Ik ben van plan om alle plekken waar iets door het dek gaat preventief volgens concept in link te behandelen.
www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck
Kort samengevat, overal waar iets door het dek gaat zal het balsa beschermd zijn door epoxy, dus als het lekt, dan krijg je water in je boot..maar geen schade meer.
Nu zijn er een paar plekjes waar ik niet zeker kan zijn of er vocht in heeft gezeten/zit.
Ik laat de gaten nu een paar weken open aan de onderkant (bovenkant is ducktape heaven nu) zodat als er vocht zit, dit nog een beetje kan drogen, wc papier erin als "vochtmeter"
Ik loop echter het risico dat ik vocht insluit, ik heb geen reden om aan te nemen dat er ergens een probleem met rot balsa zit. (Op 1 plek na)
- ik ga er vanuit dat wanneer ik vocht insluit, op die plek op termijn een probleem ontstaat.
- zal bij insluiten het vocht zich verspreiden, of alleen problemen geven waar het nu evt zit?
- ik speel met de gedachte om op plekken waar gaten buiten het zicht zitten, (gangborden, dak kajuit) enkele kleine gaatjes in de onderste schaal van de constructie te boren, NAAST de bestaande gaten, met de gedachte dat ALS, er vocht zou zitten, dat daar z'n weg naar buiten vind, om einde zomer weer dicht te plamuren. Wat vinden jullie van de (on)zin van dot idee?