ervaring om de automaat te laten leren op een niet te hoge koers. Later, als de koerafwijkingen kleiner zijn geworden, kan je de automaat hoger laten varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 08 aug 2012 04:53 #307817

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Sorry, was even offline, nadat ik gisteren vanuit Harlingen, Terschelling probeerde te halen, maar dit onbegonnen werk bleek met mijn boot en er zelf water door de kielkast (ophaalbaar) kwam, door het beuken op de golven. Ben talloze keren het Wad op geweest met andere scherpjachten en Skutjes, maar nooit met mijn eigen boot. Dat gaan we voorlopig ook niet meer doen dus. Lig nu even na te hijgen in Makkum :). Daar was ik, heel slim, vastgelopen vlak voor de haven (ben al weer los), waardoor nu mijn kiel helemaal niet meer op of neer wil. Weet dus ook niet meer in welke stand hij staat nu. Moest even dit verhaal kwijt, dus sorry voor het vervuilen van mijn eigen topic.... :silly:

Bedankt voor alle tips en redeneringen. Gewoon goed inbouwen lijkt me inderdaad niet verkeerd om eerst maar te proberen. Ik had zelf al gedacht aan het monteren van de stuurautomaat op de bovenzijde van de helmstok, maar zat dan met mijn joystick die een probleem zou vormen. De opmerking over het scharnier van mijn (ophaalbare) roer is wel een goede. Daar zit volgens mij een stelschroef onder om de hoogte ervan te bepalen. Deze zit dan wel muurvast, maar misschien krijg ik die wel los met wat WD40 en grof geweld. Ik ga dat deze week nog proberen en zal dan ook even goed opletten wat de fout of foutmelding van de stuurautomaat is, als deze nog voor komt. Ik kan me die nu even niet meer goed herinneren van de vorige keer. Uiteraard probeer ik dit gewoon op de motor, want dat sluit dat rare loefgierige van mijn boot uit. Gisteren op het rak van Harlingen naar Kornwerderzand voer ik alleen op de genua en was de boot zelfs loefgierig. Misschien kwam dat door de stroming, maar blijft toch vreemd.

Reden dat ik deze ervaringen nu pas wat kan opdoen, is dat ik normaal met mijn vrouw en kinderen van 1 en 0 vaar en ik dan vrijwel nooit de boot eens goed kan uitproberen. Ben nu voor het eerst met een stel vrienden erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuurautomaat Simrad TP10 installeren 08 aug 2012 05:30 #307823

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ik vind die loefgierigheid niet vreemd, enkel op genua gooit Procyon ook haar neus in de wind als ik t roer loslaat, maar ze is niet wreed op haar roer. Grootste voordeel is dat als er iets gebeurd, ze vanzelf in de wind draait en rechtop komt zonder snelheid en ik dus evt maatregelen kan nemen....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl