Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Morse besturing binnenboord motor

Morse besturing binnenboord motor 04 mei 2015 21:11 #622226

Ik heb een "één handel" morse bediening voor mijn binnenboordmotor. Alles doet he nog, niet zwaar (vorig jaar nieuwe trek/duw kabels gemonteerd). Wat me wel opvalt is dat na inschakelen van de keerkoppeling de motor pas vrij laat toeren opneemt - de handel zit dan al in een hoek van een 30 graden met horizontaal (neutraal is verticaal). Dat komt overigens precies overeen met de bediening van de gashandel via de betreffende trek/duw kabel dus het kan mi gen probleem zijn met de afstelling van de gaskabel. Vol gas is ook echt vol gas, dus daar ligt het ook niet aan; alleen het regelgebied tussen stationair in bedrijf en vol gas is een beetje klein.
Heeft iemand een idee of het gas geven is in te stellen (zodat de motor eerder op toeren komt) of is dit een teken van slijtage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Morse besturing binnenboord motor 05 mei 2015 08:03 #622297

Vaak kun je de gaskabel op de motor voor verschillende regellengtes instellen. In het handeltje zitten dan meerdere gaten (bij mijn Vetus 2), hoe verder naar buiten , hoe meer slag.
In jouw geval dan het buitenste gat kiezen en de kabel opnieuw afstellen.
Overigens begint elke eenhandel besturung pas bij iets van 20 graden gas te geven. Hij moet immers eerst de keerkoppeling schakelen zonder meteen gas te geven.

Tja , of het ding is gewoon versleten natuurlijk.... :(
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2015 08:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Morse besturing binnenboord motor 05 mei 2015 11:16 #622405

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Yellow Boat schreef :
hoe verder naar buiten , hoe meer slag.
In jouw geval dan het buitenste gat kiezen en de kabel opnieuw afstellen.
Overigens begint elke eenhandel besturung pas bij iets van 20 graden gas te geven. Hij moet immers eerst de keerkoppeling schakelen zonder meteen gas te geven.

Tja , of het ding is gewoon versleten natuurlijk.... :(
Ad

Verder naar binnen zetten , op de motorzijde, dan is de slag groter....
Wel om je eindaanslag denken!
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Morse besturing binnenboord motor 05 mei 2015 12:04 #622422

Uiteraard is dan bij een bepaalde slag op de morse de slag op de motor groter als je het binnenste gaatje neemt..
Alleen praten we hier ( althans kan dat een rol spelen) over een te kleine slag op de morse die al het hele toerenbereik veroorzaakt.
Dan wil je dus hetzelfde toerenbereik bij een grotere uitslag van de gashandel.
Dus buitenste gaatje.... ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Morse besturing binnenboord motor 05 mei 2015 15:35 #622497

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Het eindstukje wat op de binnenkabel is geschroefd kun je wat meer slagen op de schroefdraad geven.
Hierdoor wordt de kabel korter.
Hiermee kun je fijner afregelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Morse besturing binnenboord motor 05 mei 2015 17:05 #622536

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Yellow Boat schreef :
Uiteraard is dan bij een bepaalde slag op de morse de slag op de motor groter als je het binnenste gaatje neemt..
Alleen praten we hier ( althans kan dat een rol spelen) over een te kleine slag op de morse die al het hele toerenbereik veroorzaakt.
Dan wil je dus hetzelfde toerenbereik bij een grotere uitslag van de gashandel.
Dus buitenste gaatje.... ;)

Ad

Totale slag is niet te klein, stationair en volgas lliggen binnen de beweging van de bedieningshandle, TS wil alleen dat volgas eerder bereikt wordt, voor de handle horizontaal staat.
Dus binnenste gaatje, en finetunen met de tip van Dekaag, als b.v. de koppeling al ingekomen is maar gas geven nog teveel slag van de bedieningshandle vraagt.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl