Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat wel en wat niet?

Wat wel en wat niet? 16 nov 2012 21:36 #339856

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Beste zeilers,

Mijn boot ligt sinds een week op de kant. De motor heb ik een grote beurt gegeven (alleen saildriveolie nog vernieuwen) en heb ik vorstvrij gemaakt met antivries.

Een aantal dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk qua winterklaarmaken. Willen jullie me me nog een paar dingen helpen? Alvast bedankt.

1.Is het voldoende om alle slangen van toilet en kombuis door te blazen en de afsluiters open te zetten? of moet ik ook nog ergens antivries indoen?

2. Het liefst laat ik de accu's lekker aangekoppeld staan en kom ik eens in de 3 a 4 weken naar de boot om ze weer vol te laden en de dieselkachel even lekker de boot droog te laten blazen. Kan dat? Of is het beter om ze af te koppelen? En moet je sowieso de polen schoonmaken en in de vaseline zetten? Of hoeft dat niet elk jaar?

3. Ik heb de motor afgevuld met antivries door de slang naar de impeller het op te laten zuigen vanuit een emmer met antivries. Ik heb daarna, toen de boot op de kant ging, de buitenwaterafsluiter opengezet zodat het water wat nog in de toevoerslang naar de wierpot zat, eruit kon lopen. Moet ik nu nog de wierpot afvullen met antivries?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 16 nov 2012 22:03 #339862

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hoi Niels,

1. Neem aan dat de watertanks leeg zijn, dan alles OK
2. De boot verwarmen om de 3 à 4 weken is niet nodig. Bij luchtvochtig weer de dag erna is die actie nutteloos. Interval accu's opladen om de 2 maanden is ruim voldoende (bij mij) Zorg wel dat enige vorm van textiel, doek geen houtwerk raakt. Enige vorm van textiel oid neemt vocht op en gaat de komende 5 maanden inwerken op je houtwerk.
3. Nee, die wierpot moet je gewoon leeg laten + buitenwaterkraan open.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 16 nov 2012 22:04 #339865

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Volgens mij heb je alles prima gedaan:
1) waar lucht zit hoeft geen anti vries. Maar over het drinkwatersysteem lees ik niets, is dat ook leeg?
2) volle accu's bevriezen niet en je kan ze gewoon aangesloten laten. Schoonmaken kan nooit kwaad, maar is IMHO alleen echt nodig als de polen aanslag vertonen
3) nee, niet nodig, er is niets wat kan bevriezen

Edit Faran typte sneller, maar we zijn het gelukkig eens
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 22:05 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 16 nov 2012 22:56 #339872

Hoi,

Ik wil nog wel wat toevoegen. Afsluiters open is niet goed. Vooral als je kogelafsluiters hebt, moeten deze half open, omdat er nog water blijft tussen de kogel en het huis. Ook als je b.v. antivries afvult tot op een gesloten (kogel)afsluiter moet deze even snel open en dicht om zo ook de antvries tussen de kogel en het huis te krijgen. Ook als je de boot 's winters in het water laat moet je zorgen dat de ruimte tussen kogel en huis antivries bevat.
gr. Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 17 nov 2012 05:51 #339882

Als je binnen staat dan mogen de accu's niet aangesloten blijven. Ik koppel ze los nadat ze helemaal volgeladen zijn. Als ik bij de boot ben leg ik ze weer even aan de lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 17 nov 2012 07:32 #339894

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7043
Bij punt 3 schrijf je dat je de motor hebt afgevuld met anti-vries. Was dat met een goed warmgedraaide motor? Je loopt anders het risico dat de thermostaat dicht bleef en het anti-vries niet de koelkanalen in de motor bereikte. Als jouw motor een intercooler heeft, is alles OK, want dan zit er nu in de motor koelvloeistof en in de cooler anti-vries. Er is over dit onderdeel de laatste tijd al veel geschreven op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 17 nov 2012 08:32 #339904

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Spirit28 schreef :
Beste zeilers,

Mijn boot ligt sinds een week op de kant. De motor heb ik een grote beurt gegeven (alleen saildriveolie nog vernieuwen) en heb ik vorstvrij gemaakt met antivries.


3. Ik heb de motor afgevuld met antivries door de slang naar de impeller het op te laten zuigen vanuit een emmer met antivries. Ik heb daarna, toen de boot op de kant ging, de buitenwaterafsluiter opengezet zodat het water wat nog in de toevoerslang naar de wierpot zat, eruit kon lopen. Moet ik nu nog de wierpot afvullen met antivries?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Niels

Ik begrijp iets niet?
Heb je een gesloten koelsysteem met warmte wisselaar?
In dat geval zit er toch koelvloeistof in je motorblok en is vaak vorstvrij tot -20 oid.

Als je een buiten systeem hebt, dus buitenwater door je motorblok, dan volstaat gewoon leeg laten lopen van de leidingen en blok.

Het hele verhaal berust op het uitzetten van water, dus waar geen water zit gebeurd niks.

Wel even de impellor pomp leeg laten lopen door deksel los.
Waterslot leeg laten lopen en inderdaad wierpot leeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 17 nov 2012 10:26 #339924

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Bedankt voor alle reacties!

Uiteraard heb ik de motor afgevuld met antivries terwijl de motor draaide. Alles volgens het boekje hoor...:-)

@WAdenwind: ik heb inderdaad Interkoeling. Maar dan nog moet je echt antivries door de motor laten draaien hoor. Anders kan het water bevriezen wat er anders nog inzit. (in het blok zit nu dus koelvloeistof in het binnensysteem en antivries in het buitensysteem).

Is het noodzakelijk om het impellerhuis los te halen? Zit nu toch ook mooi antivries in. Kan dan toch niets mee gebeuren?

En waar zit het waterslot en hoe laat ik dat leeglopen dan?

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 17 nov 2012 10:38 #339926

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In jouw waterslot zit nu antivries, dus dat is OK.
Impeller haal ik er altijd uit, insmeren met vaseline en bewaar ik in een plastic zakje, dan droogt hij niet uit. Zodoende gaat de impeller veel langer mee.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat wel en wat niet? 17 nov 2012 11:17 #339930

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik haal de waterpomp er af, haal de impellor er uit en smeer, net als Faran, het rubber in met vaseline. De motor tap ik af en doe er geen antivries in. Zo doen ze dat in Scandinavie ook, denk ik. Want met een strenge winter daar bevriest ook de antivries. Ik krijg uiteraard de opmerking dat antivries de motor beschermt tegen corrosie, maar af en toe de motor spoelen houdt het blokje schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl