Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Droogvallen en schroefaslager

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 11:55 #612309

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Beste forummers,

Ik heb een Westerly Griffon kimkieler. Onlangs hoorde ik van een platbodemzeiler dat je zorgvuldig moet zijn met je schoefaslager na het droogvallen.

Ik had daar nog nooit van gehoord. Volgens mij heb ik een watergesmeerd schoefaslager. Ik heb daar nog nooit iets aan gedaan (heb boot nu drie jaar.

Wat zijn jullie ervaringen met schroefaslager en droogvallen?
Ik wacht gewoon tot het hoog water is en vaar weer door. Moet ik eigenlijk iets checken na het droogvallen?


Boot staat nu op de kant en als ik aan de schroef draai voel ik geen enke speling.
Ik weet niet hoe ik kan zien of het lager vervangen met worden. Allemaal nieuw voor ons :-)

Misschien heeft iemand een handige tip? Ik hou me aanbevolen

Martijn
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 12:15 #612323

Hangt van de uitvoering af.
Als er een geforceerde watertoevoer op zit vanaf de koelwaterpomp is er geen probleem.\Anders moet je hem net zo behandelen/ontluchten als na de winterstalling .
Als het een Volvo Penta seal of soortgelijk ( bijv. Vetus of Allpa)is staat dat hier beschreven op de laatste pagina: forum.katera.ru/index.php?app=...ach&attach_id=266246
Ad
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 12:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 12:17 #612324

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Het gaat om het lager aan de binnenkant. De vraag is dan: welk schroefaslager heb je?

Binnen de watergesmeerde heb je verschillende typen. Volvo's die je moet ontluchten door er in te knijpen na elke tewaterlating (en dus ook droogvallen).

Allpa's en diverse anderen hebben een aansluiting voor een slang die boven de waterlijn uitkomt of via de motor water krijgen. Die zijn in principe zelf-ontluchtend.

vervangen moet je als de boel binnen gaat lekken of als je twijfeld :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 12:41 #612329

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
die volvo seals en dergelijk zijn meestal geen lagers in de zin van...maar zelf centrerende waterkeringen.
Daar heb je geen last van. Zeker niet als er waterinjectie op zit.

Als het echt een lager is kan deze in een aparte schroefas uithouder zitten waar een water gesmeerd lager in is geperst (waar schroefas doorheen loopt), In dat geval spoelt eventuele verontreiniging er vanzelf weer uit.

Een lager in een scheg is weer een ander verhaal, zijn verschillende constructies mogelijk en daar heb ikzelf geen ervaring mee. Hangt er vanaf of er buitenwater in kan komen (watergesmeerd) of niet (vet/olie gesmeerd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 12:42 #612330

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Philip schreef :
Het gaat om het lager aan de binnenkant. De vraag is dan: welk schroefaslager heb je?

Binnen de watergesmeerde heb je verschillende typen. Volvo's die je moet ontluchten door er in te knijpen na elke tewaterlating (en dus ook droogvallen).

Allpa's en diverse anderen hebben een aansluiting voor een slang die boven de waterlijn uitkomt of via de motor water krijgen. Die zijn in principe zelf-ontluchtend.

We zijn het aardig eens, in dit geval.
Ik heb zelf een Vetus watergesmeerd schroefaslager. Bovenop zit inderdaad een slang die aftakt van de watertoevoer die ook de uitlaat koelt. Deze toevoer heeft (op het hoogste punt van het leidingwerk) ook een aftakking naar buiten, die feitelijk voor de beluchting van het hele circuit zorgt. In de praktijk komt daar bij draaiende motor steeds een klein beetje water uit.

Ik val zelf ook regelmatig droog, maar hoef aan het watergesmeerde lager niks te doen.

De Volvo seals hebben een wat simpeler opzet. Daar moet je de lucht inderdaad uitknijpen na droogvallen. Op de Wadvaarderssite wordt er ook ergens over gesproken, zonder dat er vermeld wordt dat dit geldt voor een specifiek type (fabrikaat) watergesmeerde schroefas.

Even googelen op 'Volvo seal' en 'watergesmeerde schroefas' levert wel plaatjes van beiden. Je ziet dan gauw genoeg wat je zelf aan boord hebt.
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 12:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 12:49 #612332

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
HPV schreef :
die volvo seals en dergelijk zijn meestal geen lagers in de zin van...maar zelf centrerende waterkeringen.
Daar heb je geen last van. Zeker niet als er waterinjectie op zit.

