Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektromotor

Elektromotor 03 feb 2014 23:00 #483010

Ik ben opzoek naar een 24 volts gelijkstroom elektro motor met een vermogen van 2000 tot 2500 Watt piek, en 1000 Watt continue. Liefst eentje die twee of drie verschillende snelheden draaien kan, of die traploos gestuurd kan worden.

Eigenlijk alles wat ik vinden kan is minder vermogen, of geen 24 volt. Iemand enige suggesties waar ik zoeken kan?

Het meest nuttige wat ik tot nog toe ben tegengekomen zijn vervangingsmotoren voor golf karretjes, maar de juiste combinatie voor vermogen en voltage ben ik nog niet tegen gekomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 05:11 #483027

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ga je electrisch varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 06:13 #483033

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Een 24V start motor, Of een joekel van een gelijkstroom Dynamo (als je er spanning op zet is het gewoon een motor)

als je een beetje ruim budget hebt een 24V -> 3 fase 400V frequentie omvormer en dan een 400V motor.
Toerental is dan perfect traploos regelbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 07:13 #483041

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
ben zelf geen specialist, maar op www.duikforum.nl/knutsel-hobby...bouw-scooter-65.html staat een draadje dat al jaaaaren heel wat deskundige info over electromotoren hun sturing, waterdichtheid, gearboxes enz... bevat (begonnen in 2005! en 600+ berichten).
in één van de laatste berichten verwijzen ze naar:
"Kijk b.v. eens op: www.thesuperkids.com/scmococoki.html of www.electricscooterparts.com "
veel leesgenot
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 08:00 #483061

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Wat je waarschijnlijk het meest zult tegenkomen zijn 3-fase borstelloze gelijkstroom synchroon motoren. Zij worden met elektronica (drie FET-bruggen) geregeld. Meestal hebben ze permanente magneten voor het veld en dit zijn dan ook vaak de 'keramische' neodymium magneten. Door de stijgende prijs van Neodymium overweegt Toyota over te gaan op asynchrone motoren voor de hybride aandrijving (Prius). Deze motoren hebben dan een 'kortsluit' anker, waardoor de kortsluitstroom in het anker, het magnetische veld wordt opgewekt. Minder efficiënt, maar wel een veel eenvoudiger motor.
Google eens op de naam 'AGNI'. Zij zijn (of waren) fabrikant van gelijkstroommotoren, zowel met koolborstels als 'borstelloos'.
Je vraagt 1kW continu bij 24V, dat wordt een stroom van ruim 40A. De aanloopstroom wordt meestal op 1,5 x de nominaal stroom gerekend, dat wordt dan 60A (en 1,5kW). Vaak wordt het 'aanloop vermogen' gezien als het piekvermogen. (Dat is eigenlijk niet helemaal correct, want het opgegeven vermogen hoort het 'as-vermogen' te zijn en niet het opgenomen vermogen.)
Afhankelijk van de inwendige weerstand van de wikkelingen, zal het piekvermogen wel hoger liggen. Het verschil tussen continu en piekvermogen wordt voornamelijk bepaald door de manier van koeling van de motor. Wordt deze in en onder water gebruikt, dan is de koeling zeer goed en zullen piek en continu vermogen weinig uit elkaar liggen. De motor kan bij gebruik 'boven water' dan snel oververhit raken en verbranden. Deze temperatuur problemen zul je ook tegenkomen als je generators ombouwt tot motor of startmotoren wilt gebruiken voor dit doel. Het is mogelijk, maar hoe zit het met de koeling?
Ga eens naar alibaba.com en geef als zoekwoord op '24V DC 1000W motor', je krijgt iets van 64 pagina's met hits. De motoren zijn meestal van Chinese makelij en dat moet je 'durven'. Je kunt daarna met een aantal namen en typenummers naar taobao.com gaan en deze als zoekterm ingeven. Taobao is zo ongeveer de Chinese Ebay en er wordt heel competitief aangeboden. Er is een risico aan verbonden en belazerd worden, maar dat kan op MP en Ebay ook. Ik ken alleen mensen met goede ervaringen! (maar die werken dan met een Chinese agent die weer goed Engels spreekt)
Brushless met een te regelen omvormer is het mooist, je hebt dan geen vertraging nodig en heeft daarmee het hoogste rendement in omzetting van elektrisch vermogen naar mechanisch vermogen en ja, ze zijn ook het duurst.
Voor jouw vraag: 'piekvermogen = 2,5 x nominaal vermogen' gaat het heel moeilijk worden. Indien dit echt nodig is, overweeg dan een hoger nominaal vermogen en zoek naar motoren met een ingebouwde thermische beveiliging.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 feb 2014 08:05 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 08:10 #483062

Wat Peper zegt.

Zo ziet een performance chart van een electromotor er uit:



Je nominaal ligt op de top van de roze lijn, het piekvermogen op de top van de blauwe lijn.

Echter, je ziet al dat bij de piek de effeciëntie laag is en je dus maar kort kan pieken...
Laatst bewerkt: 04 feb 2014 08:11 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 08:49 #483073

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Ik zoek ook een elektromotor om een sleepgenerator te bouwen.

12 Volt 500W borstelloos. Uiteraard zo laag mogelijke RPM voor max vermogen.

Wie heeft suggesties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 08:58 #483076

Ikkuh,

Koop gewoon een bortelloze motor met een zo laag mogelijke RPM. Ik neem aan dat je precies weet hoe je een accu laadt vanuit en borstelloze generator?

Zo niet, dan adviseer ik je een borstelmotor te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 10:30 #483127

OK, laat ik even wat uitgebreider zijn.
Ik wil zelf een ankerlier gaan bouwen. Ik heb eerst over hydraulisch na zitten denken, maar uiteindelijk toch besloten dat elektrisch logischer is in mijn geval.

Die 2000-2500 Watt die ik piek noem, is het maximaal benodige vermogen om een anker uit te breken als dat nodig is, en hoeft maar kortstondig gelevert te kunnen worden. Met de 1000 Watt continue bedoelde ik eigenlijk dat het voor de motor niet uit moet maken of ik dat nu voor 1 minuut vraag of een half uur.

Een startmotor gebruiken is daarom geen optie, die dingen hebben geen mogelijkheid om zichzelf te koelen en zijn ongeschikt voor gbruik dat langer is als een seconde of 10-20. Hetzelfde geld voor dynamo's die moeten minimaal 1000 toeren draaien om zichzelf te kunnen koelen met behulp van de waaier.

Ik heb wel wat leeswerk gevonden dankzij jullie, en ga me daar eens in verdiepen. Als je nog meer goede ideeen hebt, schroom dan vooral niet om die op te schrijven ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 10:36 #483129

Erik,

Een klein hydraulisch powerpackje en een goede gyrotor hydraulische motor is zeker interessant hoor! Geen tandwielen...

Waarom zelf maken? Denk niet dat het snel voordeliger word dan een goede tweedehands op de kop tikken. Zelf maken is altijd een risico omdat je vantevoren de betrouwbaarheid en prestaties moeilijk vast kan stellen. Valt een tweedehandsje tegen, verpats je m weer en koop je een andere..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 10:41 #483132

Boarderbas, nieuwe lieren zijn in mijn vaargebied al niet te vertrouwen. Tweedehands ga ik niet aan beginnen. Tenzij ik een gebruikte "Ideal" ergens kan vinden.
En voordeliger moet toch echt lukken. Een nieuwe geschikte voor mijn ankergerij kost €4500 terwijl een industriele electromotor van een dergelijk vermogen om en nabij de €1000 uit komt, een gecalibreerde nestenschijf kost nog eens iets van 400, en dan heb je nog wat seals en regelaars nodig. Al die fancy behzuizingen die ze om lieren heen zetten heb ik allemala niet nodig, en dat is wat een lier zo duur maakt.

De hoofdreden om zelf iets te maken is overigens niet kosten besparing, het gaat om betrouwbaarheid en eenvoud. Iets dat eenvoudig is, kun je tnminste zelf nog repareren.

Als ik het hydraulisch zou doen, dan zou hetmet een PTO pomp op de hoofdmotor gaan, maar dat brengt zoveel ongewenste zaken mee dat ik daar eigenlijk niet aan wil beginnen.
Een elektrisch aangedreven hydraulische pomp om een lier aan te drijven is in mijn optiek gewoon extra zwakke punten inbouwen en energie weggooien. Je kunt dan die motor net zo goed gelijk de lier laten aandrijven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 feb 2014 10:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 11:33 #483160

Erik,

Vergeet je niet een gearbox? Waterdichte behuizing?

Het voordeel van hydaruliek is dat het direct waterdicht is, anders kwam er olie uit.

Al je gevoelige dingen zitten lekker droog binnen. Rendement is best ok als je het vergelijkt met de rendementen van voordelige gearboxen.

