wilweg schreef :
We hebben (denk ik) massief polyester.
Dan dus gewoon gat groter maken, gaatjes voor de boutjes boren, het vergrote gat even plamuren met epoxy, zwanenhals/boutjes er in en dan af plakken met butyltape. (of moet je die tape aan brengen voor je de boutjes er in doet?)
Je hoeft alleen de bovenkant van het geboorde gat wat taps te maken. Daar heb je speciale boortjes voor maar kan ook goed met een grote diameter boor die je linksom laat draaien. Je hoeft bij een massief polyester dek niets met epoxy te plamuren. Je kunt de butyl tape als een randje om elk gat leggen of tegen de kop van de bouten bevestigen. Het gaat erom dat de butyl tussen de flens van de zwanenhals en het dek wordt geperst, met name rond de boutjes. Een teveel aan butyltape perst er aan de zijkant tussenuit en kun je eenvoudig weghalen met een (plamuur)mesje o.i.d.
wilweg schreef :
En wat vraagjes over het monteren van een zwanenhals: Hoe doe je dat precies?
Zie hier dat er veel over boutjes gepraat wordt, dus de oplossing met een schroef die niet helemaal door het dek heen gaat is denk ik minder gangbaar (Logisch ook, geeft minder sterkte en heeft met risico op inwateren dek).
Maar hoe maak je die bout aan de andere kant van het dek (binnen dus) vast? Alleen een bout? Of ook nog een metalen plaatje (is wel steviger).
(in de handleiding die Bas van Dijk postte zie ik dat hij boutjes met o-ringetjes aan beide kanten heeft, misschien is dat ook een mooie oplossing)
Schroeven zou ik zelf niet doen om de redenen die je zelf noemt. Butyltape hecht niet, dicht alleen af, dus de bevestiging komt echt op de schroeven of (veel beter) boutjes aan. Ander nadeel van RVS schroeven is dat ze wat brosser zijn dan gewoon staal en af kunnen breken. Er zit dan nog een stukje van de schroef in je polyester wat je er vaak alleen met uitboren uitkrijgt. Zit je ook niet echt op te wachten denk ik.
Je kunt carrosserie ringen gebruiken om
aan de binnenkant de kracht van de moertjes over een wat groter oppervlak te verdelen. Altijd verstandig.
wilweg schreef :
Kan het ook met lijm, is dat sterk genoeg?
Je hebt lijmverbindingen waar je auto's (en boten) aan kunt optillen... Maar ik zou het zelf niet doen. Als er toch iets gaat lekken of kapot gaat kun je het bij een goede lijmverbinding vaak niet zonder schade loshalen.