vanpupi schreef :
Voorwaarde 2,kan dat niet opgelost worden met een opvoerpompje? Zit er bij ons (tank lager dan de kachel) zelfs standaard tussen.
Nee, dat kan niet. Dat is de oplossing als je diesel reservoir (tank) lager zit als je karborateur. Dan houdt je met het opvoerpomje druk op je diesel leiding zodat je karborateur voldoende diesel krijgt.
Het probleem is dat de gedoseerde diesel die eenmaal de karborateur verlaten heeft (aan de andere kant dus) op zwaartekracht de branderpot bereikt. Als je de karborateur dus hoger dan de verbrander pot hebt als je over een kant helt (dus als als deze dwarsscheeps gemonteerd is) dan loopt er te veel diesel in de pot en verzuipt de kachel. Als je de andere kant op helt, dan is de verbrandingspot hoger als de karborateur en bereikt de diesel de kachel niet en zal dus niet branden.
Tot 10 graden continue maakt dit nog niet zoveel uit, een zwiepers van 25 graden maakt ook weinig verschil (storm achter anker), maar continue helling geeft problemen als karborateur en verbrandingspot niet meer op dezelfde hoogte zitten.
Zonsnel schreef :
Door het bijzetten van de ventilator bij veel wind of zeilen wordt tegendruk in de schoorsteen voorkomen.
Indien je de schoorsteen de juiste lengte en lokatie geeft kan dit inderdaad werken. In mijn ervaring blaas je echter de meeste warmte uit de kachel direct door de schoorsteen naar buiten als je de fan aanzet op meer als 10% van zijn capaciteit. Bij een echt verkeerd geplaatste schoorsteen is de fan uberhaubt niet krachtig genoeg om de schoorsteen op voldoende druk te houden.