Ik zou het niet te snel verwerpen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 11:49 #483167

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Dient normaal voor een elektrische fiets maar daardoor is deze motor ook goed waterdicht. www.cyclone-tw.com/dc24.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 14:40 #483215

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
@ErikdeJong:
Haal je nu koppel en vermogen niet door elkaar? Je hebt een maximaal koppel nodig om het anker uit de blub te trekken. Dat koppel kun je bereiken met ongeveer alles boven 100W, het ligt aan de 'ver-gearing'. Met een leuke vertraging van planeet tandwielen, waarvan je de buitenste ring via een slipkoppeling laat afremmen (ouderwetse overdrive in Britse sportauto's), kun je met veel kracht langzaam het anker uit de grond halen, om vervolgens het met meer snelheid in te halen. Het vermogen blijft dan hetzelfde!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 15:35 #483237

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2064
Even niet lachen; ik heb jaren terug een jacht gezien waar de ankerlier werd aangedreven door een eenvoudig brommer motortje.
Mevrouw startte het mobylette motortje met een touwtje gewikkeld rond het vliegwiel, gaf gas ( Blijkbaar had het ding een centrifugaalkoppeling ) en daar draaide het grote anker omhoog. Heb ook gehoord van een ankerlier met Seagull motorkop er aan bevestigd. ( Seagull outboard )
Da´s pas goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 04 feb 2014 17:26 #483273

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27321
Erikdejong schreef :
Ik ben opzoek naar een 24 volts gelijkstroom elektro motor met een vermogen van 2000 tot 2500 Watt piek, en 1000 Watt continue. Liefst eentje die twee of drie verschillende snelheden draaien kan, of die traploos gestuurd kan worden.

Eigenlijk alles wat ik vinden kan is minder vermogen, of geen 24 volt. Iemand enige suggesties waar ik zoeken kan?

Het meest nuttige wat ik tot nog toe ben tegengekomen zijn vervangingsmotoren voor golf karretjes, maar de juiste combinatie voor vermogen en voltage ben ik nog niet tegen gekomen.

Erik,

Ik heb nog liggen in het magazijn, nagelnieuw, een 24 volt DC motor. Ik denk 1500 of 2500 watt, continue vermogen wel te verstaan..
Deze motor was ooit bedoeld voor een ankerlier op een ijsselmeerkotter. Het is een gelijkstroom motor van Rotor.nl
Ziet er ongeveer zo uit qua bouwwijze;
4.bp.blogspot.com/-BsiJCLCQMzU...-induction-motor.jpg
www.toolmania.nl/images/productimages/big/ms80s-s.jpg

Je mag hem hebben voor de gemmiddelde mix van ijzer en koper prijs aan gewicht, zonder transport :)

Als anker zelf misstaat die motor ook niet echt ;)

Het is een shunt motor die belasting onafhankelijk is, de rotor en stator spoel staan parallel en hebben zo een enorm hoog (aanloop)koppel.
Hwet is dus géén permanent magneet motor.

De 370 watt versies verkochten we altijd voor de Speck-hydrofoors in de binnenvaart.
As diameter zal ergens tussen de 16 en 20mm liggen, met spiegleuf.

Als het wat is, zal ik foto's maken en hem wegen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 feb 2014 17:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 05 feb 2014 05:32 #483451

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 856
Op Marktplaats staat onder scheepsmotoren een bedrijf dat elektrische binnenboordmotoren van het merk Atty verkoopt. De kleinere modellen (2 kW) zijn 24V. Misschien is dat wat in geval het aanbod van WadnWind niet past?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektromotor 05 feb 2014 15:35 #483687

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3406
Erikdejong schreef :
Ik ben opzoek naar een 24 volts gelijkstroom elektro motor met een vermogen van 2000 tot 2500 Watt piek, en 1000 Watt continue. Liefst eentje die twee of drie verschillende snelheden draaien kan, of die traploos gestuurd kan worden.

Eigenlijk alles wat ik vinden kan is minder vermogen, of geen 24 volt. Iemand enige suggesties waar ik zoeken kan?

Het meest nuttige wat ik tot nog toe ben tegengekomen zijn vervangingsmotoren voor golf karretjes, maar de juiste combinatie voor vermogen en voltage ben ik nog niet tegen gekomen.

Wat dacht je wat(t). Ik heb er 2 liggen!!!!! 2200 Watt.
Eéntje met en één zonder hydropomp. Komen van een heftruck.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl