Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Inbouwen gloeistift of?

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 13:38 #575487

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En als je nog geen zin hebt in revisies, kijk dan eens naar de door mij eerder aangegeven vlambougie voor in het inlaatspruitstuk.
Als de motor toch nog niet rookt of wat ook, en goed loopt, waarom niet?

Een slechte startmotor kun je laten nakijken. De mijne had een anker wat slecht was geworden, op het laatst is er iets gesmolten en was de startmotor dood. Nu doet deze het weer nadat ik ' m heb laten maken. Ook een nieuw statrelais erop voor betere doorgeleiding.

Dat vermoeide komt vaak door starten op slechte accus, waardoor de startmotor al langzaam draait, dus zwaarder krikgt en te warm wordt. Dat kan door de jaren hwen de boel slopen. Zo had mijn heftruck nog voor ik' m kocht een stukke dynamo. De accu werd steeds niet bijgeladen, daardoor heeft men steeds met een zwakke accu staan starten en is de boel verrot gegaan. Bij veel automotoren gaat de startmotor veel langer mee. Ra ra , hoe komt dat?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 13:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 13:45 #575490

Voordat je accu's en startmotoren gaat vervangen, kijk eerst even naar de verbindingen tussen de twee. Mogelijk zijn het gewoon gecorrodeerde kabelschoentjes of draadeinden. Dat zijn makkelijk op te lossen problemen die een wereld van verschil kunnen maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 13:47 #575491

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Klopt helemaal Erik. (Hebben wij ook gedaan, alleen mocht dat niet baten. )
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 14:09 #575497

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Bij de oudere types zonder voorkamer kon een gloeibougie moeilijk worden geinstalleerd omdat er simpelweg geen plaats voor was. ;) ).
Ad
En nu is er wel plaats voor? de beschikbare ruimte is hetzelfde gebleven.
Een voorkamer diesel was een compromie omdat een snellopende direct ingespoten diesel waar je o.a. niet verging van de herrie nog niet gemaakt kon worden,1 van de (vele) nadelen van een voorkamer diesel was het slecht starten vandaar die gloeibougie.
Een goede direct ingespoten diesel heeft die startproblemen minder als die tenminste in goede technische staat is en ook nog afhankelijk van welk type.(anders gebruikt men wel weer andere oplossingen die zijn ook al genoemd.)
Noemde het alleen omdat er werd beweerd dat direct ingespoten diesels geen gloeibougies hebben.
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 14:10 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 14:38 #575501

@petervdw: de compressie is dit jaar gemeten en was goed
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:05 #575504

Voor allemaal: dank voor de reacties!
Mijn to do list is als volgt:
- injector laten nakijken
- startmotor verbindingen checken en evt. de startmotor laten controleren
- Bedieningskabel van koudstarthendel naar kuip
Zoals eerder aangegeven is de compressie al gemeten. Mocht dit allemaal niet baten, ga ik me verdiepen in een verwarmsysteem voor de luchtinlaat.
Nogmaals dank allen en goed weekend!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:35 #575511

bertilbeumer schreef :
Voor allemaal: dank voor de reacties!
Mijn to do list is als volgt:
- injector laten nakijken
- startmotor verbindingen checken en evt. de startmotor laten controleren
- Bedieningskabel van koudstarthendel naar kuip
Zoals eerder aangegeven is de compressie al gemeten. Mocht dit allemaal niet baten, ga ik me verdiepen in een verwarmsysteem voor de luchtinlaat.
Nogmaals dank allen en goed weekend!

Ik mis er nog een m.b.t. de startmotor:
De accu! Laten controleren voor je de startmotor de schuld geeft., dat kan elke garage.
De accu is heel vaak de oorzaak van een slecht lopende startmotor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:39 #575512

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:45 #575513

Als je geen zin hebt/het onmogelijk is om een lange bowdenkabel door je boot te leggen, zou je ook aan een electromechnanische bediening kunnen denken.

Het gaat om een drukknop toch? Hoe groot is de slag daarvan en hoeveel kracht heb je nodig om deze knop te bedienen? Zoiets als hieronder, wel even zoeken naar de slaglengte, push/pull aktie en kracht die benodigd is...

Solenoids
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:50 #575518

@Ad: de accu is nieuw, maar toch bedankt!
@Nachtvlinder: dat lukt niet, want het betreft een hendel. Die moet ik naar voren kunnen trekken en dan weer terug kunnen duwen. Het kost vrijwel geen kracht maar het moet dus wel heen en weer kunnen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:52 #575520

Je kunt ook gewoon een tweede startknop bij de motor monteren. Koud starten doe je alleen in de haven, dus even naar binnen om je motor te starten is geen probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 15:59 #575523

Erikdejong schreef :
Je kunt ook gewoon een tweede startknop bij de motor monteren. Koud starten doe je alleen in de haven, dus even naar binnen om je motor te starten is geen probleem.

Kan. Hoe heb je het zelf eigenlijk opgelost met die vrieskou tussen de ijsberen?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 16:38 #575530

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
bertilbeumer schreef :
Voor allemaal: dank voor de reacties!
Mijn to do list is als volgt:
- injector laten nakijken
- startmotor verbindingen checken en evt. de startmotor laten controleren
- Bedieningskabel van koudstarthendel naar kuip
Zoals eerder aangegeven is de compressie al gemeten. Mocht dit allemaal niet baten, ga ik me verdiepen in een verwarmsysteem voor de luchtinlaat.
Nogmaals dank allen en goed weekend!


Ik krijg regelmatig verstuiver in me handen om te testen, soms lijkt de verstuiver nog wel redelijk tot goed maar de klant wil dan toch dat die wordt gereviseerd.
Na de revisie zijn soms alle problemen opgelost. Dit wil dus zeggen dat testen niet altijd alles zegt maar een revisie hoeft ook weer niet al je probleem oplossen, het is vaak toch een gok die bij een oude motor meestal goed uitpakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 16:41 #575532

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
een vlamstart is een verbandmiddel en hoor niet op een MD motor.

om de koudestartknop te kunnen bedienen kan er een solenoide geplaatst worden op de koudestartknop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 17:33 #575546

bertilbeumer schreef :
Hoe heb je het zelf eigenlijk opgelost met die vrieskou tussen de ijsberen?
Ik heb ook een direct ingespoten diesel, maar ik verwarm de motor door en door tot 50-60 graden voordat ik start. Zelfs in de zomer doe ik dat, scheelt enorm in de slijtage.
Ik verwarm de olie voor en ook het koelwater. Mijn motor is indirect gekoeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 17:56 #575553

Dat is ook een idee. Ik heb een -achteraf ingebouwde- indirecte koeling. Maar dat moet dan elektrisch en dat vraagt natuurlijk weer om walstroom...
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:04 #575555

Ik heb voldoende accu capaciteit om dat te doen zonder walstroom, maar daar heb je best een hoop voor nodig.

Als je motor technisch gezien in orde is, denk ik dat je toch walstroom nodig hebt om je blok voldoende te verwarmen.
Olie verwarming kan wel. Met zo ongeveer 10Ah uit een standaard accu kom je ver als je dat over een half uurtje verspreid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:22 #575559

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een bootmotortje verwarmen is natuurlijk kompleet onzin , liever de oorzaak zoeken en oplossen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:27 #575560

Fer, jij moet als geen ander weten dat het geen onzin is om een motor te verwarmen.
Als de reden voor het verwarmen symptoom bestreiding van een ander probleem is dan ben ik het met je eens. Maar voorverwarmen in zijn algemeen is absoluut geen onzin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:29 #575561

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
We hebben het over een md5 en geen grote diesel, ik reagers in toppic ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:32 #575562

Principes zijn gelijk. of je nu 1 cilinder van een liter inhoud hebt, of 6 van deze op een rij in 1 blok maakt geen verschil. Overmatig slijten en moeilijker starten doen ze allemaal als ze koud zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:35 #575563

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik wil hier niet in de plaats van Fer antwoorden maar ik moet hem toch ergens gelijk geven. Als je zoals jij Erik in de poolgebieden vaart met betalende passagiers in een schip van jouw afmetingen is motorverwarming zeer zeker zinnig en zelfs noodzakelijk. Voor een bootje van minder dan 10m dat hoofdzakelijk in onze contreien rondvaart en dan nog meestal in het warme seizoen is dat met een kanon op een mug schieten. Een Bowdenkabel vanaf de koudstartinrichting op de dieselpomp naar de kuip of nog simpeler een extra startknop op de motor zelf zijn de dingen om mee te beginnen. Als het startprobleem daar niet mee opgelost is, is er iets anders aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 18:37 #575564

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik vind niet dat we mensen moeten gaan adviseren om hun olie of koelmiddel te gaan verwarmen , dit heeft voor en bemiddelt Watersport motordieseltje niet zo veel zin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 20:58 #575593

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Toch kan die vlamstarter handig zijn, ook voor als de motor heel goed is, maar het heel koud is. Gewoon om makkelijker te starten.
Zeer snel starten betekent startmotor sparen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 21:00 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 29 nov 2014 08:51 #575640

Erikdejong schreef :
ja , haha , dat waren de andere zaken ik het ljstje van bertilbemer ook al.
Alleen deze stond er nog niet bij , vandaar.
En een t.t.d. lijstje moet nu eenmaal compleet zijn , nietwaar?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl