Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: boegschroef

boegschroef 22 nov 2015 12:53 #684123

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wij gebruiken de boegschroef in de haven, voor bruggen, in de sluis e.d. Dan heb je het over pufjes van een paar seconden. En toch hebben we voor de 5,7 kW boegschroef meer dan 400 Ah accu moeten installeren. Je hebt het dan over meer dan 140 kg aan gewicht.

En denk niet dat je met die 5,7 kW veel kunt doen. Bij redelijk wat wind zul je toch echt wel moeten kunnen schipperen ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 12:58 #684125

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Praten we dan over een zeiljacht van 15 meter? Of over een zeiljacht van maar 8 meter?


Met een 80 lbs motor hebben we omgerekend een 36 kgf boegschroef.
Je hebt nog zwaardere elektra-bbm's.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 13:10 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 13:08 #684131

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Bijna 14 meter.

Maar de verhoudingen blijven natuurlijk hetzelfde. Voor een jacht van 8 meter adviseert Vetus deze. Je hebt het dan over 1,5 kW. Vetus geeft aan dat je daar 105 Ah accu voor nodig hebt, dat weegt ongeveer 35 kg.

Dan ben je dus zover dat je af en toe een pufje kunt doen, en bij redelijk wat wind alles zelf zult moeten schipperen.

Als je dan echt iets wil bij redelijk wat wind, kom je toch weer terug op het eerdere verhaal. Meer vermogen ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 13:10 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 13:16 #684133

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Die mag 4 minuten aan staan volgens de specificatie's, hoezo dan alleen een pufje? Zou hun eigen info dan niet kloppen?
Als je de boegschroef wat langer aan kunt zetten doe je tegen de wind in natuurlijk veel meer dan met 'pufjes'.

Een standaard boegschroef werkt heel inefficient doordat de propeller in een klap op volle toeren draait, hierdoor krijg je cavitatie en een hoop lawaai. Kun je deze langzaam inschakelen en in toeren op laten bouwen, dan doet hij veel meer doordat hij geen lucht trekt/ernstige cavitatie krijgt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 13:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 13:19 #684134

JohnBerg schreef :
Fly-Tour schreef :
Ook DE reden dat elektrisch varen het gewoon niet wint voor de langere afstanden.

En DE reden waarom we niet allemaal in een elektrische auto rijden.

Het wordt wel beter, maar of ik nog ga meemaken dat een accu een energiedichtheid heeft die in de buurt van een fossiele brandstof komt waag ik toch te betwijfelen. Maar ik blijf hopen B)
En daarom heeft een Tesla route 66 gereden in dezelfde tijd als een auto met verbrandingsmoter?

Tijd om de ogen te openen, er is zoveel meer mogelijk als dat men wil geloven...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 13:28 #684137

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Die 4 minuten is de thermische beveiliging voor de boegschroef.

Je moet het van de kant van de accu bekijken.
1,5 kW bij 12 V is een continue stroom I = P / U = 1500 / 12 = 125A
(in de spec geeft Vetus aan dat je met 205A moet rekenen)

Een 105Ah accu kun je wel kortstondig met 125A belasten, maar geen 4 minuten. Dat gaat maar een paar keer goed.

Als vuistregel hou je aan dat een accu met 1/10 van de capaciteit geladen wordt, maar ook nominaal met 1/10 van de capaciteit ontladen wil worden. Wil je ruig doen dan kun je ook wel met 1/5 van de capaciteit ontladen maar dat gaat al pijn doen qua levensduur.
Ga je nog met nog meer stroom ontladen dan gaat de capaciteit snel achteruit (wet van Peukert). Dus een 105Ah accu mag je normaliter wel met 20A ontladen, om een redelijke levensduur te krijgen. Maar 125A is echt wel wat veel van het goede. Om over 205A nog maar te zwijgen.

Overigens hebben we het dan wel over loodaccu's. Bij Li-ion accu's ligt het verhaal wat genuanceerder.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 13:29 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 13:40 #684140

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En dan nog een:
Die 1,5 kw boegschroef van vetus levert 35 kgf kracht.
Een 80 lbs fluistermotor levert 80 lbs/36... kgf kracht.
Hé, dat is nagenoeg hetzelfde.

.....alleen de tweede optie kan wel lang ingeschakeld worden, deze heeft kennelijk een veel minder zware motor nodig voor dezelfde stuwkracht, want je kan er zelfs een heel poosje mee varen (op relatief kleine accu's).


Als we die nou in een (ruime) boegschroeftunnel bouwen? :unsure:

Die Vetus boegschroef kent maar een stand, en dat is volgas, daardoor veel cavitatie (of lucht trekken), en heel weinig stuwkracht in verhouding. Ook past de propeller maar net in de tunnel.
Zou je tussen die Vetus boegschroef een regelaar bouwen, dan wordt hij veel sterker doordat je langzaam kan opbouwen, zonder al die cavitatie en luchttrekkerij.
Zo komt die fluistermotor met een veel lichtere elektramotor en schroef, toch aan diezelfde stuwkracht. Doordat die geen last van cavitatie heeft..
Althans, dat is mijn ingeving.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 14:03 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 13:41 #684141

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Erikdejong schreef :
Tijd om de ogen te openen, er is zoveel meer mogelijk als dat men wil geloven...

Als je een evangelist zoekt om onze planeet te verdedigen tegen CO2 uitstoot, vervuiling, afbraak van de oceanen enz. dan kun je mij op je shortlist bijschrijven!

Helaas is er ook nog zoiets als kale natuurkunde :(
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:08 #684145

Laat ik daar nu net in gespecialiseerd zijn ;)

Maargoed, de topic starter stelde een vraag over hoe het beste een boegschroef in te bouwen, dit dwaald erg ver af...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 14:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:18 #684149

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Fly-Tour schreef :
En dan nog een:
Die 1,5 kw boegschroef van vetus levert 35 kgf kracht.
Een 80 lbs fluistermotor levert 80 lbs/36... kgf kracht.
Hé, dat is nagenoeg hetzelfde.

.....alleen de tweede optie kan wel lang ingeschakeld worden, deze heeft kennelijk een veel minder zware motor nodig voor dezelfde stuwkracht, want je kan er zelfs een heel poosje mee varen (op relatief kleine accu's).

Is dat wel zo?
Ik heb geen ervaring met fluistermotoren, maar kan gelukkig wel een beetje rekenen ;)

Ik heb op de site van Haswing marine deze specificatie gevonden:

www.haswing-marine.nl/elektris...sapian/specificaties

Dan zie ik dat een 24V motor uit 2x105Ah gevoed wordt, bij een vermogen van 900 Watt. De stroom blijft "beperkt" tot 50A. Dat is idd al een heel stuk gunstiger dan de Vetus boegschroef. De accu's zullen wel wat langer meegaan, alhoewel 50A ontladen uit een 105Ah accu ook nog niet echt lekker is.

Maar het belangrijkste staat onder aan de specificatie, en dat is het te verplaatsen gewicht. Dat is namelijk maar 700 kg. Ook niet echt ruig voor een 8 meter jacht, denk ik dan.

Nu zegt mijn onderbuik dat er ergens iets niet klopt! Maar dat is mijn onderbuik, daar moet je je verder niets van aantrekken :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:26 #684155

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het gaat om het zijdelings wegduwen van de kop.
Het hoofdstuk 360 graden verdraaibaar en mee afremmen, wordt wat lastig.
Die fluistermotor kan een poosje mee gevaren worden achter een boot, dus in een tunnel kan hij ook een poosje aan, afhankelijk van je accucapaciteit. De motor kan ertegen , is ontwikkeld voor continu gebruik. Hij kan en mag veeeeel langer aan dan een echte boegschroef. Volgas zul je ook met die fluistermotor niet heel lang op de accu's doen, maar ten alle tijde veeeeel langer als dat die Vetus boegschroef het uithoudt en heel houdt...
Je kan dan in plaats van pufjes, de boegschroef veel langer in werking zetten bij een manouevre, en dan begin je tegen wind natuurlijk veel meer...


Een 80 lbs/36 kgf fluistermotor is volgens de meeste leveranciers vergelijkbaar met minimaal een 2 pk buitenboordmotor, zou je met die buitenboordmotor de kop van een 8 meter zeiljacht niet om krijgen tegen wind?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 14:40 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:38 #684159

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Lastig als je niet echte harde getallen hebt, dan krijgt het al snel een hoog speculatief gehalte, los nog van de welles/nietes :(

Maar je zou het ook nog eens van een andere kant kunnen benaderen. Een 8 meter polyester zeiljacht weegt zo rond de 2,5 ton. Als je gaat uitrekenen welke motor je nodig hebt dan kun je met 2,5 ~ 5 pk/ton toe. Dus dat jacht zal dan een motor moeten hebben tussen de 6,25 en 12,5 pk.

Die 80lbs motor is 900 Watt max. Dat is 1,2 pk. En of die het jacht door de wind gedraaid krijgt, ik heb er mijn twijfels over.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 14:39 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:44 #684163

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het ligt er natuurlijk ook aan of er bft3 staat dwars op de boot, of bft7 dwars op de boot.

Die 35 kgf Vetus boegschroef is bovendien ook niet in staat om de boot tegen finke wind in te draaien. Hij zou het wel kunnen zijn als hij niet onderhevig was aan zoveel cavitatie.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 14:47 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:47 #684164

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Met 3bf lukt het meestal zonder boegschroef ook wel :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 14:49 #684165

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat is genoeg om weg te waaien als het even niet loopt zoals het had moeten lopen, vooral wanneer de wind dwars erop staat van de kant af...
Mijn ervaring is dat een zeilboot ,nog voordat je stil ligt en je een touwtje vast hebt achter en je voordekker een touw vast heeft kunnen zetten, alweer van de kant af is gewaaid met dwarse wind, en dan had ik hooguit 4 bft erop staan. :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 14:53 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 15:55 #684189

Waarom niet wat meer oefenen dan? Aankomen met 3-4 bft mag m.i. echt geen probleem zijn met boten tot 10 m...
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 16:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 16:03 #684195

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik had verleden week toch spijt dat er in ons bootje (14m en leeg 12,5ton en motor van 48pk) geen boegschroef zat.
25kn aan lagerwal op spring afvaren moet je toch al 2keer denken terwijl je met een boegschroef wat meer "ruimte" creëert.
De mast door de wind duwen wordt dan ook wat gemakkelijker.
Nu, mijn eigen subjectieve mening. Je moet alles kunnen zonder boegschroef, maar het kan je leven wel een heel pak gemakkelijker maken.
En mijn advies, als je er eentje steekt. Neem een maat groter dan alle voorschriften. Je hebt ze tenslotte enkel nodig met meer wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 17:33 #684225

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nachtvlinder schreef :
Waarom niet wat meer oefenen dan? Aankomen met 3-4 bft mag m.i. echt geen probleem zijn met boten tot 10 m...

Je wou gaan vertellen dat ik niet kan varen.? :laugh:
Ik heb toevallig ook een sleepboot (lengte 16 meter, dweil met wind), ook daarmee lukt het om af te meren zonder boegschroef. Alleen ligt die iets vaster in het water en heeft geen tuig, mijn zeilboot 'dondert' gelijk van de kant af.

Een probleem vind ik het hogerwal afmeren niet, het is alleen altijd zo'n gehaast (en soms gestruikel) als de wind je GELIJK weg blaast. Het lukt me nu ook, alleen zou ik het wel wat makkelijker willen hebben.
Als ik afmeer langs een kant dan spring ik meestal gelijk gehaast op de kant met 2 touwen in mijn handen om die te beleggen, zodat de boel ligt, maar in de sluis gaat dat niet. Vooral solo zou een boegschroefje dat je even onbemand aan kan laten staan geen verkeerde luxe zijn, zo kan je dan eerst achter het touw vast maken, motor vooruit, boegschroef zachtjes opzij en op je gemak naar voren om daar vast te maken..
Een goede krachtige boegschroef maakt over het algemeen alles een stuk gemakkelijker.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 17:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 17:40 #684228

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Daarvoor dient je middenklamp ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 18:27 #684238

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Fly-Tour schreef :
Een goede krachtige boegschroef maakt over het algemeen alles een stuk gemakkelijker.

Zo is dat!

En als je hem eenmaal hebt ga je hem ook veel gebruiken.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 18:50 #684250

@Flytour: wat ik bedoel is dat ik (en dat is persoonlijk) mij afvraag of het zo'n ingewikkeld, zware en vast ook kostbare toestand waard is om iets meer gemak te hebben met je Friesland. Als hobby leuk en leerzaam natuurlijk, ben benieuwd naar wat en hoe het gaat worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 23:20 #684331

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is ook niet per-se gezegd dat er een stuurrooster achtig iets moet komen. Dat zou heel mooi zijn, maar het is heel gecompliceerd. Wellicht wordt het gewoon een tunnelboegschroef, maar wel op een manier dat het toerental regelbaar is en je dus cavitatie voorkomen kan. (Wellicht een fluistermotor unit..)

Mijn idee was bedoeld voor in het algemeen, gewoon om eens iets nieuws op het vuur te gooien.. Het ging daarbij niet perse om mijn eigen boot, deels wel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 23:31 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 23:32 #684333

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Punt is natuurlijk wel dat iets heel structureels aan je boot gaat veranderen. Tunnel inlamineren e.d.
Als je zo'n grote verandering gaat doen wil je je natuurlijk wel vooraf weten dat je een resultaat gaat behalen. Want als je een experiment doet, en het werkt niet en je blijft met twee grote gaten zitten is niet zo handig.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 23:35 #684334

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In de plaats van die fluistermotor kun je dan ook gewoon een officiele boegschroef plaatsen, in diezelfde tunnel. Stel dat het niet werkt met een fluistermotorunit in die boegschroeftunnel.

Ik zou de gok wel aandurven. Een fluistermotor kost nog niet de helft. En als hij bijv. 35 kgf voor elkaar krijgt op vol vermogen, dan moet hij hetzelfde kunnen als de boegschroeven van die klasse.
Het zou een uitkomst zijn. : je hebt namelijk veeeel minder stroom nodig, en hij mag lang ingeschakeld zijn. Wat allemaal niet kan met een gewone.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 23:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef 22 nov 2015 23:49 #684335

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Dan moeten de maten wel enigszins overeenstemmen.
En die fluistermotor is veel lichter dan de boegschroef, daar moet je dan ook wel rekening mee houden.

Je zou eigenlijk eens een keer zo'n Vetus boegschroef in je handen moeten nemen. Dat is toch wel van een andere orde dan een fluistermotor B)

We hebben een keer de breekpen moeten vervangen. Wow, dat was redelijk heftig.

Heeft een fluistermotor wel een breekpen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 23:51 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl