sy helios schreef :
@sneaker
waar haal je het vandaan dat dit onder EU regels valt.
In Ned hebben we het Burgelijk Wetboek, en nationale wetgeving gaat hier nog steeds voor op.
De vraag blijft overigens dan wel, onder wel recht is de koop/verkoop destijds vast gelegd (of niet...)
Of mis ik iets?
Ja, je mist iets: Europese wet- en regelgeving. Sinds we de Europese Unie hebben is er veel veranderd om de consument te beschermen. Consumenten door heel de Unie hebben nu gelijke rechten bij verkoopcontracten. Het recht is dwingend.. (particuliere verkoop kent ook rechten en plichten, de basisregels van overeenkomstenrecht, wel liggen de verhoudingen anders dan bedrijf => particulier). Bij verkoop van een boot sluit je feitelijk een koopcontract af. Hoeft niet eens schriftelijk, al helpt dat wel (..). Ook maakt t niet uit of het product 2ehands is. De verkoper heeft een meldingsplicht voor alle gebreken die hij kent of hoorde te kennen, en moet instaan voor zijn of haar beweringen. Wat wel verschil maakt, buiten deze wetgeving valt, is verkoop tussen twee bedrijven. Bedrijven kennen bijvoorbeeld geen consumentenbescherming uiteraard. Die mogen onderling van alles uitsluiten.
Als de koop gedaan is buiten de EU dan geldt dit alles niet uiteraard. Het is overigens best een 'verwarrend' gebied qua recht omdat veel gebaseerd is op verwachting. Wees daarom bij verkoop van boot redelijk en eerlijk (waarmee ik geen oordeel geef over TS). Maar heel eenvoudig gezegd: als je iets verkoopt aan een consument als "zo goed als nieuw" dan mag de koper daar ook van uit gaan. Als r na een jaar allerlei gebreken ontstaan heeft de koper rechten en kan hij/zij die rechten claimen. De rechter bepaalt vervolgens of de claim terecht is. Bewaar alle correspondentie (email) en maak gespreksnotities van verkoopgesprek en voeg deze aan het contract toe. Neem iemand mee als je op bezoek gaat (getuigenbewijs!).
Zoals eerder gezegd, dat dit niet vaak voorkomt heeft meerdere reden o.a. de kosten van een gang naar de rechter en ook vaak, het gebrek had je kunnen verwachten (als je 34 footer voor 1000 euro koopt uit 1965). Het is dus van belang hoe de boot van TS is aangeboden cq welke verwachting de koper is voorgesteld.
EDIT: en dat het niet vaak voorkomt is ook omdat we soms te graag een bootje willen
Of andersom, dat er problemen komen/ontstaan komt vaak omdat "we" het hoogste bedrag voor ons bootje willen en het daarom aanprijzen als "zo goed als nieuw", "motor in perfecte staat, altijd goed onderhouden geweest", "zeilen zo goed als nieuw".. Als dit dan niet zo blijkt te zijn, en je hebt bijvoorbeeld nog een printscreen van de oorspronkelijke advertentie (altijd toevoegen aan contract!!), dan sta je redelijk sterk. Overigens zal een rechter zelden de nieuwprijs als vervangingsvergoeding eisen. Een 2hands boot is niet nieuw. Maar goed.. we gaan ietwat off-topic..