Het zijn zogenaamde 'zwevende lagers'. In de praktijk dus inderdaad een schoefasafdichting en als zodanig een vervanging van de aloude vetgesmeerde lagers, waar je na een bepaald aantal vaaruren weer wat nieuw vet in moest persen.

Maar: "daar heb geen last van" is wat te kort door de bocht. Bij bepaalde types watergesmeerde schoefasafdichtingen moet je wel degelijk "ontluchten" na droogvallen of overwinteren op de wal. Lucht smeert een stuk minder goed dan water..
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 12:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 13:00 #612337

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
een lager is volgens mij iets om mechanische krachten op de juiste manier te verwerken en daarvan is bij een volvo seal geen sprake. bewust gebruik ik daarbij ook niet de term lager, hoewel er inwendig een inrichting zit om de waterkering te centreren en wat er uitziet als een...lager
(en zeker inknijpen als er geen slang aan zit, helemaal gelijk)
Maar die dingen zitten IN de boot / motorruimte en zorgen ervoor dat je droge voeten houdt.

Een echt lager is geplaatst in zoiets als een scheg of uithouder en zorg ervoor dat de as op zn plaats blijft. Toch wel een wezenlijk verschil en daarom om verwarring te voorkomen is de ene een seal (of gland) en de ander een lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 13:03 #612338

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ik vind het ook geen lager maar zo heet dat ding aan de binnenkant in de volksmond nu eenmaal ook.
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 13:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 13:19 #612341

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
dat is ook wel weer zo. een stoplicht op groen is ook een stoplicht en eigenlijk een verkeerslicht of zo...
naja, het is maar ter onderscheid. zwevend lager is ook al beter dan lager maar de term lager hoort daar eigenlijk niet. Maar dan is t nu bijna pasen!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 13:41 #612347

Het bracht me wel op het verkeerde been die volkstaal; zat echt te denken "wat bedoelt ie nu!?". Zelfde met "hoofdwant" wat vaak gebruikt wordt voor het topwant, maar dit niet is. Hoofdwant is D1, wat men dan weer "onderwant" noemt. Ampère per uur is er ook zo één.

Laat verder maar, maar volgens mij bedoelt TS hier wel degelijk een écht lager; hij heeft het immers over speling niet over lekkage. Mooi dat de vraag alvast op beide manieren geinterpreteerd en (voor beide interpretaties) beantwoord is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 14:33 #612360

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Nachtvlinder schreef :
Hoofdwant is D1

Mja. 'D1'? Voor mij is dàt dan weer newspeak, maar dit terzijde.

Laat verder maar, maar volgens mij bedoelt TS hier wel degelijk een écht lager.

Dat denk ik dan weer niet. Volgens de platbodemschipper die hij sprak was er een relatie met droogvallen. En dan weet ik al hoe laat het is.

Wel fijn dat het lager bij de schroef nog geen enkele speling heeft, trouwens. Maar ook dit terzijde.
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 14:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 15:41 #612377



"D1" is de onderste diagonaal, die de dwarskracht die de zaling op de mast uitoefent dient op te vangen. Daar staat (bij enkele zalingen in ieder geval) meer spanning op (zeker wanneer dubbelgereefd) dan op het topwant (en daarom heet het "hoofdwant"). Op mijn boot in 8 mm uitgevoerd, topwant in 7 mm.

De relatie met droogvallen zou toch ook met modder in het lager temaken kunnen hebben? Daarom was TS opmerking "geen enkele speling" voor mij juist niet terzijde.

Anyway de antwoorden op alle mogelijke interpretaties zijn wel gegeven denk ik; wellicht meldt TS zich nog...
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 15:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 18:38 #612439

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Dankjewel.
Ik ben in de bakskist gekropen en heb de as een nader bekeken. Ik heb de Volvo, inderdaad, die waarvan de manual in de post van Yellowboat staat.

knijpe lukt, maar boot staat nog od e kant, kan nog geen water zie lopen dus :-)
Er lekt geen waterd oor want het vlak is daar altijd droog.

Ik ees ook dat er vet moet worden ingebracht met een soort zakje. dat zakje heb ik niet.

Weet eimand ook wat dan een handige manier is?

Kogellagervet in boterhamzakje, hoekje afknijpen en dt ertussen wurmen voordat ikhet vet eruit knijp?

Kan vast slimmer...
Doen is de weg
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 18:42 door spook1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 19:04 #612443

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kogellagervet maakt je Volvo gland kapot. Er is speciaal vet voor:

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=2

Wat ik doe: Keertje langs de McDonalds rijden, sorbet bestellen, rietje meenemen naar de boot. Dat zijn van die dikke plastic rietjes.

Ongeveer 1 cm³ vet in het rietje spuiten. Uiteinde van het rietje plat maken en onder de 1e rubber lip schuiven. Het is even wat wurmen, je kunt ook de gland iets omhoog tillen, dan gaat het makkelijker.
Rietje plat op de schroefas houden en met de duimnagel pers je het vet er heel makkelijk in.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 19:30 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 19:26 #612445

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er is ook siliconenvet voor lagers. Wanneer ik me niet vergis is dat Volvo vet ook op siliconenbasis.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 19:46 #612450

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Proost schreef :
Er is ook siliconenvet voor lagers. Wanneer ik me niet vergis is dat Volvo vet ook op siliconenbasis.

Siliconenvet is inderdaad prima voor het invetten van deze rubbers. Tast het rubber niet aan. Hoeft niet speciaal van Volvo te zijn. Ieder siliconenvet is goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 19:54 #612452

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het maakt voor de prijs niets uit. Dus gaat het bij mij volgens het boekje. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 19:54 #612453

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Afhankelijk van de schroefascontructie kan bij opkomend water na droogvallen er tamelijk veel zand door een vrijstaand watergesmeerd buitenlager [p-bracket] stromen. Dit heeft nogal wat slijtage van schroefas en rubberen buitenlager tot gevolg....
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:12 #612457

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Zeilzin schreef :
Afhankelijk van de schroefascontructie kan bij opkomend water na droogvallen er tamelijk veel zand door een vrijstaand watergesmeerd buitenlager [p-bracket] stromen. Dit heeft nogal wat slijtage van schroefas en rubberen buitenlager tot gevolg....

Als er zoveel ruimte tussen schroefas en rubberlager zit dat er zand door naar binnen kan, dan was dat lager sowieso al aan vervanging toe. Dan kun je de as flink op-en-neer bewegen.

PS.: Een vrijstaand lager en een schoefas op een bracket lijkt me sowieso geen prettige constructie voor een droogvallend schp
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 20:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:20 #612462

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Faran schreef :
Het maakt voor de prijs niets uit. Dus gaat het bij mij volgens het boekje. ;)

Gamma heeft het ook voor ongeveer dezelfde prijs. Van Griffon. 15 gr. voor € 4,69.
Het boekje zegt trouwens 'vet dat het rubber niet aantast en een zekere waterbestendigheid heeft'. En wat dacht je wat? Bij Gamma noemen ze het 'kranenvet'.
Laatst bewerkt: 03 apr 2015 20:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:27 #612467

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het vet van Volvo is blauw, de anderen kleurloos of wit. Dus om gezeik te voorkomen...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:30 #612469

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Faran schreef :
Het vet van Volvo is blauw, de anderen kleurloos of wit. Dus om gezeik te voorkomen...

Natuurlijk is het blauw. Het is Volvo. Elk ander siliconenvet is inderdaad wittig.
Welk gezeik, trouwens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:37 #612473

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mocht je ooit willen reclameren... Wat ik bijna nooit doe overigens.
Wil wel graag goed advies van de ervaren vakman waarom iets fout is gegaan.
En als de vakman dan zegt: Ja maar er zit ander vet in, dan staat je discussie gelijk op losse schroeven.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:44 #612476

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
In een watergesmeerd lager zitten groeven waar vuil door kan komen, maar dat spoelt door dezelfde kanalen net zo hard weer weg. Als je de achterkant van een tubetje vet afknipt kan je dat rond de as vormen en in het seal duwen en vet inbrengen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Droogvallen en schroefaslager 03 apr 2015 20:54 #612484

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb juist begrepen (corrigeer me als ik het fout heb) dat het vet voorbij de eerste lip (gezien vanaf de motor) gebracht moet worden. Dit om verbranding van het rubber te voorkomen, mocht er toch een luchtbel in zitten. Dus vet in het voorste gedeelte van de gland doet vrijwel niets.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl