ilCigno schreef :
Ik ga mijn koelsysteem in ieder geval weer eens met andere ogen bekijken.
Wat betreft kijken met andere ogen: zo'n Vetus klep vind ik ook een beetje een voorbeeld van iets dat eigenlijk teveel 'techniek' bevat en daarbij dan ook nog eens niet echt bedrijfszeker is, met name op zout water.
Mijn beluchting van het uitlaatsysteem bestaat uit een simpel stukje buis waarop de slang, die uit de warmtewisselaar komt, past. Dit stukje buis is opgenomen in het circuit. Aan beide zijden zit de genoemde slang erop.
Halverwege dat stukje pijp (ongeveer 6 cm lang zitten twee dwarspijpjes van kleinere diameter gelast, die een doorverbinding hebben daarmee. Een van de twee wijst omlaag en loopt (via een erop geschoven slangetje) naar de watergesmeerde schroefas. De ander loopt omhoog en buigt dan, eveneens via een erop aangesloten leidinkje, af richting de buitenhuid van de boot waar het net onder het dek uitkomt in de buitenlucht. De pijpjessamenstelling bevindt zich bovenin een bakskist, ongeveer 75 cm boven de waterlijn.
De aldus ontstane beluchting belucht dus de uitlaatbocht tegen hevelen en ontlucht tegelijkertijd de watergesmeerde schroefas.
Het grootste deel van de pompopbrengst verdwijnt door de uitlaat. De watergesmeerde schroef wordt 'nat' gehouden en het feitelijk beluchtingleidinkje pist, als de motor draait, een klein beetje water, dat zichtbaar langs de buitenkant van de romp naar beneden loopt. Dat is dus meteen de controle dat alles nog functioneert en niet verstopt zit.
Ik heb dat overigens niet zelf bedacht. Het zat op de boot toen ik hem kocht. Maar het functioneert goed, naar mijn idee.