Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vetus anti siphon klep

Vetus anti siphon klep 05 juni 2015 21:40 #633188

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Mijn anti siphon klep lekt steeds meer water naar de bilge.
Volgens Vetus moet er het ding onderhoud gepleegd worden en dat is de afgelopen jaren niet gebeurd.
Heeft iemand hier ervaring mee en is dit voor een amateur die onderweg is zelf uit te voeren?
Bij voorbaat dank
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 05 juni 2015 23:17 #633204

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Ik neem aan dat je een beluchter bedoelt, tegen hevelen? Welke leiding zit die?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 06 juni 2015 00:06 #633208

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Hij zit tussen het wierfilter en de zeewaterpomp en dient inderdaad om te beluchten en hevelen tegen te gaan bij stil staande motor.
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 06 juni 2015 05:05 #633214

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Zwerver2 schreef :
Hij zit tussen het wierfilter en de zeewaterpomp en dient inderdaad om te beluchten en hevelen tegen te gaan bij stil staande motor.

zeilersforum.nl/index.php/foru...3029-vetus-beluchter
www.yachtfocus.com/wp-content/...ikelen/expertise.pdf

Meestal zit dit ding niet tussen wierfilter en buitenwaterpomp, maar na de motor, in een aftakking van de uitlaatbocht of warmtewisselaar.
Begrijp ik het nu goed dat de beluchter in de bilge uitkomt? Als ie daar lekt zit het klepje dat moet openen en sluiten bij uit- en aanzetten van de motor kennelijk vast.
Er lijken verschillende uitvoeringen in omloop te zijn, maar ze zijn open te maken, zo te zien. Dat doen en de boel ontdoen van zoutkristallen of kalkaanslag zou voldoende moeten zijn om hem weer te laten functioneren.

Een handleiding daarvoor kan ik op het net niet een-twee-drie vinden, maar erg ingewikkeld kan het niet zijn, lijkt mij.

Edit: de handleidingen (google is your friend):
www.vetus.com/media/magentomin...20121106232321_0.pdf
www.vetus.com/media/magentomin...20121106232449_0.pdf
Laatst bewerkt: 06 juni 2015 05:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 06 juni 2015 20:11 #633364

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Ik begrijp eigenlijk niet waarom die beluchter daar zit. Volgens mij kan er helemaal niets hevelen. De inlaat zit doorgaans dieper dan de motor. En als de motor stil staat dicht de impeller de inlaat volledig af. Of zie ik iets over het hoofd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 06 juni 2015 20:24 #633371

De impeller dicht nooit met zekerheid af, zal altijd ietsje lekken.
Dat is dan ook de reden dat er een beluchter moet zijn.
De beluchter dient altjd aan de perskant van de pompte zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 06 juni 2015 20:30 #633373

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Maar waarom hebben dan lang niet alle boten zo'n beluchter? Ik heb er zelf in ieder geval geen, maar bij indirect gekoelde motoren zal het ook niet nodig zijn lijkt me. Hebben alle direct gekoelde motoren dan zo'n beluchter in de koelwaterslang?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 06 juni 2015 20:40 #633376

Wanneer de motor ver boven de waterlijn staat zal een beluchter minder noodzakelijk zijn.

Ik denk dat de meeste motoren met de uitlaatbocht heel dicht in de buurt van de waterlijn zitten.
Maar dat er ook zijn die wat hoger boven de waterlijn zitten en dat dan de fabrikant van mening is dat het veilig genoeg is om zonder beluchter (goedkoper) te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 06:33 #633401

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2665
Ik heb door een slecht funktionerende beluchter 2x waterslag gehad. Na vervangen nooit meer. Ook direct gekoelt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 07:18 #633403

ilCigno schreef :
Maar waarom hebben dan lang niet alle boten zo'n beluchter? Ik heb er zelf in ieder geval geen, maar bij indirect gekoelde motoren zal het ook niet nodig zijn lijkt me. Hebben alle direct gekoelde motoren dan zo'n beluchter in de koelwaterslang?

Tussen indirect en direct gekoelde motoren bestaat uiteraard wat de beluchternoodzaak betreft geen enkel verschil. Bij beide kan er water vanuit de toevoer blijven lopen of druppelen via een wat doorlatende pomp naar de uitlaat en , als die vol raakt , naar een cilinder als er een uitlaatklep open staat.
Overigens is er van hevelen i.h.a. helemaal geen sprake ( de benaming antihevelklep is dus fout) want het water kan gewoon vanuit de buitenwaterafsluiter naar de uitlaat lopen als de laatste onder de waterlijn zit en hevelt daarbij alleen als er een deel van het koelsysteem boven de waterlijn zit.Daarvan is echter bij vrijwel alle boten geen sprake.

Overigens zie je inderdaad bijv. Volvo Penta de beluchter direct na de pomp zitten(www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-26-14999.aspx )maar Vetus zegt dat de beluchter direct voor de uitlaatbocht moet zitten.( www.vetusweb.com/manuals/files...03%20r01%2001-07.pdf ).
De reden dat na de motor beter is is dat anders er nog steeds altijd een hoeveelheid water uit de beluchter en mogelijk uit de de motor naar de uitlaat loopt , juist als de beluchter belucht :ohmy:
Zit die na de motor is dat alleen de inhoud van de slang vanaf de beluchter tot aan de waterlijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 09:29 #633425

Het is wel degelijk hevelen wat voorkomen moet worden bij veruit de meerderheid van scheepjes.
In de door ons gebruikt maat schepen zit de motor, en dus koelcircuit, vrijwel altijd ongeveer op waterlijn hoogte.
Het waterslot is zo gemaakt dat er, tijdens bedrijf, zoveel mogelijk water met de uitlaatgassen mee naar buiten gaat. Er dient genoeg ruimte te blijven om het naar beneden zakkende water uit de slang op te kunnen vangen vanaf uitgang en motor.
Belangrijk is dus dat het waterslot groot genoeg is.

Motoren totaal onder de waterlijn zouden zonder beluchter altijd vollopen door de minime lekkage in de pomp.
Juist daar is een beluchter van belang. En een voorkeur voor de beluchter ná de motor te plaatsen. Het water in de motor wil dan terug door de pomp naar buiten verdwijnen en heeft geen ruimte nodig in het waterslot.
Bij motoren met interkoeling is alleen de positie van de warmte wisselaar van belang, meestal is het dan wat handiger om de beluchter direct na de pomp te hebben.
Ná de motor is óók in de pers van de pomp!

Alleen motoren die de water injectiie in de uitlaat duidelijk boven de waterlijn, ook bij helling, hebben zou een beluchter kunnen ontbreken.
Maar ook dan zou ik hem er wel graag in hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 09:40 #633427

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Perkins Prima 50: afsluiter, wierpot boven waterlijn, impellerpomp ook, beluchter hoog onder trap 30cm boven motor, warmtewisselaar, net vervangen knie aan spruitstuk, Waterlock, zwanehals.
Van de beluchter ook een slangetje naar Schroefaslager voor smering.
Klepje beluchter moet wel eens schoongemaakt of vervangen een los slangetje in de motorruimte begint dan te piesen.
'in de winter impellerdeksel los, warmtewisselaar aftapschroef, en waterlock aftappen.

De beluchter maakt dat systeem leeg kan lopen naar uitlaatzijde en voorkomt door niet te ontluchten dat water retour komt van buiten via de uitlaat.
Van de inlaatzijde via de impellerpomp zie ik niet gauw water komen maar dat wordt ook voorkomen doordat er belucht wordt en niet ontlucht.
Een beluchter is niet echt bedrijfszeker en check ik dus regelmatig.
Laatst bewerkt: 07 juni 2015 09:44 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 09:51 #633428

De impeller pomp boven de waterlijn lijkt me een heel verkeerde plaats.
Juist omdat ze ietsje lekken.
De pomp maakt juist door die minime lekkage onvoldoende vacuum om water (door het droge(?) wierfilter) aan te zuigen.
Een lekje wat bij vloeistof niet bezwaarlijk is, kan bij lucht de oorzaak zijn van niet werkende pomp!!
Wanneer droogdraaien te lang duurt gaan impellers niet zo lang mee!

De wierpot hoort, naar mijn mening, juist op de waterlijn te zitten.
Met het deksel, naar voorkeur van de gebruiker, net boven of net onder de waterlijn.
De pomp zo kort mogelijk na het wierfilter en duidelijk onder de waterlijn.




De uitlaat hoort zover boven de waterlijn te zitten dat geen water terug kan stromen.
Een zwanenhals in het laatste stukje om regen en inslaande golven weer naar buiten af te voeren.

De beluchter kontroleren is een goed gebruik, doe ik regelmatig, maar in vele jaren nog nooit het geringste probleem hier in gevonden.
Volgens mij zijn het heel betrouwbare dingen.
Laatst bewerkt: 07 juni 2015 09:58 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 09:59 #633431

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Het is niet veel boven de waterlijn maar weldegelijk erboven, kan wierpot en pomp gewoon aan werken met afsluiter open.
Boot en motor van 1988, bijna 5000 uur op de motor, probleemloos nagenoeg...

Beluchter vervuilt of verzout en werkt dan niet, in die zin dat hij blijft beluchten ook als er druk op komt en gaat lozen, voor de motor is dat geen bedreiging.
Laatst bewerkt: 07 juni 2015 10:02 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 15:16 #633461

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Interessant hoe deze draad zich ontwikkelt.

TS stelt een vraag. Krijgt z'n antwoord, maar laat niks meer van zich horen.

Vervolgens gaat ZF nog een potje theoretiseren over de ins en outs van een beluchter op een uitlaatsysteem..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 15:32 #633464

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
ilCigno schreef :
Maar waarom hebben dan lang niet alle boten zo'n beluchter? Ik heb er zelf in ieder geval geen, maar bij indirect gekoelde motoren zal het ook niet nodig zijn lijkt me. Hebben alle direct gekoelde motoren dan zo'n beluchter in de koelwaterslang?
Weet je het zeker? Ik dacht dat ik bij jou zo'n rvs beluchter gezien had. Maar blijkbaar vergis ik me. Ik ken juist in ieder geval maar weinig zeiljachten zonder beluchter. Ongeacht directe of indirecte koeling want dat maakt natuurlijk niet uit.
Laatst bewerkt: 07 juni 2015 15:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 18:25 #633511

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Ik heb inderdaad geen antwoord gekregen op mijn vraag. Wel heb ik inmiddels service gedaan aan het ding. De klep heeft een veertje die aan de klep vastzit. Losmaken en schoonmaken was eenvoudig. Vetus heeft zelfs een setje met ragertjes. Na een dag motoren geen lekwater meer, wel staat het ding op mijn onderhoudslijstje.
Bedankt voor de hulp
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 18:48 #633518

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Zwerver2 schreef :
Ik heb inderdaad geen antwoord gekregen op mijn vraag.

Die gebruiksaanwijzingen hebben niks geholpen, dus?

Nou was het natuurlijk niet veel ingewikkelder dan losmaken en schoonmaken, maar dit terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 19:16 #633525

De beluchter kan je controleren door je mond aan het afvoerslangtje te zetten en te zuigen,je voelt dan af hij goed afsluit. Als je blaast en je bouwt druk op is de beluchter geblokkeerd.
Hoe eenvoudig kan het leven zijn......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 23:20 #633572

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Lodewijk,
Ik had al het internet bekeken, maar toen ik las over een met veer belaste klep kreeg ik koude voeten en vroeg daarom of iemand ervaring had. ? Helaas heeft niemand zich gemeld. . Wel een paar wijsneuzen maar die vind je vaker op dit forum.
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 07 juni 2015 23:41 #633573

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Philip schreef :
Ik dacht dat ik bij jou zo'n rvs beluchter gezien had.
Oeps, mij was indertijd verteld dat dat een terugslagklep was. Als dat inderdaad een beluchter is (ik dacht altijd dat die dingen er uitzagen als een omgekeerde U) dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

@Zwerver2: ik vind je kritiek ("heeft niemand zich gemeld. Wel een paar wijsneuzen...") niet terecht. Ervaringen zijn inderdaad niet gedeeld, maar volgens mij heb je wel degelijk relevante antwoorden gekregen op je vraag. Er is in ieder geval geprobeerd je zo goed mogelijk te helpen en is naar aanleiding daarvan ook andere nuttige informatie en kennis gedeeld. Ik ga mijn koelsysteem in ieder geval weer eens met andere ogen bekijken. Dat is toch waar dit forum voor is?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 08 juni 2015 05:38 #633580

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Zwerver2 schreef :
Lodewijk,
Ik had al het internet bekeken, maar toen ik las over een met veer belaste klep kreeg ik koude voeten en vroeg daarom of iemand ervaring had?

Als je dat nou meteen gezegd had, dan had ik me de moeite kunnen besparen. Als je die handleidingen eerder had gezien dan blijkt dat het gaat over twee schroeven of één wartelmoer losdraaien. In de handleiding wordt daar niet moeilijk over gedaan. Maar jij zag kennelijk toch leeuwen en beren.
En dan in tweede instantie nog klagen ook. Welterusten maar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 08 juni 2015 07:42 #633606

Zwerver, In welke groep deel je jezelf in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 08 juni 2015 08:52 #633631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
ilCigno schreef :
Ik ga mijn koelsysteem in ieder geval weer eens met andere ogen bekijken.

Wat betreft kijken met andere ogen: zo'n Vetus klep vind ik ook een beetje een voorbeeld van iets dat eigenlijk teveel 'techniek' bevat en daarbij dan ook nog eens niet echt bedrijfszeker is, met name op zout water.

Mijn beluchting van het uitlaatsysteem bestaat uit een simpel stukje buis waarop de slang, die uit de warmtewisselaar komt, past. Dit stukje buis is opgenomen in het circuit. Aan beide zijden zit de genoemde slang erop.
Halverwege dat stukje pijp (ongeveer 6 cm lang zitten twee dwarspijpjes van kleinere diameter gelast, die een doorverbinding hebben daarmee. Een van de twee wijst omlaag en loopt (via een erop geschoven slangetje) naar de watergesmeerde schroefas. De ander loopt omhoog en buigt dan, eveneens via een erop aangesloten leidinkje, af richting de buitenhuid van de boot waar het net onder het dek uitkomt in de buitenlucht. De pijpjessamenstelling bevindt zich bovenin een bakskist, ongeveer 75 cm boven de waterlijn.

De aldus ontstane beluchting belucht dus de uitlaatbocht tegen hevelen en ontlucht tegelijkertijd de watergesmeerde schroefas.
Het grootste deel van de pompopbrengst verdwijnt door de uitlaat. De watergesmeerde schroef wordt 'nat' gehouden en het feitelijk beluchtingleidinkje pist, als de motor draait, een klein beetje water, dat zichtbaar langs de buitenkant van de romp naar beneden loopt. Dat is dus meteen de controle dat alles nog functioneert en niet verstopt zit.

Ik heb dat overigens niet zelf bedacht. Het zat op de boot toen ik hem kocht. Maar het functioneert goed, naar mijn idee.
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 09:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus anti siphon klep 08 juni 2015 08:55 #633635

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Lodewijk, het belucht niet echt je schroefas maar smeert hem met water toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl