Inmiddels worden bij Jefa "gaiters" op maat gemaakt om van de zwaar lopende lipseals (nouja: een stugge rubber slang met ribbels) af te komen. Dit veroorzaakt een groot deel van de totale wrijving. Hiervoor de diameter van de hennegatskoker (die slechts enkele centimeters boven de waterlijn eindigt) opgedikt in diameter zodat de gaiter voldoende slack heeft om z'n uitslag te kunnen maken.
Hiermee is één deel van de wrijving aangepakt.
De taatslagers (hier 3x brons op Nylon: stuuras en beide roerkoningen) liepen na goed ontvetten van de dik geworden aangekoekte vetresten al een stuk lichter; ik ga hier 1.5 mm dunne teflon schijven tussen leggen. Baat het niet dan schaadt het niet...
Qua zijdelinge krachten (zeilen met roerdruk) zijn de onderste roerlagers uitgevoerd als RVS in bronzen bussen: na schoonmaken loopt dit erg licht, ook bij stevig trekken onderaan het roerblad. Bovenkant roerkoningen en stuuras is RVS in Nylon; dit zou ik wellicht kunnen vervangen door Delrin, maar hier is 0.5 mm speling en klemmen heeft dit nooit gedaan. Wrijvingscoefficient RVS in Nylon vs. Delrin scheelt niet voldoende vind ik om hier nu tijd aan te gaan besteden; de bijdrage in het totaal is klein lijkt mij.
Wat wél bagger is, is de "lagering" van de stuuras (de as waar de helmstok op zit) op het vlak. Hier 10 cm bóven wordt het moment van de helmstok overgebracht op beide stuurstangen en komen behoorlijke dwarskrachten op:
Wat zouden jullie doen hier?
Oja: het lijkt me beter al deze glijlagers "droog" te houden, zodat ik geen last krijg van verouderd vet en vuil wat daarin gaat zitten. Is dat goed of kan ik beter wel invetten?