Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Droogvallen en schroefaslager

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 22:21 #612521

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Eerste lip?
Wat bedoel je met lip?

Inmiddels heb ik na veel zoeken een YouTube-filmpjes gevonden overr "burping the schaft seal"



Het vetten blijft nog een beetje raadselachtig. Iedereen heeft het over lip, ik zie enkel een manchet...
Doen is de weg
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 22:24 door spook1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 22:32 #612525

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In die Volvo gland of stuffing box genaamd zitten 2 rubberen ringen, vast aan de gland. Die zie je pas als je zo'n ding van binnen kunt bekijken. Ongelooflijk simpel, je boot drijft er wel op. Dus met zorg behandelen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 05:12 #612541

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Overigens...waarom is het vet van volvo natuurlijk blauw als de volvo groen is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 07:24 #612552

lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Het maakt voor de prijs niets uit. Dus gaat het bij mij volgens het boekje. ;)

Gamma heeft het ook voor ongeveer dezelfde prijs. Van Griffon. 15 gr. voor € 4,69.
Het boekje zegt trouwens 'vet dat het rubber niet aantast en een zekere waterbestendigheid heeft'. En wat dacht je wat? Bij Gamma noemen ze het 'kranenvet'.

Grappig,
het originele van VP kost maar €4,69 per 25 gram en is dus goedkoper ;)
Dat is trouwens hetzelfde vet wat je nodig hebt bij bijv. het vervangen van de schroefas seals van saildrives.
Ad
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 07:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 07:37 #612555

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
OK. het wordt steeds helderder. Deze discussie heeft me gebracht bij onderstaande doorsnede van een "gland".



AFbeelding komt van www.ybw.com/forums/showthread....acked-glands-why-not

Ik leerde:
  • Voor het tewater gaan, 1x per jaar, 1 cm^3 siliconenvet via een rietje in de Gland spiuten. 5 mm inbrengen zodat het vet tussen de inner-seal en outer-seal terecht komt.
  • na droogvallen of tewater laten de gland zijn boertje aten doen.
  • Als de gland gaat lekken vervanrgn. officieel elke 5 jaar, in de praktijk zijn er veel mensen die nog steeds met een originele 20 jaar oude gland rondvaren.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 09:01 #612574

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
20 jaar is wel bijzonder lang.
Bij goed onderhoud gaan ze gemiddeld 8 jaar mee.
Regelmatig ontluchten. vooral als je door een luchtbellen scheiding baan zoet/zout gaat in een sluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 09:20 #612579

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Faran schreef :
Mocht je ooit willen reclameren... Wat ik bijna nooit doe overigens.
Wil wel graag goed advies van de ervaren vakman waarom iets fout is gegaan.
En als de vakman dan zegt: Ja maar er zit ander vet in, dan staat je discussie gelijk op losse schroeven.

Nou, inmiddels is al gebleken dat het Volvo vet goedkoper is dan dat van Griffon (een unicum mogen we wel zeggen), dus ik zou zeggen: koop Volvo vet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 09:31 #612584

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
dehler schreef :
Regelmatig ontluchten. vooral als je door een luchtbellen scheiding baan zoet/zout gaat in een sluis.

Je ziet het wel vaker. Er wordt een tijdje doorgepraat over een onderwerp. En zo van lieverlee worden de stellingen steeds pietluttiger.

Wie heeft je dit verteld, Dehler? En geloof je het zelf?
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 09:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 09:38 #612588

Wel grappig te zien dat er dus wel sprake is van een echte bearing. Echter niet om de schroefas zelf radiaal te centreren, maar om de lip-seals te centreren rond de bewegende schroefas (motortrillingen etc).

Slim ding die Volvo-gland!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 09:57 #612596

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het is geen echte bearing. Een lager, oftewel bearing, is een ding wat 2 elementen ten opzichte van elkaar lichter laat draaien. Dat doet het rubber gland nooit. Waarom het dan lager genoemd wordt? Ook als je zou zeggen het is een ondersteunend lager, dan moet het toch nog het draaien verlichten tussen 2 componenten en niet vertragen. Wanneer een naam eenmaal gebruikt is blijft het leven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 10:09 #612602

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
HPV schreef :
Overigens...waarom is het vet van volvo natuurlijk blauw als de volvo groen is?

Kijk 's naar tubetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 10:15 #612608

Proost schreef :
Het is geen echte bearing. Een lager, oftewel bearing, is een ding wat 2 elementen ten opzichte van elkaar lichter laat draaien. Dat doet het rubber gland nooit. Waarom het dan lager genoemd wordt? Ook als je zou zeggen het is een ondersteunend lager, dan moet het toch nog het draaien verlichten tussen 2 componenten en niet vertragen. Wanneer een naam eenmaal gebruikt is blijft het leven.

Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zou het "centreringsbus" oid moeten heten; niet om de as maar om de lipseals te centreren.

Buitenlager is dan trouwens ook geen echt lager (zelfde rubber + koelingsgleuven); dit zou hooguit "uithouder" mogen heten.

Sorry voor de off-topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 11:22 #612635

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Lodewijk zei:
Je ziet het wel vaker. Er wordt een tijdje doorgepraat over een onderwerp. En zo van lieverlee worden de stellingen steeds pietluttiger.

Wie heeft je dit verteld, Dehler? En geloof je het zelf?



Ten eerste vaar ik met een dergelijke Volvo seal al vanaf 1990.
Technische doe ik alles zelf en derhalve een technische beroep wat ik al meer als 40 jaar uitoefent.
De Volvo seal heb ik al diverse malen vervangen en hou dit soort afdichtingen regelmatig onder inspectie.
Daar mijn bevindingen gebaseerd zijn op ervaring en ik zelf elke maand ontlucht probeer ik mijn ervaring met anderen te delen.
Als je dit soort opmerkingen gaat maken kan je beter wat anders gaan doen en je ver van dit forum vandaan blijven.
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 11:23 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 11:42 #612639

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
dehler schreef :
Daar mijn bevindingen gebaseerd zijn op ervaring en ik zelf elke maand ontlucht probeer ik mijn ervaring met anderen te delen.
Als je dit soort opmerkingen gaat maken kan je beter wat anders gaan doen en je ver van dit forum vandaan blijven.

Met alle respect voor je ervaring, maar als een bellenbaan bij een sluis in staat zou zijn om lucht in je watergesmeerde schroefasafdichting te krijgen, dan kun de zaak ook wel na elke keer achteruitslaan gaan ontluchten. Voor de schroef in de achteruit de boot op snelheid heeft caviteert ie altijd wel even, waarbij luchtbellen worden geproduceerd. Ze worden ook nog rechtstreeks je schoefaslager ingeblazen. Hoe erg is dat dan?

Ik vind die opmerking over bellenbanen een vorm van paniekzaaien. Ongetwijfeld met de beste bedoelingen gemeld, maar ik kan het echt niet serieus nemen.
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 11:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 12:09 #612644

lodewijk stegman schreef :
HPV schreef :
Overigens...waarom is het vet van volvo natuurlijk blauw als de volvo groen is?

Kijk 's naar tubetje.

Tja , raar die kleuren van Volvo penta.
Alle VP onderdelen zitten ook altijd in een zakje met blauw erop en nooit groen.
En de VP vlag is ook al blauw......
rare jongens hoor :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 14:44 #612674

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
En ik heb een Perkins, dat is een Land Rover motor die veel op Volvomotor lijkt. de kleur van de motor is wel blauw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 15:42 #612692

lodewijk stegman schreef :
Voor de schroef in de achteruit de boot op snelheid heeft caviteert ie altijd wel even, waarbij luchtbellen worden geproduceerd

Dat is knap, luchtbellen uit water maken! Grote onzin dus, cavitatie is heel iets anders: door een plaatselijke onderdruk op de schroefbladen vormen zich dampbellen (vloeistof gaat lokaal koken), die vlak daarna weer imploderen (dat hoor je).

Het zijn dus geen luchtbellen maar stoom (waterdamp) bellen.

En bij achteruitslaan kan er dus ook geen lucht in je schroefaskoker treden en in de gland belanden.

Door een bellenbaan theoretisch wel; bij mijn boot komt de schroefas onder een vrij stompe hoek de romp uit. De ruimte rondom de schroefas schat ik op 5 mm rondom: totaal dus 12 cm2. Afhankelijk van hoe snel je door die bellenbaan vaart kan hier vrij makkelijk lucht in gevangen worden en bovenaan de schroefaskoker opgesloten raken.

Laatst bewerkt: 04 apr 2015 16:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 17:16 #612726

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
De Optima 101 waar ik mee vaar is een oude IOR ontwerp waar de romp naar achteren plat weg loopt.
De schroefas is ongeveer de zelfde hoek als de foto van nachtvlinder.
Misschien is de romp vorm bepalend voor meer of minder lucht in de Volvo seal.
Probeer eens nadat er door zo'n baan gevaren word of er wat lucht in de seal zit.
Kwaad kan het niet is zo gebeurd.
1 maal per maand controleren en trek dan zelf de conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 17:41 #612730

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Vandaag de koe bij de horens gevat.
lamgs Boerman gereden om een tubetje te halen. Bij de Appie een doosje rietjes.

Volgens manual 1 cm^3 vet aanbrengen = 1000 mm^2
geschatte diameter rietse: 4 mm. Oppervlak doorsnede is dus zo'n 3 mm^2.
300 mm lengte komt overeen met de benodigde hoeveelheid, dus 30 cm.


gevolgde stappen:
1: Vet in rietje gespoten



2: Uiteinde rietje dichtgeduwt en tussen as en gland gepropt, zo'n 5 mm diep ( op achtergrond zie je ankerlichtje hangen dat ik gebruikte om bij te schijnen.)



3: Vanaf uiteinde met samengeknepen vingers het vet uit het rietje geperst, in de gland.



Ik heb dit procede drie maal herhaald, steeds de as 120 graden gedraaid. Al met al zit ik nu wel aan de cc die nodig is.

Nu hopen dat de havenmeester snel tijd heeft om de boot te water te laten, dan is het tijd voor het boertje :-)
Dank voor al het meedenken. Het was weer een hele leerzame excercitie.
Doen is de weg
Laatst bewerkt: 04 apr 2015 17:43 door spook1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 04 apr 2015 17:57 #612734

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zeker een leerzame excercitie. Ik heb ook zo'n Volvoseal, maar wist niets van smeren. Ga ik dus maar snel doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 06 apr 2015 12:06 #613241

Er is nu een rubber keerring bij bakker-ijlst: www.bakker-ijlst.nl/shop/rubber_zwevend_binnenlager , op de markt waarbij er een aansluiting zit voor een vaste ontluchting (of extra wateraansluiting?) en een opening met dopje voor de jaarlijkse vetsmering. Lijk mij we dé oplossing om niet meer iedere keer bij de tewaterlating, waar het soms wat druk kan zijn, de bakskist in te hoeven om in het rubber te knijpen.
Wat mij wel een beetje verontrust is dat dat aansluitpijpje door trilling zou kunnen gaan lekken. Ook het vetvuldopje moet er waarschijnlijk "gewoon" ingeduwd worden waar ik ook enige scepsis over heb. Je zit wel onder de waterlijn!. Ongetwijfeld zullen de bedenkers dit wel goed geconstrueerd hebben. Een schadeclaim wegens zinken zullen ze wel willen vermijden.
Dus de volgende keer deze erin (ik vernieuw elke 5 jaar, je merkt slijtage aan het steeds makkelijker ontluchten en soms begint het al spontaan (onder het lopen) wat te lekken) Maar als alles in orde is (einde seizoen met het hulsje wat vet er in wurmen); probleemloos en droog varen.
Blijft mijn vraag: wat is de bedoeling van dat ontluchtingsnippeltje?
Met open slangetje (ruim) boven de waterlijn voeren? en dus geen knijpen meer of
dit ergens op het koelwater aansluiten net voordat dit in de uitlaat komt?
Ik hoor graag jullie mening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 06 apr 2015 12:41 #613251

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat is een seal van Allpa. Bestaat al lang hoor! Is in eerdere topics ook beschreven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 06 apr 2015 12:48 #613254

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
M.Schoemans schreef :
Blijft mijn vraag: wat is de bedoeling van dat ontluchtingsnippeltje?
Met open slangetje (ruim) boven de waterlijn voeren? en dus geen knijpen meer of
dit ergens op het koelwater aansluiten net voordat dit in de uitlaat komt?
Ik hoor graag jullie mening

Als je een watergekoelde uitlaat hebt, kun je deze schroefasafdichting inderdaad door een aftakking van de uitlaatkoeling voeden met water. Negen van de tien keer heeft dit koelsysteem zijn eigen beluchting (ter voorkoming van hevelwerking bij niet draaiende motor). Deze beluchting werkt dan ook meteen als beluchting van de schroefasafdichting.

Maar een beluchting naar een punt ruim boven de waterlijn, los van de uitlaatkoeling en zonder watertoevoer door de slang, kan ook, lijkt me.

In beide gevallen ben je verlost van het handmatig ontluchten van de afdichting.

Vrijwel alle moderne afdichtingen van Vetus en Allpa werken met dit principe. De oorspronkelijke Volvo seal is in dat opzicht een beetje ouderwets..

De in de link getoonde afdichtingen komen hoogstwaarschijnlijk uit de catalogus van Allpa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 13 apr 2015 13:40 #615756

Bedankt heren Proost en Stegman voor jullie reactie.
Had inderdaad niet gezocht op het forum over dit item.
Mijn volgende afdichting zal dus de keerring van Allpa worden met automatische ontluchting die dan ruim boven de waterlijn zal uitkomen. Het koelwater vóór de uitlaat aftakken is wat moeilijk en dan zal er ook minder water door de uitlaat gaan.
Heb ook pas ontdekt hoe je met weinig kracht toch makkelijk kunt ontluchten: met een waterpomptang de mof bovenaan wat samendrukken en na wat gesis komt dan een mooi straaltje water boven de as tevoorschijn.
Ik heb wel de reactie gemist over ervaringen met de blijkbaar reeds langer bestaande rubber afdichtingen met deze ontluchtings- en smeer mogelijkheid.
Mijn eigen ervaringen (ongeveer 20 jaar) zijn positief; met goed onderhoud (smeren en ontluchten) heb ik nooit water in mijn bilge gehad.
En dat ondanks een nogal wild dansende (vooral stationair) ééncilinder MD5A Penta die daarbij ook nog eens behoorlijk soepel was opgehangen en zelfs met een rubberflex- koppeling van Vetus was uitgerust.
Daarbij steunde de 1,5 m schroefas alleen in het (watergesmeerde) buitenlager.
Het steun- of centreerlager of hoe je het ook wilt noemen moest dus behoorlijk wat beweging opvangen. Maar zoals gezegd; probleemloos. En ongeveer 250 (vooral) motoruren.
Zaak was natuurlijk wel om de uitlijning goed in de gaten te houden.
Graag hoor ik nog mogelijke ervaringen over deze "nieuwe" keerring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 13 apr 2015 17:19 #615861

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
M.Schoemans schreef :
Graag hoor ik nog mogelijke ervaringen over deze "nieuwe" keerring.

Tot nu toe (ik heb de boot nu zes jaar) goede ervaringen.
Mijn schroefasafdichting is van Vetus en wordt wel gevoed met water uit het buitenwatercircuit. Eén per twee seizoenen haal ik de ring waarin het rubberseal zit los en inspecteer ik de buitenste lippen hiervan, vet de as in over het traject waarmee hij in de seals loopt in en vul de vetnippel die voor de wateraansluiting zit.
Nooit iets van lekkage gemerkt.

Voor een droogvallende boot is zo'n zelfontluchtend seal natuurlijk heel practisch. Behalve dat periodieke onderhoud hoef je nergens op te letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl