Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kiel inkorten

Kiel inkorten 21 feb 2014 22:10 #489128

  • george56
  • george56's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Hallo,
Ik wilde in eerste instantie de kiel van mijn Carina kajuitzeilboot verwijderen, de mast is verwijderd, en wordt alleen als motorbootje gebruikt.
Ondertussen ben ik er wel achter dat het waarschijnlijk onverstandig is, dus ben ik nieuwsgierig, of hij wel ingekort kan worden, en zo ja, hoeveel, en waar moet ik rekening mee houden
Bvb dank
George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 22:16 #489129

Ik zou de kiel er gewoon afhalen. Mocht je boot te wiebelig zijn dan kan je er altijd nog een paar zakken zand in doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 22:29 #489130

  • george56
  • george56's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Allereerst bedankt voor het reageren.
Nu ga ik toch twijfelen, want dat dacht ik nl ook.
Maar als ik google, dan wordt het alleen maar afgeraden.
Ik hoop op iemand die er ervaring mee heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 22:38 #489131

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je dit gaat doen, maak je de boot ook onverkoopbaar (in de toekomst).
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 22:40 #489132

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Maar waarom wordt het afgeraden? Zonder zeilen en mast, wat is dan nog de functie van de kiel. Sloepen, motorboten en aanverwanten hebben toch ook geen kiel.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 22:51 #489133

  • george56
  • george56's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Bedankt voor de reacties
Als de boot onverkoopbaar wordt, wil dat zeggen dat hij slechter gaat reageren op het water.
Dat van de mast, had ik ook bedacht, maar dan hoor je weer van het mogelijke gewicht van de kiel, en daarbij het gewicht van de mast, als je dat mist, dan zou hij onstabiel worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 23:07 #489135

Dat slechter verkoopbaar is precies bedoeld zoals het er staat. Vooral met de huidige markt raak je boten amper kwijt. En zeker een omgebouwde boot niet. Want wat je eigenlijk gaat doen is bij een auto het dak eraf halen. Het is een belangrijk deel dat eraf kan, maar nooit meer erop. En hij zal slechtere vaareigenschappen krijgen. Want je gaat racen met een bestelbusje (je gaat iets heel anders verwachten dan het oorspronkelijke doel).

Dus waarom laat je de kiel niet gewoon lekker voor wat het is, dan kan je hem later nog gebruiken en verkopen als zeilboot.

Editt: ik begrijp uit je profiel dat je deze boot al langer hebt. Dan is bovenstaande vraag nog belangrijker, want waarom wil je dit nu pas doen? En heb je er wel echt last van?
Laatst bewerkt: 21 feb 2014 23:12 door Fabiandelete.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 23:18 #489137

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou er om eerlijk te zijn nooit aan beginnen.
Met kiel is hij nog verkoopbaar als incomplete boot voor de handige klusser die het weer compleet maakt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 21 feb 2014 23:25 #489138

  • george56
  • george56's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Het gaat er om, dat ik dan ook in ondieper water kan varen, hij is waarschijnlijk 90 cm.
Het moet echter niet gevaar opleveren, door eventueel onvoorspelbaar gedrag onder bepaalde omstandigheden
Een voordeel is ook, dat ik hem dan wel in de garage kan stallen
De zeilen en mast heb ik niet meer, dus kan hem ook niet meer als zeilboot verkopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 06:09 #489147

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
mgbgt1975 schreef :
Zonder zeilen en mast, wat is dan nog de functie van de kiel. Sloepen, motorboten en aanverwanten hebben toch ook geen kiel.
Die hebben inderdaad geen kiel, maar wel een hele andere rompvorm die voor stabiliteit zorgt. De ronde romp van dit bootje is van zichzelf niet erg stabiel. Zonder kiel zul je wellicht niet eens fatsoenlijk aan boord kunnen stappen.

Maar misschien gaat het wel als je daarna ballast onderin de boot legt...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 22 feb 2014 06:10 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 06:36 #489150

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Afgelopen najaar heeft iemand hier in de haven het gedaan met een boot van ongeveer 10 meter, waarschijnlijk een oude halftonner. De boot had bij zandvoort op het strand gelegen ( bij redelijk rustig weer) en had schade.
Hij heeft de kiel ingekort zodat het nog net ietsje dieper steekt dan het roer en zo het roer nog beschermt. Alle zeilbeslag en mast is er af gehaald en hij heeft er ook een grotere kuip in gemaakt, de kajuit ingekort en een motorkist in het midden. Het is wel een grappig soort sloep geworden. Hij wil er o.a. de Amsterdamse grachten mee door kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 07:55 #489170

Hen3 schreef :
mgbgt1975 schreef :
Zonder zeilen en mast, wat is dan nog de functie van de kiel. Sloepen, motorboten en aanverwanten hebben toch ook geen kiel.
Die hebben inderdaad geen kiel, maar wel een hele andere rompvorm die voor stabiliteit zorgt. De ronde romp van dit bootje is van zichzelf niet erg stabiel. Zonder kiel zul je wellicht niet eens fatsoenlijk aan boord kunnen stappen.

Maar misschien gaat het wel als je daarna ballast onderin de boot legt...

Theoretisch ( maar hoe waarschijnlijk dat is eet ik niet :unsure: ) is het zelfs mogelijk dat de boot zonder kiel of ander gewicht (wat dan zelfs meer moet zijn dan het kielgewicht) niet ens rechtop blijft liggen.Dat kan gebeuren als het scheepszwaartepunt boven het verdringingspunt klomt te liggen.
Dan gaat het echt mis zoals ik al eens met mijn eigen ogen heb kunnen zien bij de tewater lating van een zelf en veel te licht gebouwde motorboot in de Wageningense jachthaven .Ze konden hem er nog net op tijd eer uit het water halen. :ohmy: Maar da's al heeeel lang geleden.
Lees hier maar eens hoe dat zit met de stabiliteit van een boot.
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsstabiliteit
Ad
Laatst bewerkt: 22 feb 2014 07:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 08:19 #489179

Faran schreef :
Als je dit gaat doen, maak je de boot ook onverkoopbaar (in de toekomst).
een boot is toch om mee te varen niet om te verkopen... :)

TS lijkt een carina 20 te hebben. die is er ook al kimkieler dus lijkt de stabiliteit van de kale romp ok. En een zakje zand kan er altijd bij.

www.yachtseite.de/index.php?title=Carina_20

www.barleben-ing.de/segeln/prospekt_carina20.pdf

www.barleben-ing.de/segeln/test_carina20.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 08:46 #489182

  • aartchr
  • aartchr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
hallo George
In het verleden heb ik een juno van v.d.stad de kiel ingekort en was daarna zelfs nog redelijk zeilbaar ik denk dat je de kiel makkelijk kan verwijderen maar voor de koersvastheid kun je er ongeveer tien tot vijftien centimeter onder laten. daarnaast zou ik ook het roer verwijderen en de scheg inkorten en gaan sturen met de buitenboordmotor die dan wel in het midden van de spiegel geplaats moet worden.
gr. aart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 08:50 #489183

Faran schreef :
Als je dit gaat doen, maak je de boot ook onverkoopbaar (in de toekomst).
Ach zo'n bootje een tweede leven geven als sloep doe je toch niet met verkoop in gedachte. Ik heb het al meer gezien. Ergens in De Amsterdamse grachten (waar anders) een tot sloep omgebouwde waarschip kwarttonner en bij mij in de haven een voormalige midget als motorsloep. Die laatste ziet er nog heel aardig uit maar daar zal de kiel nog wel onder zitten(s-spant). Kiel inkorten voor gebruik als motorboot/sloep lijkt mij geen enkel probleem. Wel het roer dan ook korter maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 08:54 #489184

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Kiel bij inkorten in ieder geval dieper laten steken dan het roer.
Of inderdaad ook het roer aanpassen. Hoe diep wil je uiteindelijk maximaal steken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 09:48 #489193

keeszeiler schreef :
TS lijkt een carina 20 te hebben. die is er ook al kimkieler dus lijkt de stabiliteit van de kale romp ok. En een zakje zand kan er altijd bij.

Dat met die kimkieler zegt dus eigenlijk niks.
Vaak zijn die samen zelfs wat zwaarder dan een vinkiel en ligt daarom het zwaartepunt nauwelijks hoger dan bij de vinkieler.
Dat trouwens het verschil tussen 240 kg ballast vooral aan de onderzijde van de kiel en geen ballast gering is waag ik echt te betwijfelen.
Overigens is de Carina ook gebouwd als kielmidzwaard .
Ik zie trouwens in dat ene linkje dat het niet om een normale vinkiel gaat maar om een kiel met de ballast helemaal onderaan
Ik heb ze ooit wel eens bekeken vóór ik mijn (tweedehands) Varianta kocht.
Als je met zandzakjes dezelfde stabiliteit zou willen bereiken als met een vinkiel zullen die samen veeeel zwaarder moeten zijn als de vinkiel of de beide kimkielen.

Overigens zie ik ook dat de diepgang met de diepe kiel maar 90 cm is en die met kimkielen nog 55 cm.

Als je het al proberen wilt zou ik eerst de kiel er met beleid afhalen en de gaten provisorisch dichten.
Dan kun je tenminste makkelijk terug.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 09:59 #489197

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Tja, als je de mast en de zeilen ook niet meer hebt...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kiel inkorten 22 feb 2014 18:23 #489321

  • george56
  • george56's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Na alles doorgenomen en overdacht te hebben, heb ik besloten om de kiel te laten zitten,
nog even ter informatie, het roer is verwijderd en de motor zit in het midden van de spiegel
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties
Gr. George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl