Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mechanisch VDO Sumlog toerental

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 09:32 #603893

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Hallo allemaal.

Wie weet bij benadering wat het aantal omwentelingen per minuut is dat een mechanisch VD Sumlog moet maken om ongeveer 7 tot 10 knopen aan te geven?

De binnenkabel van mijn mechanische VDO Sumlog is kapot gegaan én de gever/propellor is helemaal vastgelopen. Het klokje werkt verder nog prima. Ik heb begrepen dat er niets meer verkrijgbaar voor is heb ik het plan opgevat om de binnenkabel aan te sluiten op een electromotortje en deze aan te sturen aan de hand van de snelheid die ik van mijn GPS krijg. Om een de juiste vertraging te kunnen bepalen moet ik (bij benadering) weten wat het maximaal toerental is van de binnenkabel.

Zie de bijlage voor het klokje.

Alvast bedankt
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 09:52 #603900

njtromp schreef :
heb ik het plan opgevat om de binnenkabel aan te sluiten op een electromotortje en deze aan te sturen aan de hand van de snelheid die ik van mijn GPS krijg

Ik heb geen antwoord op je directe vraag...

Geinig idee, maar heb je al nagedacht hoe je deze conversie wilt gaan doen? Je dient één zin uit een digitaal NMEA signaal te halen en dit om te zetten naar een analoog electrisch (stroom of spanning) signaal. Ik zou op zoek gaan naar een simpele NMEA repeater, dan ben je van alle mechanische toestanden en benodigde zelf te ontwikkelen electronica af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 10:00 #603908

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Heb je hier wat aan?

Lengte kabel is van onderkant gever tot einde kabel plusminus 75cm

Alles draait en is los. Mag je zo hebben.

Bijlage image_2015-03-09.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 10:32 #603926

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Dank je voor het aanbod. De kabel is helaas te kort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 10:38 #603928

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Ik maak gebruik van een Raspberry PI om de gegevens van een oud bluetooth GPS ontvanger uit te lezen. Het aansturen van het motortje wil ik overlaten aan een AdaFruit motorcontroller die aangestuurd wordt door de Raspberry PI. De conversie dmv software is voor mij als software engineer geen probleem :) Bovendien is juist het doe-het-zelf deel is het leukste deel van dit project.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 11:33 #603955

njtromp schreef :
Hallo allemaal.

Wie weet bij benadering wat het aantal omwentelingen per minuut is dat een mechanisch VD Sumlog moet maken om ongeveer 7 tot 10 knopen aan te geven?

....
Zie de bijlage voor het klokje.

Alvast bedankt

Ik weet het toerental niet, helaas.
Wat ik wel weet is dat er verschillende propellertjes bestaan en jij hebt een 15kts klokje. Dus wrs een andere propeller dan die van koko.
Kun je eea niet herleiden door een boormachine oid op de klok te zetten?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 11:36 #603958

denk wel dat je een terugmelding moet maken tbv het werkelijke toerental.
Anders hangt de weergegeven snelheid af van voedingsspanning en mechanische belasting temperatuur en dergelijke.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 11:37 #603959

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
captain koek schreef :
njtromp schreef :
Kun je eea niet herleiden door een boormachine oid op de klok te zetten?

Goed idee. Moet lukken. En dan maar hopen dat ik de tel niet kwijtraak ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 11:40 #603960

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
roozeboos schreef :
denk wel dat je een terugmelding moet maken tbv het werkelijke toerental.

Zeker, dat was ik al van plan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 09 mrt 2015 12:12 #603973

Leuk en leerzaam project in dat geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 10 mrt 2015 05:47 #604178

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Ik heb een paar jaar geleden nog een nieuwe kabel kunnen bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 10 mrt 2015 06:02 #604179

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dan zou ik je programmaatje een calibreerfunctie geven.

Varen op stilstaand water, en de aanwijzing van je VDO metertje vergelijken met een GPS je, als is het maar eentje uit je telefoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 10 mrt 2015 06:23 #604182

Dit zijn inspirerende ideeën!
Mijn impellor log met digitale uitlezing doet het een deel van het seizoen niet omdat er vuil in zit.
Ik gaan eens kijken of ik met een gps ontvangen en een arduino toch snelheidsinfo op het display kan krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 10 mrt 2015 08:53 #604230

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
koko schreef :
Varen op stilstaand water, en de aanwijzing van je VDO metertje vergelijken met een GPS je, als is het maar eentje uit je telefoon.

Voor het calibreren hoef ik de haven niet uit. Ik meet het toerental van de uitgaande as en kan in de haven in een aantal stappen het toerental opvoeren waarbij ik het toerental op bv de hele knop noteer. Hieruit valt een grafiek te plotten die gebruikt kan worden om een vertaaltabel/formule af te leiden. In het simpelste geval is het een linear verband. Deze informatie kan dan weer gebruikt worden om aan de hand van de snelheid volgens het GPS het toerental te bepalen. De motorsturing is vervolgens verantwoordelijk voor het daadwerkelijk behalen van het opgegeven toerental.

Tot zover de theorie. De praktijk en met name het mechanische deel zal de grootste uitdaging zijn.
Het duurt helaas nog een weekje of twee totdat ik de eerste inschatting van het maximale toerental kan doen en een idee heb van de benodigde vertraging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 10 mrt 2015 20:03 #604430

Alternatief is een microchip en een stappenmotor voor een nauwkeurig toerental, zie bv. www.picbasic.nl voor info. Dan kun je de gps gewoon uitlezen via de nmea poort (rs232). 1x calibreren en klaar.
Wel een leuke puzzel natuurlijk.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 20:53 door Zoetwaterkapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 11 mrt 2015 12:50 #604650

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Blauwwinde schreef :
Alternatief is een stappenmotor voor een nauwkeurig toerental

Leuke alternatief. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de stappenmotor snel genoeg kan draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 21 mrt 2015 13:54 #607975

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Vandaag op het bootje geweest en met een accuboormachine de twee maxima gemeten.
  • stand schroeven: 360 RPM => 3,5 knopen
  • stand boren: 1400 RPM => 12,2 knopen

Is allemaal niet heel nauwkeurig maar het gaat ook om een indicatie.

Met wat rekenen kom ik dan op ongeveer 1000 RPM voor 10 knopen. Dat is veeeel harder dan ik ooit zal varen. We praten hier over een 25 voetertje, klassieke langkiel met S-spant. Volgens polar diagram van Anjo is een dikke 6 knopen het maximum. Heel veel harder dan 5 knopen zijn we vorige zomer niet gegaan. Dus het motortje dat ik nu ga zoeken moet 1000 RPM halen en dan kan de soldeerbout weer aan :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 21 mrt 2015 14:52 #607989

Ik kan je in ieder geval naar eigen ervaring vertellen dat zoiets best goed werkt.
Ik heb zoiets in 1975 eens in elkaar geprutst met een schroef van een modelboot , een toerentellerkabel en een modelboot e-motortje.
Ging eigenlijk na calibreren best goed maar ik heb een jaar later toch maar een echte log gekocht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 21 mrt 2015 19:13 #608083

Ik wil het topic niet "overnemen", maar ik heb hetzelfde log met zo'n klassieke schoepjesgever. Mijn probleem is dat het log een te hoge snelheid aanwijst. Ik vergelijk het met een GPS log op mijn mobieltje. Bij 4,5 knoop op de mobiel wijst het log circa 6 knopen aan.
Weet iemand wat ik kan doen om het log om op de juiste aanwijsstand te krijgen?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 21 mrt 2015 19:14 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 22 mrt 2015 03:14 #608154

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoewel ik niet verbaasd ben dat er verschil is tussen gps en je vdo log, toch even voor de zekerheid: was dat op stilstaand of stromend water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 22 mrt 2015 20:33 #608421

koko schreef :
Hoewel ik niet verbaasd ben dat er verschil is tussen gps en je vdo log, toch even voor de zekerheid: was dat op stilstaand of stromend water?

Stilstaand water
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 23 mrt 2015 09:26 #608540

Uiteraard geeft aan goed aanwijzend log alleen op stilstaand water hetzelfde aan als een gps.
Zelfs dat is niet helemaal juist want bij veel drift/verlijering is dat weer niet zo.
Een GPS geeft immers precies de snelheid en koers over grond aan en een log die door het water.

De afwijking die jij ziet komt mogelijk door het feit dat een normale loggever nu eenmaal onder de romp zit waar het water een grotere afstand aflegt dan je in werkelijkheid vaart (door de bolling van de romp ionder water). Als de loggever helemaal achteraan zit wordt hij ook beinvloedt door de wervelingen daar.
Overigens geeft een log soms ook verschillend aan of je over bak of stuurboord vaart , tenzij de gever precies midden onder de romp zit.
Wel zijn vrijwel alle loggen te calibreren , meestal door de aanwijing met een instelbare factor hoger of lager te maken.
Kan dat niet , dan helpt alleen een correctielijstje of ( bij een analoge aanwijzing) een nieuwe schaal op de klok.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 23 mrt 2015 09:32 #608542

Het schoepenwieltje zit aan de zijkant van de kiel. Daar heeft het volgens mij geen last van bolling van de rompvorm. Ik vind de afwijking t.o.v. gps ook echt veel te fors (6 op log en 4,5 op gps).
Ik heb echt geen idee hoe ik het kan corrigeren. Ik hoor de kabel draaien in de mantel maar als er sprake zou zijn van teveel wrijving, zou het resultaat net andersom moeten liggen. Dus voor mij een raadsel..
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mechanisch VDO Sumlog toerental 06 apr 2015 01:33 #613089

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
CO26 schreef :
Ik heb een paar jaar geleden nog een nieuwe kabel kunnen bestellen.


Weet je nog waar? Of algemeen, waar zijn die nog te koop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl