Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Inbouwen gloeistift of?

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 18:48 #575297

Hallo,
Ik heb een Volvo penta MD5A (oud maar betrouwbaar één-cilinder dieseltje) en ik vaar lang door en begin vroeg in het seizoen.en daar is het probleem: de motor heeft grote moeite om aan te slaan als het wat kouder (<15 graden) is. Het zou dus mooi zijn als ik de inkomende lucht zou kunnen verwarmen.
Van origine heeft de motor geen gloeistift/gloeibougie. Mijn vraag is daarom of dat achteraf is in te bouwen (zo ja, hoe) of dat er misschien een andere oplossing is te bedenken?
Wie weet een oplossing?

PS: de suggestie om alleen met mooi weer te varen had ik zelf al bedacht :P
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:12 #575301

Als je walstroom beschikbaar hebt zou je een olie verwarmer of een blokverwarmer kunnen installeren. Dat is meestal makkelijker als gloeistiften retrofitten. Ik ben niet bekend met de MD5A, dus ik weet niet of er voor die motor in voorzien is. Maar iedere motor kan vrij eenvoudig van een blok kacheltje voorzien worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:27 #575313

volgens sommige discussies in fora zit er een koudestartknop op de MD5a.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:32 #575315

@baasklusje die zit er, maar als je solo zeilt is die niet te bedienen als je de motor start. Maar los daarvan: ook met koude-start-hendel start ie moeizaam. Brandstofsysteem is helemaal oké, evenals de brandstof zelf (GTL). Inspuitpomp oké, nevel oké, filters oké, brandstofproblemen oké.

@erikdejong: goede suggestie maar ik heb geen walstroom
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:33 #575316

Al eens geprobeerd om met een haardroger warme lucht in de luchtinlaat te blazen tijdens het starten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:36 #575318

Zonder walstroom gaat het met een haardroger ook niet.
Dat heb ik dus over ´t hoofd gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:36 #575319

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Gloeibougies worden enkel toegepast op motoren met indirecte inspuiting om de voor/wervelkamer voor te verwarmen. Op motoren met directe inspuiting wordt normaal een vlamstart toegepast. Die verwarmt de lucht in het inlaatspruitstuk. Je zou hetzelfde effect kunnen bereiken door geruime tijd het inlaatspruitstuk met een heteluchtblazer te verwarmen alvorens te starten.
Dit gezegd zijnde moet je wel beseffen dat die vlamstart van direct ingespoten diesels enkel in werking treedt bij echt heel koud weer. Als jouw motor al bij temperaturen onder 15°C startproblemen krijgt, is er misschien ergens een ander probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:52 #575325

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bertilbeumer,
Wat Vipe6 opmerkt lijkt mij ook. Tot 0 graden moet je gemakkelijk kunnen starten. Wel wat langer als bij 20 graden maar toch. Is de eindcompressiedruk wel eens gecontroleerd? Een paar bar lager scheelt zomaar 100 graden aan het eind van de compressie.
Overigens zou ik persoonlijk best een experimentje durven opzetten met voorzichtige etherinjectie bij het starten in de inlaat of een voorgloeispiraal in de verbrandingslucht. Maar vooreerst zou ik het zoeken in de eindcompressiedruk. Succes!
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:52 #575326

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
mogelijkheid kan ook een vermoeide startmotor zijn, die draaien gewoon niet snel genoeg meer.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 27 nov 2014 19:53 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 19:55 #575327

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
slechte accu
startmotor slecht
verstuiver slecht meestal ook diesel op het water
compressie slecht

je zou een vlamstart in de inlaat kunnen bouwen, die werken op 12 volt maar dit hoort bij een MD motor niet nodig te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 27 nov 2014 21:30 #575357

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Ik had vroeger een MD7A, de 2 cylinder van hetzelfde merk, die was versleten en starte ook aanmerkelijk moeilijker bij kouder weer.
De opmerking dat er mogelijks meer aan de hand is en dat je kleppen en compressie moet nakijken zal ongetwijfeld kloppen. Misschien is het gebruiken van Start Pilote of het inspuiten van wat gas in de luchtaanvoer om de start te vergemakkelijken een tijdelijke oplossing.
In de garage gebruiken ze er soms remmenreiniger voor bvb.
Lijkt me toch meer iets als een noodmaatregel, tot je de tijd hebt om de compressie na te kijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 08:08 #575400

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8301
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al: je hebt geen walstroom.

Er zijn een aantal start verwarmers mogelijk, maar let op: allemaal kosten stroom. VEEL.

1: De gloeibougie: Zoals gezegd alleen toegepast op indirecte inspuiters. De injector komt uit in een voorwervelkamer (een holte in de cilinderkop die via een relatief klein kanaal in verbinding staat met de verbrandingskamer). Dat is de MD5 niet.

2: Een inlaat lucht verwarmer. Dit is een gloeispiraal in de inlaat. Oude DAF's gebruikten dat. Dit is in principe achteraf in te bouwen, maar dan moet je de stroom inlaat lucht echt wel een graad of 20 kunnen geven. Dat kost vreselijk veel stroom ineens.

3: Olie voorverwarming: Dit snijdt ook hout. Als de olie koud (dik) is, kost het tornen snel veel meer kracht. En gaat dus langzamer, wat niet helpt bij het starten. Dit kost ook veel stroom, maar over een langere periode en kan dus makkelijk uit de walstroom gehaald worden. Maar ja, die heb je niet.

Ikzelf heb de MD11C in de machinekamer. Ook ik vaar vooral solo. Mijn ervaring is dat met het indrukken van de koudstart knop de motor altijd wel aan de gang te krijgen is. Dat kan in de box, in de haven. De rest van de dag start hij voorbeeldig. Inderdaad is die knop slecht bereikbaar, maar in de haven, onder gecontroleerde omstandigheden, misschien niet onoverkomelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 08:48 #575409

bertilbeumer schreef :
@baasklusje die zit er, maar als je solo zeilt is die niet te bedienen als je de motor start. Maar los daarvan: ook met koude-start-hendel start ie moeizaam. Brandstofsysteem is helemaal oké, evenals

Je bedoelt waarschijnlijk de kleplichter en die kun je inderdaad niet gelijk bedienen met de startknop hoewel je vrij simpel een hulpstartknop naast de motor kunt aanleggen.

De eigenlijke koudstartvoorziening staat gewoon in de manual .
De koudstartknop zit op het bedieningspaneel naast de stopknop.
Voor het starten geen of heel weinig gas geven (in de vrijztand ) en de koude startknop uittrekken.
Dan starten.
Als de motor loopt de startknop weer indrukken.
Met de koude startknop zorg je ervoor dat er meer diesel wordt ingespoten.
Ik heb er toek ik nog een MD5A had in ieder geval weinig moeite mee gehad hoewel 5-10 seconden starten bij koud weer geen uitzondering is.
Ik denk eerder dat je de injecteur eens moet laten testen en de kleppen moet stellen en , als dat niet werkt , de compressie laten testen.
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 08:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 09:07 #575417

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Mijn Md1 start ook minder vlot met dit weer.
Ik weet wel een oplossing: bouw een inlaatspruitstuk gloeispiraal aan. Zoals bij Perkins. Deze gaan gloeien en zijn aangesloten op een dieselleiding. Zodra hij gaat gloeien, gaat er iets in het mechanisme open zodat er diesel bij komt, de diesel geeft een grote vlam , de brandende diesel wordt al startend de motor in gezogen.
Zo'n systeem werkt perfect. Althans op mijn heftruck met 4 cilinder Perkins deze motor heeft geen gloeiers in het blok van origine, alleen in de inlaat die vlammer. . Wel even het gas erop houden nadat hij aan slaat, want de cilinders worden niet direct verhit door gloeistiften, wil anders nog wel eens afslaan.
Voorwaarde is wel dat er tempo in de startmotor zit. Was eerst bij mij niet het geval , waardoor hij moeizaam startte. Nu is deze gerepareerd en voorzien van een nieuw startrelais.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 09:10 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 09:13 #575423

@Ad en @ Joop 66:
Dank voor jullie berichten. De motor start uiteindelijk wel (en inderdaad met koudestartknop sneller) maar het gaat behoorlijk traag. Wat dat betreft kan een onderzoekje naar de verstuivers geen kwaad of wellicht een nieuwe accu. Bij een Albin 79 staat de motor voorin de boot ( :woohoo: ), nog voor de mast. Er zit op het bedieningspaneel geen koudestartknop, maar op de motor wel een kleplichter. Ik heb geen barbapappa armen, dus kan ik onmogelijk starten en kleplichten tegelijk (of ik zou een draadje van de motor naar de kuip moeten aanleggen).
Ik denk dat ik de suggestie van Fer maar volg, verstuiver (laten) controleren, vooral ook omdat ik soms ook diesel op het water zie drijven na de start. Compressie is al eens gecheckt en die is nog steeds uitstekend.
Bijlagen:
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 09:31 #575431

Yellow Boat schreef :
De eigenlijke koudstartvoorziening staat gewoon in de manual .
De koudstartknop zit op het bedieningspaneel naast de stopknop.
Voor het starten geen of heel weinig gas geven (in de vrijztand ) en de koude startknop uittrekken.
Dan starten.
Als de motor loopt de startknop weer indrukken.
Ad

@Ad: Ik heb geen koudstartknop op het bedieningspaneel. Zoals gezegd alleen een kleplichter op de motor zelf. De motor is ingebouwd voorin de boot. Hoe kan ik een koudstartknop aansluiten/inbouwen zodat die vanuit de kuip te bedienen is? Of toch zelf maar iets freubelen en een kabel aanleggen van kuip naar kleplichter?

Bijlage albin-79-id60584-67061120101910010098575210249554g.jpg niet gevonden

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 09:54 #575441

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een startknop op de motorkist is waarschijnlijk de gemakkelijkere oplossing ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 09:59 #575442

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik vermoed dat je twee dingen door elkaar haalt, nl de koudestarthulp en de decompressieinrichting. De eerste grijpt in op je injectiepomp en zorgt dat er iets meer diesel ingespoten wordt (op sommige motoren ook voor een vroegere inspuiting), de tweede zet een van de kleppen een tikje open zodat de motor makkelijker ronddraait omdat hij geen compressie opbouwt. Dat laatste is vooral handig als je de motor met de zwengel in gang wil krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 11:19 #575464

bertilbeumer schreef :
@Ad: Ik heb geen koudstartknop op het bedieningspaneel. Zoals gezegd alleen een kleplichter op de motor zelf.

Weet je dan wel zeker dat het een MD45A is?
Want die hebben wel zeker een koudestarthulpknop .
Maar misschien heeft een vroegere eigenaar er een ander paneel ingebouwd en de koude startknop/kabel "vergeten"?
Hieronder zie je waar die op het Volvo Penta paneel zit bij een MD5A en waar hij op de motor is aangesloten.
Deie knop zirt trouwens niet op het paneel zelf maar er naast . Misschein is hij er wel maar op een andere , nog niet ondekte plek? :unsure:
Op de motor is de aansluiting van de koude startkabel op de rood omrande onderdelen achterop de motor.
Daar zitten drie handels; gas , stop en koude start.
Op de foto zie je waar die zit op de motor
Ad

Bijlage Presentatie1_2014-11-28-2.jpg niet gevonden


Bijlage KOUDESTART.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 28 nov 2014 11:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 11:44 #575466

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
met een 10 pk bukh hebben we startproblemen gehad.
Is later gereviseerd. Maar een tijdlang hebben we ons heel goed kunnen helpen met een vlamstart bougie.
Deze hadden we ingebouwd op het luchtinlaatspruitstuk. En met een slangetje en T stukje op de dieselslang.Bediend werd deze met een drukknop die ingedrukt moest worden tijdens het starten (eigenlijk al net iets ervoor) zodat de bougie heet werd.
De vlam die zo onstond verwarmde de ingezogen koude lucht....en starten ging dan prima.
Jo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 12:05 #575468

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Moderne direct ingespoten diesels hebben ook een gloeibougie in de verbrandingskamer.
Gaan (meestal) wel pas werken onder de nul graden en heeft anders meer te doen met emissie maar ze zitten er dus wel op.
Niet dat het wat te maken heeft met de vraag,meer ter kennisgeving.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 12:08 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 12:12 #575470

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
diesel ontbrandt vanzelf indien de druk maar hoog genoeg wordt. Gloeistiften worden alleen gebruikt tijdens het starten.
Een motor die is uitgevoerd zonder gloeistiften behoort van zichzelf voldoende druk op te bouwen tijdens het ronddraaien met de startmotor of slinger. Indien het niet lukt kan er sprake zijn van een lek. Te weinig compressie. Slechte zuigerveren, pakking etc. Carterolieverbruik kan hierop wijzen, de smeerolie kruipt dan in de verbrandingskamer en verbrand (rook).
Onze motor heeft later nieuwe bussen (cilinderwand) en zuigerveren gekregen, dat gaf weer maximale compressie, en toen was het startprobleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 12:33 #575471

@Ad: het is een MD5A. Voorop de motor zit een koudestart-hendel(tje). Maar die is niet verbonden aan het bedieningspaneel in de kuip. Vandaar ook mijn opmerking over lange armen (ik vaar doorgaans solo). Ik ga een verbinding maken vanaf deze hendel naar de kuip. Beetje nadenken over het traject door de kajuit, maar bijvoorbeeld een soort stopkabel met stopknop lijkt me wel goed te realiseren.
En zoals gezegd zal ik de injector laten controleren op goede verneveling.
Bedankt allemaal voor de reacties!
Bijlagen:
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 12:41 #575474

snoopy schreef :
Moderne direct ingespoten diesels hebben ook een gloeibougie in de verbrandingskamer.
Gaan (meestal) wel pas werken onder de nul graden en heeft anders meer te doen met emissie maar ze zitten er dus wel op.
Niet dat het wat te maken heeft met de vraag,meer ter kennisgeving.

Tja , alleen kun je de meeste jachtmotoren niet scharen onder "moderne motoren".
De gloeibougies zijn toegepast toen men overging naar voorkamer dieselmotoren. Bij de oudere types zonder voorkamer kon een gloeibougie moeilijk worden geinstalleerd omdat er simpelweg geen plaats voor was.
Maar bij alle kleinere scheepsmotoren bedien je de gloeibougies gewoom door de startsleutel korter of langer op "gloeien"te houden.Niks automatisch dus ( gelukkig).
De oude methode zoals bij de MD5Avan (veel) meer diesel inpuiten bij het koud starten voldoet niet meer aan de huidige milieuvoorschriften (gelukkig alleen voor nieuwe motoren ;) ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen gloeistift of? 28 nov 2014 12:49 #575476

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bertilbeumer,
Je moet het uiteraard zelf weten, maar waarom laat je nu niet eerst de eindcompressiedruk meten, zoals meerdere mensen hier inbrachten. Zonder voldoende temperatuur geen ontsteking, al is je verstuiver tip top in orde. En inderdaad, ik vergat het in mijn vorige post: controleer de snelheid van je startmotor, maar anderen wezen daar ook al op.
Vr.groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl