Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: slingerschotten

slingerschotten 16 juli 2013 17:23 #416458

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Mijn op maat gemaakte watertank van hout en epoxy is bijna klaar.
Nu ben ik aangekomen bij de slingerschotten.

tank is 80 lang en loopt in een v vorm zodat hij precies in de punt past.
(Nu niet meteen gaan zeuren ik wil geen gewicht in de punt, vroeger zat daar de motor zie ook dit draadje www.zeilersforum.eu/index.php/...7001-hermotorisering)

Ik heb nu 1 slingerschot in het midden, maar ben daar niet gerust op.
Het voorste vak is nu 40 x 64 x 27 het achterste vak is 40 x 83 x 30
Het voorste vak gaat wel goed, dat is een vrij scherpe hoek, Het achterste vak is veel groter en de hoek is minder scherp.

Zou ik nog een slingerschot moeten maken, en dan niet overdwars maar in de lengte richting ?
Nadeel is dan wel dat dat precies door het inspectie gat gaat lopen.
Of zou ik halverwege aan iedere zijkant een schotje maken ?

Hieronder wat foto's van de tank

voorkant


achterkant


bovenaanzicht
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 17:27 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slingerschotten 16 juli 2013 17:25 #416459

Een slingerschot in de lengte richting is beter dan in de dwars richting. Als je er alleen een dwarse in hebt zitten, en je kunt er nog goed bij. Dan zou ik er ook een in de langs richting in zetten. Baad het niet dan schaadt het niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slingerschotten 16 juli 2013 17:36 #416466

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Sprokkie,
Wat je vooral hoort is het klotsen van het water tegen de bovenkant als het wateroppervlak net onder de tanktop staat. Daarom hoeven de schotten niet zeer precies op de bodem aan te sluiten, maar aan de bovenkant mag er maar heel weinig speling zijn. Ik zou er zowel dwarsscheeps als langsscheeps per meter lengte 2 schotjes in zetten, die vrij nauw aansluiten op de tanktop. Uit ervaring weet ik: je wordt er stapeldol van als je die langzame cadans hoort en je probeert te slapen.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slingerschotten 16 juli 2013 17:58 #416477

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
het schot sluit aan aan de bovenkant, dat kan je nu niet goed zien.
in het midden een uitsparing, dat zie je net niet op de foto. de lucht moet ergens langs.

de hele tank is maar 80cm en ik heb ergens op dit forum gelezen dat de vakken niet groter dan 40x60 moeten zijn. dat is het voorste vak dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 18:02 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slingerschotten 16 juli 2013 18:02 #416479

Met 40 keer 60 zit je wel redelijk goed.
Voorin de boot is het "slosh effect" (Ja, dat is de officiele naam) aanziendelijk groter dan in het midden van een boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slingerschotten 16 juli 2013 18:41 #416497

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Sprokkie,
Ja, maat niet zo goed gelezen, maar meer naar de foto's gekeken. Vind het wel een chique tank zo. Die tank bij mij was overigens van RVS en dat klinkt misschien wel wat harder. Ik heb het toen gauw veranderd, maar alleen met 2 dwarsscheepse strippen van 15 cm breed tegen de tanktop op een tankdiepte van 45 cm, en dat werkte goed.
Succes!
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl