Krabke schreef :
Toen ik vorig jaar de boot winterklaar maakte, kwam ik er snel achter waarom er afsluiters op die kuipafvoeren zitten. Toen ik de slangetjes tegen de vorst door de darmen wurmde, sprong één van die darmen los en liep mijn kajuit vol. Geloof me: met een DN32 gaat dat bliksem snel hoor! Tussen de moment dat het slangetje plots vooruit schoot, en de moment dat ik door had dat er een slang los schoot zat misschien drie seconden, tegen dan liep het water al gelijk met de vloer in het 'eerste compartiment'!
Snel binnen en kraan toe! Als die kraan er niet had geweest en ik met de hand de darm terug moest plaatsen en spanbandjes aandraaien, had het water vast al aardig hoger gestaan.
Conclusie:
zo'n kranen verhogen vast en zeker de veiligheid.
Toegegeven: in de vorstperiode houden ze je zondermeer wakker
Denk je
dat echt?
Wat denk je dan wat er gebeurt als zoiets gebeurt onder het lekker zeilen bij een beetje flinke wind met iedereen in de kuip of solo?
Dan merk je zoiets pas als de kajuit al aardig vol staat hoor. En dan is het echt te laat vrees ik!
Of zet jij die afsluiters soms dicht als je vaart
En dat jouw slang er gewoon afschiet bij een dergelijke sinpele handeling is gewoon een kwestie van , sorrie om dat te moeten zeggen, zwaar onvoldoende onderhoud hoor.
Die slangen en hun bevestigingen ( dubbele slangklemmen o.a.) hoor je gewoon regelmatig (tijdens de winterstalling bijv.) te controleren.
En dan schieten ze gegarandeerd nooit los hoor.
Ik denk dat afsluiters op de loospijpen de risico's eerder verhogen.
Je zult ze maar vergeten open te zetten en bij zwaar weer een breker in de kuip krijgen
Of na een paar weken terug bij de boot komen en de kuip en misschien zelfs deels de kajuit vol geregend vinden
Maar ja , het zijn natuurlijk wel regeltjes uit Brussel
( jaja , flauw , weet ik
)
Ad