Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Patrijspoort Dehler 28

Patrijspoort Dehler 28 27 mei 2015 10:12 #629059

  • LaLinea
  • LaLinea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Mijn Dehler 28 uit 1988 heeft 4 ronde patrijspoorten. Deze hebben hun scharnierpunt (eigenlijk draaipunt) midden in de cirkel. De helft draait dus naar binnen, de andere helft naar buiten. Het draaipunt bestaat uit twee dunne stale asjes die in het plastic van de raampjes draaien. Ze zijn "waterdicht" gemaakt middels een rubber die rond het raam zit en waar de asjes dus doorheen gaan. Afsluiten gebeurt door een schroef midden op het raam aan te draaien waardoor er druk op de rubber komt.

Een heel verhaal waarbij waterdicht niet voorniets tussen haakjes staat. Ze lekken... Ik heb de rubbers al eens vervangen. Dat was een hele klus waarbij de poorten volledig moesten worden uitgebouwd. Het resultaat is dat het minder lekt, maar niet dicht is.

Ik geloof dat Dehler deze ramen ook niet zo geweldig vond, want vanaf 1989 wordt een ander type patrijspoort ingebouwd. Die zijn alleen groter.

De kleinte patrijspoort die ik kan vinden heeft een inbouwmotor van 17 cm (Vetus) . Dat is de buitenmaat van de oude patrijspoort.

Mijn vraag is nu of ik straffeloos een groter gat kan zagen. Is de vulling (balsa geloof ik) tussen de binnen- en buitenschaal over het volle oppervlak, of kijk ik straks tussen 2 schalen naar binnen? Als het al kan, waarmee zou ik dat balsahout mee moeten voorbewerken voor ik de nieuwe patrijspoort er met kit in zet? Heeft iemand dat al eens eerder gedaan?

Alvast bedankt, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoort Dehler 28 27 mei 2015 10:19 #629061

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Bij mijn Dehler heb ik maar 1 zo'n patrijspoort. Die is dicht gekit en dat bevalt me prima. Mocht je besluiten ze te vervangen, zou ik inderdaad gewoon een groter gat zagen. Mocht daarbij het balsa van de kern bloot komen liggen, zou ik dit tot ca 1cm diep verwijderen en de ontstane spleet eerst volsoppen met normale epoxy en dan met ingedikte epoxy vullen. Op die manier kan je balsa niet inwateren.
Ook voorkom je dat de (evt) bevestigingsschroeven je balsa pletten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoort Dehler 28 27 mei 2015 10:42 #629073

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Volgens mij zit je dan op 2 schalen, 1 binnenschaal en natuurlijk het dekhuis.
Zelf heb ik deze ramen met wat vaseline waterdicht gekregen en de buitenste NOOIT openen, de rubbers heb ik destijds wel iets opgerekt. Vaseline zorgt ook dat het soepel blijft.
Misschien werkt een dunne afdichtingstape over het rubber ook naar behoren?
Degene in de kuip zijn onder een afdak ivm buiskap.
De hele nieuwe ramen klus zou ik zelf nooit aan beginnen maar uitbesteden.
Anders even lid worden van DCN, daar staat zat info.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoort Dehler 28 29 mei 2015 17:44 #630252

Ik had hetzelfde probleem en heb toen compleet nieuwe patrijspoorten besteld in Duitsland. Ze zitten er nu 2 jaar in en sindsdien geen druppel meer binnen gehad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoort Dehler 28 29 mei 2015 18:17 #630274

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Net als basnic vaseline smeren op de rubber ringen en dan blijft het water dicht.
De constructie is niet echt degelijk maar het werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoort Dehler 28 29 mei 2015 20:14 #630344

  • LaLinea
  • LaLinea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Vriestyle schreef :
Ik had hetzelfde probleem en heb toen compleet nieuwe patrijspoorten besteld in Duitsland. Ze zitten er nu 2 jaar in en sindsdien geen druppel meer binnen gehad!
Ik zou eigenlijk niet weten waarom een nieuwe patrijspoort van het zelfde type wel 100% waterdicht zou zijn en een oude, waarvan de rubber is vervangen, niet. De aangedrukte rubber op de aluminium rand moet het dicht krijgen. Omdat het asje door een gaatje in die rubber draait, blijkt dat problematisch.
Ik ga het proberen met vaseline en als dat niet helpt, dan denk ik dat ik ze dicht kit. Wellicht niet subtiel, maar echt open heb ik ze toch maar 1 of 2 keer per jaar.
Ik zie toch wel op om grotere gaten te zagen voor andere luiken. Ik krijg altijd al een vreemd gevoel als ik ergens een gat boor in de boot :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl