Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan?

Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 19 okt 2008 18:15 #46984

Hallo zeilers,

Ik wil dit jaar mijn boot (C-Yacht, 34 voet) in zout water laten overwinteren en deze winter zo veel mogelijk blijven varen. Naast alle berichten die ik al op dit forum en internet heb gevonden over het vorstvrij houden van afsluiters, watersystemen en de motor, hoorde ik ook van de optie om de dieselkachel (Webasto) op een klein standje aan te laten staan zodat de kachel bv onder de 5 graden Celcius aan slaat. Ik denk er nu over om dit vanaf het najaar te doen en in de echte vorstperiode wanneer ik niet vaar de andere vorstbeschermende methoden toe te passen (antivries in de afsluiters, water- en toiletsysteem en motor).

Ik zou me kunnen voorstellen dat bij het uitvallen van de walstroom de accu-capaciteit de duur van het vorstvrij-houden kan beperken, maar zijn er ook nog andere voors of tegens voor deze handelswijze? Heeft iemand ervaring met het aan laten staan van de dieselkachel of vorstbescherming met bijvoorbeeld een electrische kachel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 19 okt 2008 19:44 #46993

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Er wordt door de fabrikanten van heteluchtverwarmingen (Webasto, Ebersprächer) geadviseerd om de kachel niet permanent te laten draaien. Schijnt iets te maken te hebben met de ventilator die er niet op is gebouwd om heel erg langdurig te draaien. Tevens heb je kans dat de elektra of de diesel opraakt. Dat lijkt mij niet goed voor zo'n apparaat.

Mijn boot ligt 's winters ook in het water. Ik doe er pas anti-vries in als het nodig is (ik vind het altijd nogal een gedoe) en als het echt koud wordt zet ik 's nachts een elektrisch kacheltje aan.
Nu woon ik dichtbij mijn boot, zodat ik dat die overdag weer uit kan zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 20 okt 2008 05:49 #47030

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hete lucht kachels zijn ontworpen voor in vrachtwagens. Daar draaien ze maximaal enkele uren per dag in het winterseizoen. Na 10 jaar is het kacheltje én de vrachtwagen afgeschreven.
De verwachte levensduur is ongeveer 2000 uur. Dat is slechts 12 weken continu, na 2 winters is je kachel op!
De levensduur heeft te maken met het soort elektromotor op 12/24 volt. Maar ook de gloeistift raakt versleten. 1 á 2 keer kan je hem nog wel laten reviseren.
Vaak halen de kacheltjes de 2000 uur niet. Dit komt omdat men natte touwen, zeilen en stootwillen in de bakkisten bewaart waar ook de kachel zit. Zeker op zout water tast dit heel snel het aluminium aan van het kacheltje. Eens per twee weken het kacheltje flink warm laten draaien verlengt zijn levensduur.
Een paar koude nachten en je kacheltje slurpt zo je tank leeg!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 20 okt 2008 06:52 #47037

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik heb mijn boten de afgelopen jaren gewoon in het water laten overwinteren en nooit een kachel o.i.d. gebruikt. De winters zijn niet meer zo koud, het polyester van de romp is dermate dik dat het goed isoleert en de motor ligt vrij diep. Anti-vries gaat er ook bij mij pas in als het nodig is, meestal zet ik de aftapkraantjes open. In de praktijk blijft de temperatuur in het motorruim net boven het vriespunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 26 okt 2008 21:58 #47656

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
onze eberspacher is van1991 en we laten die wanneer er echte vorst dreigt gewoon op vriesstand staan,gaat al jaren goed,hij werkt ook aper om de boot op +3 te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 27 okt 2008 14:51 #47738

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Wat bedoelen jullie met "als het echt nodig is". Ik wil mijn boot in de winter zo veel mogelijk blijven gebruiken. En dus ook pas met antivries gaan klooien "als het echt nodig is". Maar welke tempereatuur is "echt nodig"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 27 okt 2008 15:43 #47745

Goede vraag.. wanneer is het echt nodig...

Ik zou in elk geval met nachtvorst watertank/ slangen legen en leeg laten. idem voor het pleetje en de gootsteen.. anti vries erinlaten en niet gebruiken. De motor blijft dan over als zorgenkindje.
Mijn gevoel zegt/ mijn (niet heel grote) ervaring is dat een graad of 3-4 nacht vorst geen probleem is indien het overdag rond een graad of 10 is...
kouder zou ik niet durven, maar wellicht hebben we hierover meer ervaring op het forum...
Ik ga het deze winter overigens ook proberen...
Boot ligt er net een paar weken in en we gaan voor een lang en mooi naseizoen en een korte winterstop (we overwegen om de winterwedstrijden met de kajuitboot te gaan doen (kan de familie ook mee...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 27 okt 2008 19:02 #47769

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Bij kans op vorst heb je twee mogelijkheden:

1: Als je moter heel blijft is het nét niet nodig geweest.

2: Als je motorblok in twee stukken is gevroren is het nét te laat geweest.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 27 okt 2008 19:27 #47779

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Als je een mogelijkheid hebt met walstroom met voldoende Ampere (even navragen bij de havenmeester :wink: ) zou je een vorstbeveiliger aan boord kunen zettten. Deze houdt de temperatuur net boven de nul, genoeg dus om de boel vorstvrij te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 28 okt 2008 08:27 #47847

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Toevallig zag ik gisteren bij de Praxis een vorstbeveiliger in de aanbieding. Kost 16,95, verbruikt 400 W, dus ik heb 'm maar gelijk gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 28 okt 2008 19:17 #47904

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Het probleem van geen maatregelen nemen is dat een nachtje met matige vorst niet altijd gelegen komt, maatregelen nemen is dat niet altijd mogelijk en hierin zit het grootste gevaar, zakt de temperatuur eens wel tot onder de -10 graden dan vriest de zaak wel stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 28 okt 2008 21:08 #47924

Dat lijkt toch wel de makkelijkste oplossing.. walstromm en een vorstbeveiliger in het motot compartiment... hoef je voolopig ook nog geen antivries te gebruiken...
Praxis... ga ik ook even langs..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 29 okt 2008 14:07 #47958

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
ArjanvdS, bedankt voor het idee.
Heb er zojuist ook een gescoord bij Praxis.
Weer een kopzorg minder. Ik wist niet van het bestaan van vorstbeveiligers.
Nou nog een geschikte plek vinden voor het ding.
Zeilersgroet, Rakadam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 29 okt 2008 16:52 #47980

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Graag gedaan, mensen. Da's nou het leuke van zo'n forum...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 30 okt 2008 07:42 #48043

Wat is eigenkijk het verschil tussen een "vorstbeveiliger" en een gewoon elektrisch kacheltje ?
groeten,
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 30 okt 2008 08:08 #48047

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Geen ventilator (dus afgenomen brandgevaar), minder elektraverbruik en automatisch inschakelen bij vorst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 04 nov 2008 15:55 #48533

wellicht is een warmtelint (tracing) ook te overwegen. Laag stroomverbruik, verkrijgbaar in diverse lengtes, waterdicht en met thermostaat.
Wordt veel gebruikt voor het vorstvrij houden van waterputten, aansluiting woonschepen etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 04 nov 2008 17:05 #48544

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Hallo Blue,

Woon op een ark en heb mijn waterleiding en riool afvoer, die een paar meter in de openlucht moeten overbruggen, beveiligt met deze z.g. thermolinten. Ze staan het helejaar aangesloten op de elektra, 230 v. en schakelen in bij < +3 C.
Oja, te koop bij de loodgieter en sommige bouwmarkten in verschillende lengtes.

Een lint gaat gestrekt langs de leiding en wordt dan gezamelijk ingepakt met isolatiemateriaal en omwikkeld met duckttape.
Het is wel zaak om het voelertje van de thermostaat tegen het koudste deel van de leiding (waar die de ark binnen gaat) te plakken.
Tot zover het normale gebruik van een thermolint.

Op mijn bootje heb ik 8, ja acht!!! bb afsluiters ( ik snap zelf niet dat ze nog drijft) die ik met een beetje goede wil en de nodige verlengsnoeren met korte linten zou kunnen beveiligen.
Ik zie alleen niet in hoe je daarmee een heel motorblok makkelijker en beter kan beveiligen dan door aftappen en/of vol gooien met antivries.
Daar komt bij dat die linten nu ook weer niet zó goedkoop zijn.

Ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 05 nov 2008 11:25 #48617

Hallo Albert,

Aftappen en volgooien met antivries is gewoon de beste oplossing, maar de topic starter wil 's winters gewoon door blijven varen. Dan is dat welliswaar een oplossing, maar iedere keer wel omslachtig. Het gebruik van warmtelinten is slechts een suggestie.

Je hebt niet veel warmte nodig om de boel vorstvrij te houden, zeker niet als je warmteverlies beperkt, door combinatie warmte lint in motoruim/onderkant motor en isolatie (deken) over de gehele motor.
(en lap oid in de uitlaat)
De afsluiters kun je inderdaad omwikkelen en afhankelijk van de onderlinge afstand kun je 1 lint gebruiken en vergeet vooral de natte uitlaat niet.
De lengte varieren van 1 tot 40 meter, verbruik ca 10 watt per meter
Als je gaat varen, stekker eruit, isolatie wegnemen en varen maar.
(er vanuitgaand dat het warmtelint bij de motor vrij is en blijft van draaiende delen).
Bij een dikkere leiding( ruwweg vanaf 40mm) is het overigens aanbevolen te wikkelen, de fabrikanten hebben hiervoor tabellen.

zie bijv: www.magnumheating.com/Tracing.85.0.html?&L=0

Goedkoop zijn ze niet, maar jachthavens en verzekeraars sluiten vaak het gebruik van elektrische kacheltjes uitdrukkelijk uit, dus geen dekking als het mis gaat. (gewoon eens navragen bij de verzekeringvoor wie het zeker wil weten)

Overigens tap ik alles gewoon af als het gaat vriezen en ga in mijn winterslaap. In het verleden al genoeg ijs gezien

Bij de ark lopen mijn water/afvoer leiding deels onderwater, deels door de grond, vlak onder het maaiveld. Heb de tracing dubbel uitgevoerd, 1 actief, 1 reserve aangebracht, voor het geval dat...

Met vriendelijke groet,
Arno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 24 nov 2008 20:08 #50264

  • weer Wai
  • weer Wai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Hoi , ik wil nog even terugkomen op de dieselkachel.Heb er een in de vrachtwagen en die draait minimaal 25 weken in een jaar en dat is maandagmiddag inschakelen en woensdagavond om 2100 ongeveer weer uit , dus is dus best wel een heel beetje.
Het kachelje is de zelfde als in de boot ( Webasto) en geeft nooit geen problemen, moet een keer in de 2 jaar even nagelopen worden.Het grootste probleem is als de accu spanning van de oplegger te laag wordt, dan kan deze de piekspanning die nodig is om hem op gang te helpen niet meer opbrengen.
Zaak is wel om te zorgen voor walstroom , anders wordt je accuspanning te laag en kapt ie er mee.
Diesel verbruik is ongeveer 0,5 liter per uur.

Ik heb net de kachel wezen aansteken en hopen dat t goed gaat.

Het grootste probleem met de Webasto is dat ie te weinig wordt gebruik en dat gebeurt op een boot natuurlijk altijd.

Het beste is natuurlijk het ding een keer in de week een uurtje te laten draaien, maar dat valt natuurlijk niet mee.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 25 nov 2008 07:52 #50296

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Beste mensen,

Ik hoorde gister van mijn diesel monteur dat mijn Bukh diesel een aftap punt heeft onderin de motor. Wat zou er op tegen zijn via dit punt telkens de koeling van de motor leeg te laten lopen ipv koelvloeistof erin, om op die manier de motor te beschermen?

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 13 jan 2009 21:14 #54706

Beste watersporters,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik heb inmiddels ook informatie opgevraagd bij Webasto over het aan laten staan van de dieselkachel. Daarover kreeg ik de volgende reactie:

"Het is mogelijk om uw schip vorstvrij te houden met de Webastokachel. U zult dan in de zwarte draad die van de draaiknop naar de kachel gaat een thermostaat moeten plaatsen. De kachel zet u dan aan amet de draaiknop als u weggaat en de thermostaat zal de temperatuur regelen. Er kleven wel wat nadelen aan deze constructie. Als de kachel in storing gaat zal de boel toch bevriezen. De kachel zou een enorm aantal branduren kunnen gaan maken, wat extra onderhoudskosten met zich meebreng. Verder weet ik niet hoe het met de brandstof en stroomvoorziening is als u van boord bent. Kortom het advies is eigenlijk dat u het niet moet doen op deze manier."

Mijn uiteindelijke conclusie, ook naar het lezen van de reacties hierboven, is dat het mogelijk is, mits toegepast met beleid; thermostaat er tussen en zorgen voor goede stroomvoorziening. Bij een niet al te lange vorstperiode zal het dan met de dieselkosten en extra onderhoud door enorme branduren wel meevallen.

Ik heb er overigens voor gekozen om naast de gebruikelijke vorstvoorzieningen tijdens de vorstperiode (anti-vries in afsluiters en motor) een keramisch kacheltje van 1000 watt met vorstbescherm-stand aan boord te zetten. Bij een keramische kachel blijft de temperatuur van het verwarmingselement onder de ontbrandingstemperatuur van papier dus valt het met het brandgevaar wel mee. Daarnaast schakelt hij zichzelf uit bij omvallen. In praktijk (regelmatige controles) is gebleken dat de temperatuur niet onder het vriespunt is gedaald, en ook niet boven de 10 graden is uitgekomen.

Ook vind ik de optie van weerstandsdraad om de afsluiters nog een goede tip. Ik begrijp dat De Waterkampioen hier binnenkort ook aandacht aan besteedt; ik ben benieuwd.

Nu na fantastisch oer-hollands schaatsweer weer snel de temperatuur omhoog zodat we weer snel het water op kunnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 14 jan 2009 09:42 #54749

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Tijdens vorst brand de dickinson oliekachel. Lekker warm en maar een paar liter rode gasolie per 24 uur. Gewoon voor de zekerheid en dat het droog blijft. Overal zit antievries in of is afgetapt. Dubel Dutch!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel 22 jan 2009 22:55 #55932

  • Raf
  • Raf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Tijdens vorst brand de dickinson oliekachel. Lekker warm en maar een paar liter rode gasolie per 24 uur. Gewoon voor de zekerheid en dat het droog blijft. Overal zit antievries in of is afgetapt. Dubel Dutch!

Waar kan je die kacheltjes ergens kopen? Lijkt me ideaal om aan boord te wonen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vorstvrij in het water, (diesel)kachel aan? 22 jan 2009 23:43 #55936

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Zo'n kacheltje in miniformaat zou perfect zijn.

Kachels die stroom èn diesel gebruiken horen niet op een boot. Het enige voordeel is dat je zo'n vrachtwagenoxefibel tijdens het varen aan kan houden. Aangezien ik dan dik ingepakt ben is dat ook weer zinloos.

Zonsnel, is dat ongeveer hetzelfde als de "Heatpol"?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl